Gå til innhold
Arkivverket
Stian Høiset

Sverige: Laxarby husförhörsläng - utflytting til Johannes Jonason

Recommended Posts

Stian Høiset

Min tipptippoldefar Johannes Jonason var født i Laxarby i Sverige. Han var murer, og giftet seg i Brevik 29.01.1877 med Annette Andrea Ravnsborg.

Jeg forsøker å finne når han flyttet eller emigrerte fra Laxarby og hvorfor han havnet i Brevik. Husförhörslängden har en egen rubrikk for utflytting. For Johannes' del står det - så vidt jeg kan lese - "125-34", hvor "34" har en strek over seg. Det forvirrer meg, for en strek over et tosifret tall ser ellers ut til å ha blitt brukt av presten for å denotere årstall, altså, for dette tilfellet, 1834. Men Johannes er født i 1840. Og hva er 125? Er det noen som er gode til å dechiffrere svenske husförhörslängder?

Kilde: Laxarby AI:22 (1856-1860), Bild 28 / sid 21.

post-80-0-38826900-1427553009_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sven Hjortland

Det står 125-54 og betyr at han flyttet til side 125 i samme husforhørsbok i 1854

Endret av Sven Hjortland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian Høiset

Det står 125-54 og betyr at han flyttet til side 125 i samme husforhørsbok i 1854

Ah, takk! Og når han emigrerte. Flott!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.