Gå til innhold
Arkivverket

Christopher Andersen Lillevik i Strandvik (ca 1600 - 1675) og hans familie


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Jeg har prøvd å sortere Christopher Andersen Lillevik i Strandvik sin barn og deres ektefeller, i tillegg til å kikke litt på Christophers far.

Er det noen andre der ute som har jobbet med samme slekten og som kunne tenke seg sammenligne sine notater med mine, og gjerne komme med innspill?

 

Jeg finner Anders nevnt på Vik i Strandvik (Os i Hordaland) i 1597.  I bygdeboken står det at hans patronym var Brynhildsen. Jeg har ikke funnet noen primærkilde på dette, og hvis noen har noen tips til hvor jeg kan lete, mottar jeg de gjerne.

I Odelsskatten 1624 eier Ander i Lillevik/Vik og Servold i Strandvik, i Koldal i Os og i Hummelvik i Tysnes. I tillegg nevnes det pantegods i Sellevold.

Anders nevnes siste gang på Vik i 1627/28, da sammen med sønnen Christopher. Deretter er bare Christopher nevnt.

 

Anders må ha hatt 2 sønner, og i skattematrikkelen av 1647 er godset fra odelsskatten 1624 delt imellom dem.

Sønnene er:

1.       Christoffer f. ca 1600 på Vik -1675 på Lillevik se under

2.       Elling f. ca 1606 på Vik d. 1682 Gjøen

Elling bodde på Gjøen, og han og konen nevnes der i 1645. Konen var Ragne Endresdatter (ca 1596-1684), og de hadde flere barn, men jeg har ikke fulgt denne grenen videre.

 

Christopher overtok Vik etter faren.

Han må ha vært gift minst 2 ganger, for det er omtrent 40 års spredning i mellom hans eldste og yngste datter. Den første konen hans var sannsynligvis datter av Elling Lygre. I skattematrikkelen for 1647 eier "Christopher og hans barn"  3 mk smør i varre 3 mk. Dette er vel et søsterlodd, som barna har arvet etter sin mor? (Jeg er ganske ny på å prøve og forstå slektskapsforhold på bakgrunn av arv og eiendomsforhold, så jeg vil gjerne ha synspunkter på dette). Fornavnet til konen vet vi ikke, men det kan ha vært Ragnilde eller Berithe. I en opptegnelse over faste plasser i kirken i 1629, nevnes Christopher, Anbjørn og Olluff fra Vik. Og på "Qinfolk Siden" nevnes "Ranilde, Beritte og Elj". Eli er sannsynligvis Anbjørn sin kone, så hvis Anders sin kone levde på denne tiden, bør navnet hennes være Ragnhild eller Berithe, skjønt det på oppkallingssiden er vanskelig å trekke noen slike slutninger.

Christopher sine 3 eldste barn, som jeg tror var med hans første kone var:

1.       Kari Christophersdatter Skote f. ca 1621 på Vik - d. 1669 på Skote

1. g. ca 1645 Anders Torstensen Skote (d. ca 1654). Sannsynligvis sønn av Torsten og Helge nevnt på Skote i 1645.

Barn: Torsten f. ca 1645, Helge og Sissel

2.g Mathis Olsen f. ca 1614 d. ?

Barn: Anders f. ca 1660, Marithe, Ole f. ca 1665

2.       Stephen Christophersen Lillevik f. ca ca 1622 - d. 1686 Lillevik

1. g Ingjer Stensdatter Håvik (d. 1669 på Lillevik). Datter av Sten Lauritsen og Kari Andersdatter

Barn: Sten f.d.1669 og kanskje 1 barn til (Ragnilde) som døde samtidig med moren

2. Agathe Olsen (f. ca 1653 - d. 1744 Lillevik). Datter av Ole Vinsentsen (som døde på nedre Levåg i Våg skippereie) og ?

Barn: Christopher f. d. 1674, Inngjer f. 1675, Kari f. 1678, Christopher f. 1679, Stephen f. 1682, Kari f. 1685

3.       Anders Christophersen Tuft f. ca 1627 på Lillevik - d. 1700 på Tuft

g. Aagathe? (Fornavnet usikkert) Nilsdatter Tuft. Datter av Nils Torstensen og Anne Lassesdatter

Barn: Kari, Nils 1673-1688, Christopher 1677-1690.

 

I koppsdatten 1645 er Christophers kone Anne nevnt, og hun må være hans andre? kone(i tillegg til barna Stephen og Kari). Hvem som var Annes foreldre eller hvor hun kom fra har jeg ikke funnet ut. Jeg har antatt at hun er mor til Christophers resterende barn som var:

4.       Hans Christophersen Gjerdevik f. ca 1640 på Lillevik - d. 1686 på nedre Gjerdevik

g. Eli Eriksdatter Sundvor (f. ca 1640 på Sundvor- d. 1712 på Gjerdevik). Datter av Erik Jonsen og Brithe Endresdatter

Barn: Aagathe ca 1665-1739, Ole ca 1666-1756, Britha d. ca 1720, Christopher 1669-1739, Anne 1671, Laurits f. d. 1673, Erik 1675 - 1752, Anna 1677 - 1760, Borgny 1679 - ca 1721, Kari 1682, Laurits 1685,

5.       Elling Christophersen Skote f. ca 1643 på Lillevik - d. 1717 på Skote

1. sannsynligvis g. enke Britha Larsdatter (d. 1673) på Skote. Foreldre ?

Barn: Ingen kjente

2. Kirsti Olsdatter Vindnes (f. ca 1657 på Vindnes - d. 1719 på Skote). Datter av Ole Nilsen og?

Barn: Maritha 1677, Britha 1681, Aagotha 1684, Anne 1688, Synnøve ca 1691, Christopher 1695, Madela 1699

6.       Johannes Christophersen Bakke - Lillevik f. ca 1649 Lillevik - d. 1727 Lillevik

1. g Guro Eriksdatter Sundvor (f. ca 1652 på Sundvor - d. 1692 på Lillevik). Datter av Erik Jonsen og Brithe Endresdatter.

Barn: Christopher 1679, Laurits 1683, Britha 1686

2. g 1697 Anne Amundsdatter (Fusa?)(f. ca 1661 - 1727 på Lillevik) Foreldre?

Barn: Helga f. d. 1700, Elias 1704, Johannes 1710, Johannes 1712, Ingebrigt 1714

7.       Tomas Christophersen f. ca 1653 Lillevik - d. 1712 på Opsal.

g. 1680 Marit Andersdatter For (f. about 1664 på For - d. 1743 på Opsal) Datter av Anders Engebretsen og Ragnhild Torbjørnsdatter

Barn: Christopher 1683, Anders 1685, Christopher 1687, Anne 1689, Ragnhild 1693, Anne 1694, Aagotte 1697, Anne 1700, Kari 1704

8.       Gjerterud Christophersdatter Sundvor f. ca 1660 Lillevik - d. 1726 på Sundvor

g. 1682 Jørgen Eriksen Sundvor (f. ca 1652 Sundvor - d. 1717 Sundvor). Sønn av Erik Jonsen og Brithe Endresdatter.

Barn: Christopher f. d. 1683, Christopher, Johan ca 1691, Anne ca 1697, Hans ca 1697, Erik 16 1699, Britha ca 1701, Ole 1804, Merkelig nok er nesten ingen av barna registrert døpt i kirkeboken.

9.       (Sannsynligvis?) Anne Christophersdatter Gjerdevik f. ca 1661 - d. 1744 på Gjerdevik

           g. 1694 Nils Stephensen (f. ca 1643 - d. 1726 på Gjerdevik). Eide i Sørstrøen, og i 1705 ga han sammen med Peder Johansen Røttingen, Niels Li og Olle øvre Gjerdevig  bygsel i Størstrøne. Er disse medarvinger til Sørstrønen?

Barn: Marthe 1695 - 1764

 

Alle innspill settes pris på

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det er noen år siden jeg jobbet litt med denne slekten, men jeg deler gjerne mine notater med deg fra den gangen.

Vedr. Anders har jeg notert endel konklusjoner, og endel spørsmål:

 

Bosatt på Vik (Lillevik/Storevik), ant. g.m. en NN Lassesdatter.
 
S.s. Anders på Vik, Eidsuorn Mand som 1600 Vaar offuer uerendis paa Sørtued, den tid dette forschreffne guods bleff i trende deler parteret
 
S.s. Anders i Vijg som 3 Nov. 1600 var ombudsmann for Laße (sønn av Oluff Anderßøns och hans quindis Karine Ericksdaatter) da deres guodtz bleff Skifftet och deelet i trende parter, till trende deris effterleffuendis drengebørn, Som er Jon, Knud och Laße Oluffs sønner.
 
Ant. s.s. Anders i Viig som 1600 var drengens forschreffne Ombudzmandt Paa Seffueruold thend 15 Nouembris da Salig Bertill Halduorßøns och hans quindis guods bleff skifftet i trende deeler til trende hans effterleffuendis Børn
 
S.s. Anders Brynildsen Vik, n. sist 1627 på Vik?
 
S.s. Anders d.e. n. 1612-1645 på Øvre Eikeland (Eikelandsosen), Strandvik, Os, og som eide jord i 1624 ?
 
Ant. s.s. Anders g. på Egeland i Strandvik, Os v. koppskatten 1645-46 m. sønnen Olle og en datter.
 
S.s. Anders n.  på Ø. Eikeland fra 1632 -58?
 
Neppe s.s. Anders på Eicheland i Strandebarm skipreide v. koppskatten 1645-46 g.m. Karen og m. datteren Guluor.
 
Håper du kan ha nytte av dette, og tar gjerne imot tilbakespill, spesielt på det som måtte være feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar.

Noen spørsmål, det enkleste først. Hva står S.s for? Samme som?

Så til disse gamle skiftene. Ombudsmann, er vel det som senere kalles verge? Og forskreven ombudsmann,en som er satt til verge, uten å være i slekt med avdøde? Dermed er det mulig at Anders er verge for Lasse, fordi han på en eller annen måte er i slekt med en av hans foreldre. Men hvordan dette slektsskapet var, er vel ikke mulig å fastslå, med mindre det dukker opp noen andre kilder?

Jeg ser du har en mulig Lassesdatter på kona hans. Med bakgrunn i den Lasse som er nevnt i 1563 som jordeier på 1/2 rd er jeg enig i at det er mulig. Har du noen andre kilder som underbygger dette?

Agathe, som nevnes i Odelsskatten i 1624 som eier 1/2 løp smør 1/2 hud i Vik 1624 (halvparten av Anders) er vel et sted i familiesfæren?  Vi finner Laurits og Agathe på Ljotun i 1645 og det er vel via henne at Laurits Pedersen Ljotun sitter på en del av Vik i 1647?

Tenker du at Anders Ekeland og Anders Vik er den samme? Hvorfor skulle han i så fall nevnes samtidig på Ekeland og Vik? Anders på Vik og Anders på Ekeland i 1624 er nok i alle fall ikke samme, for da ville godset bli nevnt under en og samme person? Anders Ekeland nevnes i 1624 med jord i Ekeland og Keisetter? (hvor nå det er) og ser for meg ut til å tilhøre en annen familie, (Jon Ekeland eier forresten også jord i Eikland og Keisetter? i tillegg til i Berge http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39901/31/). Godset etter Anders fra 1624 ser ut til å være ganske likt delt mellom Elling og Anders, så kan det være noen flere brødre i søskenflokken? En søster kan det vel kanskje være, uten at jeg har klart å identifisere henne enda ? (Kan det være Synnøve g. med Johannes Ellingsen Lygre med barna Anders og Laurits (i følge bygdeboken). Johannes eide i 1647 1/2 pund smør 1/2 hud i Servold og det kan være den "manglende" parten som Anders eide i 1724. Elling Andsersen Gjøen har den andre parten, men også Ole Molde eide en slik part i Servold i 1647).

 

Så må jeg rette en skrivefeil i teksten i innlegg #1. Alle steder jeg har skrevet Sundvor, skal det stå Sundfjord,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Ja med s.s. mener jeg "samme som".

 

#2, noen videre notater:

 

2. Agathe Olsen (f. ca 1653 - d. 1744 Lillevik). Datter av Ole Vinsentsen (som døde på nedre Levåg i Våg skipreide) og ... her har jeg notert Kari Hansdatter Gjøen Håvik (datter av Hans Ingjaldsson f. på Gjøen, lensmann på Håvik og Kristi Knutsdatter f. på Måge)

 

3. Anders Christophersen Tuft f. ca 1627 på Lillevik - d. 1700 på Tuft g.m. NN, her har jeg notert en mulig sønn Steen Andersen Lillevik (Vik) (s.s. Steen Wanvig?) g. 1) m. Agaate Olsdatter Hamre [s.s. var g. 1) m. Steffen Christoffersen Lillevik i hans 2. ekteskap] i hennes 2. ekteskap. Steen Andersen ble g. 2) 26 Jun 1735 i Fusa, Os m. Magdele Hansdatter Lundervig (mulig datter av Hans Engelsen Lundervig Gjøen og Maritte Hansdatter Tvedte (Tveit).

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agathe er datter til Ole Winsentsen Hamre i Sund (nevnt fra 1640 på Hamre) 1g. Kari Hansdatter Gjøn 2g. enke Guri Bjørnsdatter f. Gauksheim 1g. Tarald Endresen Nedre Levåg.

 

For øvrig kan det se ut til at Ole Winsentsen Hamre kan være identisk med Ole Winsentsen Lepsøy nevnt som død 1639 (Lepsøy 3 side 464). På samme måte er det også trulig at Winsent Lepsøy nevnt som død ca1631 (Lepsøy 2 side 460) er identisk med Winsent Hamre i Sund, nevnt ca1635-1640 og at det er Ole Winsentsen som flytter fra Lepsøy og overtar bruket til Winsent Lepsøy/Hamre.

 

På samme måte er det trulig at Ingebrigt Lepsøy heter Ingebrigt Olsen og er bror til Winsent Olsen Bakke, som er far til Ole Winsentsen Hamre og Ingebrigt Olsen Bakke.

 

Det indikeres derfor en slektsforbindelse mellom Lepsøy i Os og Bakke/Hamre i Sund. På samme måte skal en legge merke til at Torstein og Eivind Lepsøy nevnes i 1563. Eivind navnet nevnes på Håvik og Ole Torsteinsen nevnes på Gjøn sammen med Ole Thorbjørnsen, far til Engel Olsen Håvik, som er far til Hans Engelsen Gjøn, som har datter Kari Hansdatter g. Ole Winsentsen Hamre.

 

Dette er for øvrig under utredning, så jeg har ikke noe å tilføye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2

Det er vel lite trolig at Anders Vik og Anders Eikeland som nevnes som 2 ulike personer i Odelsjordbøkene i 1624 er en og samme mann. Sammen med at Christopher og Elling Anderssønner ser ut til å sitte på storeparten av Anders Vik sitt gods i 1647, forstår jeg ikke annet enn at Anders bare hadde disse 2 sønnene. Da døde han antageligvis på Vik rundt 1627, og i alle fall før 1629. Eller er det en annen tilknytning til Øvre Eikeland jeg ikke ser?

 

#4

2 Kari Hansdatter Gjøen Håvik må jeg absolutt kikke nærmere på som mor til Aagathe Olsdatter. Så ble jeg litt forvirret ang Aagathes andre ekteskap med Sten Andersen som du nevner i 3. Den Sten Andersen er vel sønn av Anders Stensen Håvik, som det skiftes etter her  http://arkivverket.no/URN:sk_read/24021/238/? I skiftet nevnes sønnen Sten Andersen Vik.

3. Jeg er ganske sikker på at Anders Tuft var gift med en datter av Nils Torstensen Tuft og Anne Lassesdatter, sannsynligvis med fornavn Aagathe. Dette kommer frem i en rettssak i 1660 (tingbok 7) om retten til Bolestad: "Thillige Med Citanten och Wederparterne Med Sampt Anders Thofft och hans Wermoders Fuldmechtige Olle Hiertager. (ikke min tydning). Men det går helt klart frem i saken at Ole Hiertager er fullmektig til Anne (Lassesdatter) Tuft som var enke etter Nils Torstensen. Og dermed blir Anne Tuft Anders sin svigremor. Et annet sted kalles Anders Annes svoger, men dette "svoger" begrepet ble jo ofte brukt som betegnelse på en "nær" slektning på denne tiden. En annen ting som peker i retning av at hans kone var en Nilsdatter, er at Anders hadde sønnen Nils.

 

Cecilie

 

 

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4, #6

 

Det er godt mulig at Sten Andersen var sønn av Anders Stensen Håvik. Den Haldor Steensen Haavigen, Ous som 19. april 1743 fikk ekteskapsløyve for å vies til Inger Steensdtr Bache, Ous (Ekteskapsløyve Bergen stift 1717-1804) kan dermed ha vært sønn av denne Anders. Isåfall var vel paret tremenninger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Først takk til Oddvar og Christian for svar. Jeg oppdaget plutselig at jeg hadde glemt å takke.

Bringer så denne opp igjen, i håp om at noen kan hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte at Ander Vik og Anders øvre Eikeland er samme person slik Christian foreslår i #2.

 

Utgangspunkt:

 

Anders B Vik

Han kalles Brynhildsen i bygdeboken, og hadde AB i seglet sitt (kongehylningen 1610). Er det noen som kjenner til kilder for at B er Brynhildsen? Også på Vik før 1612, Men dette har ikke betydning for denne saken.

 

Nevnes i tiendemanntallet på Vik 1612-13 http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/12921/5/. Nevnes man i dette manntallet på flere gårder?

 

I Odelsjordeboken for Bergenhus len 1624 http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39901/30/

·         I Vik 1 løp smør 1 hud

·         I Sevold 1 løp smør 1 hud, pantegods 1 spann smør

·         i Kolldal 1/2 løp smør 1/2 hud

·         I Hummevik 1/2 pund smør 1 slett Mk?

 

Han nevnes på Vik siste gang i jordeboken 1626-27 sammen med sin sønn Christopher http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/13524/13/(siste spalte midten)

 

Anders øvre Eikeland

Står i tiendemantallet for Eikeland 1612-13 http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/12921/4/, ikke nevnt her før 1612

Ingen Anders Eikeland nevnes med odelsgods i 1624

Han nevnes på Eikeland i jordeboken 1626-27 http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/13524/11/

I koppskatten 1645 på Eikeland nevnes Anders g. (de), med Olle og en datter (ingen kone nevnt, så han er nok enkemann)  Det er også en Anders V (dy)

Ingen Anders Egeland nevnt i odelsboken for 1647 (men en er nevnt som lodseier med 1/2 løp smør 1/2 hud i skattematriklen). Brukere i følge skattematrikkelen er gamle Ole, Anders, unge Ole og Laurits. Jeg vet ikke om Anders er de eller dy, og heller ikke om unge ole dy er Anders de sin sønn fra 1645.

 

En sammenligning av odelsjordbøkene for 1626 og 1647 (+ en titt på skattematrikkelen 1647). (med alle forbehold om feil, for jeg er nybegynner på dette)

 

 

Gård                                   1626 Anders Vik                1647 Christopher Vik                                   1647 Elling Gjøen

 

Vik                                     1 l sm 1 h                         1 sp, 1 geitesk -  I matrikkelen lodseiger

                                                                                 1 l 1 1/2 sp sm 1 h 1 geitesk 1 kalvesk

Sevold                                1 l  sm 1h                                                                                           1/2 l sm 1/2 h 

 

Kolldal                                1/2 l sm 1/2 h                                                                                      1/2 l sm 1/2 h  

 

Hummelvik                         1/2 pd sm 1 slett Mk?        4 mk sm (Tysnes) i matr lodseier                   8 mk 1/2 ort, ikke i matr

                                                                                 1 pd smør 1 smk vare

 

Gjøen                                                                         1/2 l sm 1/2 h

 

Lygre - med sine barn

(er vel arvegods fra

Chrisopher sin 1. kone?)                                              2 1/2 mk sm

 

 

 

Min antagelse ut fra dette er at Anders B Vik døde rundt 1628, og at han hadde barna:

·         Christopher Andersen Vik (1600-1675)

·         Elling Andersen Gjøen (ca 1606-1682)

Og kanskje en eller to døtre? (Johannes Lygre (gift med Synnøve med sønnen Anders i 1645) eide i 1647 bl. a 2 pd smør og en part i 1 hud i Sevold og 4 mark smør i Hummelvig. Er dette et søsterlodd og arv etter Anders Vik?) 

 

Hvis Anders Vik =Anders Eikeland de, ville det ikke da være sannsynlig at jordgodset fra 1626 ville vært fordelt annerledes i 1647?

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.