Gå til innhold
Arkivverket

Paul Olsen f.18.03.1857 i Åmli


Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Arendal mønstringskrets, Hovedruller med registre, Hovedrulle 15 (SAK/2031-0012/F/Fb/L0015), 1872-1900, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.


Merknader: Hovedrulle nr. 3807-4568


Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/42370/61/


Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ru20090317710456.jpg


 


Paul Olsen, patentnummer 3920, tok i ifølge  opplysningene ovenfor første gang  hyre i 1874 og seilte  fram til 1892.


 


Men det kan se ut som han har hatt et langt opphold  fra han mønsta av i Newport 3/3-1882 til han igjen dro til sjøs  2/6- 1892. Via Rotterdam ankom han  Harburg (an der Elbe) 12.10.- 1892. Navnet på skipet begynner på Gorth... Jeg klarer ikke å tyde  de siste bokstavene i skipsnavnet, og lurer på om  det var norsk. Men hva skjedde med han i Tyskland? Ble han  værende igjen der? Eller tok han  hyre på en ny båt? Kan andre data fra Arendal mønstringskrets fortelle noe mer om Paul?


 


Videre er det noen opplysninger som jeg gjerne  skulle visst noe mer om: Hva betyr  Rulle 438 av 7/4 -72? Hvorfor står det "Fri", og hva betyr det at han er   "udskrivingspliktig indtil 18/2 -92?"


 


På forhånd takk.


 


P.S. Jeg ser at en annen person har fått patentnummer 3920 i 1893.


 

 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

En korreksjon: Oppholdet varte vel fra 4/2-1884 (Haugesund)  til 2/6-1992, da han mønstrer på nytt skip: altså ca 8 år. Jeg leser skipsnavnet som "Gortland", men er usikker på om det er rett.  Paul Olsen er ikke funnet  i folketellingene  1890, 1900 eller 1910. Hvor kan han ha blitt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke si helt sikkert hva skipsnavnet er. Olsen hadde patent nr. 438 og ble oppført under det nummeret i annotasjonsrullen. Når man var utskrivningspliktig, kunne man regne med å bli innkalt i militæret og fikk ikke reise til sjøs i den perioden. Etterpå var man "fri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3920 er Olsens patentnummer i hovedrullen. En annen person kan ha dette nummeret i annotasjonsrullen. Det er to uavhengige nummerrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.