Gå til innhold
Arkivverket

Spedstad gård


Bent Thore Hillestad
 Del

Recommended Posts

Noen som har noe fortegnelse om Truls Larsen Spedstad født 1769 gift med Marie (Mari) Hansdatter Skrikerud i 12 okt. 1784 Eidsberg. Er ute etter hans foreldre og bakover, har prøvd å lese i bøker fra Eidsberg men finner ikke noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolovelsen 22/9 - viet 12/11 1798 Trøgstad ØS. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7477&idx_id=7477&uid=ny&idx_side=-148

 

Thruls er vel født i Eidsberg, faren het Lars og moren står i FT 1801. Marie er sannsynligvis født i Trøgstad. I FT 1801 Skrigerud bor det en Knud Hansen på gården. Kansje han er broren til Marie. FT 1801 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=f18010122&gardpostnr=37&personpostnr=525&merk=525#ovre Kanskje, men bare kanskje, Hans Svendsen og Inger Knudsdt. Skrigerud døpte datteren Maria 1/1 1775. Hun er jo litt for ung. Det skal iflg. FS ha blitt født 2 Maria til 26/5 og 3/11 1771 med, forskjellige fedre tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer etter kirkeboka for Eidsberg , de var vist ikke så gamle. Men finner ikke foreldrene hans, det er derfor jeg er ute etter Spedstad gårdhistorie. Det kan kanskje være noen tråder der.Han eide jo halve gården.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal finnes 6 bøker av Eidsberg og Mysen gårdshistorie. De 5 og 6 finnes ikke skannet på Nasj. bibl.Spestad finnes ikke i de 4 første bindene. Prøv på biblioteket om de har nr. 5 og 6.  Spestad = gnr. 137 i Trømborg (gammelt løpenr. 205).

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp, nå fikk jeg i hvert fall rettet opp bryllupsdagen.Får nok ta en tur på bibloteket og lete videre. 

Det skal finnes 6 bøker av Eidsberg og Mysen gårdshistorie. De 5 og 6 finnes ikke skannet på Nasj. bibl.Spestad finnes ikke i de 4 første bindene. Prøv på biblioteket om de har nr. 5 og 6.  Spestad = gnr. 137 i Trømborg (gammelt løpenr. 205).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

De seks bindene som så langt er kommet ut av gårdshistorien for Eidsberg dekker hovedsoknet, Trømborg og Hærland er foreløpig ikke med. Jeg var i sin tid (2002) medforfatter til slektsboken "Helene Hansdatter Skrikerud og hennes etterkommere - En slektshistorie fra Trøgstad" sammen med Ingjerd van Bruggen. På side 269ff handler det om Helenes foreldre, Hans Svendsen Skrikerud (1733-1797) og Inger Knudsdatter (1743-1816) og deres barn. (Når det gjelder bevisføringen for Ingers opphav har også et avkall jeg kom over senere bekreftet at det vi kom frem til den gang er korrekt, men jeg har ikke referansen her jeg sitter akkurat nå).

 

Parets andre barn var datteren Marie (Mari) Hansdatter Skrikerud, født 1769 på Søndre Skrikerud i Trøgstad og konfirmert 1784. Hun giftet seg 1798 i Trøgstad med Truls Larsen Spedstad, født ca. 1769. 1801-tellingen kjenner du jo til. Da parets sønn Lars (født 1803) stod til konfirmasjon 1817 ble det oppgitt at Truls var vekter i Kristiania, mens Marie ser ut til å bo på gården Bøltorp i Trømborg, Eidsberg. På Bøltorp bodde også Lars da han noen år senere meldte flytting fra Eidsberg til Trøgstad.

 

Ifølge Isak Lundsruds upubliserte manus "Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg" under gården Spedstad i Trømborg på side 66f heter det at "Thruls Larsen var sønn av Lars Rolfsen Spedstad som var bror av Hans Rolfsen og Anna Larsdtr. som er en søster av Hans Rolfsens kone Marthe Larsdtr. Ole Rolfsen Bøli var g.m. Kirsti Larsdtr. som var søster de foran nevnte, og endelig var brødrenes far Rolf Hansen brennemoen [sic!] svoger med sine sønner, idet han var g.m. Mari Larsdtr. søster av de foregående. Et slikt inngifte er sannsynligvis enestående selv i denne innviklede ekteskapsperiode. Truls kone, Maria Hansdtr. er ant. fra Skrikerud i Trøgstad. Deres sønn Hans Trulsens skjebne er ikke kjent, men Truls Larsen fl. fra Spedstad og bodde side på Teig og Knold. Brødre se Bøli og søster Thore gift til Skjørtvedt med mange etterkommere".

 

Det er riktig som Lundsrud antyder, at Truls' kone var fra Skrikerud. Det hjelper ellers på lesbarheten om man setter inn noen kommaer her og der, men det får du gjøre selv; jeg har valgt å sitere ordrett for ikke å komme i skade for å forandre meningsinnholdet. Gårdene Teig og Knoll er omtalt i binde 5 av gårdshistorien for Eidsberg, men jeg vet ikke om Truls Larsen er nevnt der, som det fremkommer av ovenstående kan det jo virke som om han endte i hovedstaden, eller også kom han tilbake til Eidsberg igjen senere.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

 

 

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysningene.

Hei!

 

De seks bindene som så langt er kommet ut av gårdshistorien for Eidsberg dekker hovedsoknet, Trømborg og Hærland er foreløpig ikke med. Jeg var i sin tid (2002) medforfatter til slektsboken "Helene Hansdatter Skrikerud og hennes etterkommere - En slektshistorie fra Trøgstad" sammen med Ingjerd van Bruggen. På side 269ff handler det om Helenes foreldre, Hans Svendsen Skrikerud (1733-1797) og Inger Knudsdatter (1743-1816) og deres barn. (Når det gjelder bevisføringen for Ingers opphav har også et avkall jeg kom over senere bekreftet at det vi kom frem til den gang er korrekt, men jeg har ikke referansen her jeg sitter akkurat nå).

 

Parets andre barn var datteren Marie (Mari) Hansdatter Skrikerud, født 1769 på Søndre Skrikerud i Trøgstad og konfirmert 1784. Hun giftet seg 1798 i Trøgstad med Truls Larsen Spedstad, født ca. 1769. 1801-tellingen kjenner du jo til. Da parets sønn Lars (født 1803) stod til konfirmasjon 1817 ble det oppgitt at Truls var vekter i Kristiania, mens Marie ser ut til å bo på gården Bøltorp i Trømborg, Eidsberg. På Bøltorp bodde også Lars da han noen år senere meldte flytting fra Eidsberg til Trøgstad.

 

Ifølge Isak Lundsruds upubliserte manus "Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg" under gården Spedstad i Trømborg på side 66f heter det at "Thruls Larsen var sønn av Lars Rolfsen Spedstad som var bror av Hans Rolfsen og Anna Larsdtr. som er en søster av Hans Rolfsens kone Marthe Larsdtr. Ole Rolfsen Bøli var g.m. Kirsti Larsdtr. som var søster de foran nevnte, og endelig var brødrenes far Rolf Hansen brennemoen [sic!] svoger med sine sønner, idet han var g.m. Mari Larsdtr. søster av de foregående. Et slikt inngifte er sannsynligvis enestående selv i denne innviklede ekteskapsperiode. Truls kone, Maria Hansdtr. er ant. fra Skrikerud i Trøgstad. Deres sønn Hans Trulsens skjebne er ikke kjent, men Truls Larsen fl. fra Spedstad og bodde side på Teig og Knold. Brødre se Bøli og søster Thore gift til Skjørtvedt med mange etterkommere".

 

Det er riktig som Lundsrud antyder, at Truls' kone var fra Skrikerud. Det hjelper ellers på lesbarheten om man setter inn noen kommaer her og der, men det får du gjøre selv; jeg har valgt å sitere ordrett for ikke å komme i skade for å forandre meningsinnholdet. Gårdene Teig og Knoll er omtalt i binde 5 av gårdshistorien for Eidsberg, men jeg vet ikke om Truls Larsen er nevnt der, som det fremkommer av ovenstående kan det jo virke som om han endte i hovedstaden, eller også kom han tilbake til Eidsberg igjen senere.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei!

 

De seks bindene som så langt er kommet ut av gårdshistorien for Eidsberg dekker hovedsoknet, Trømborg og Hærland er foreløpig ikke med. Jeg var i sin tid (2002) medforfatter til slektsboken "Helene Hansdatter Skrikerud og hennes etterkommere - En slektshistorie fra Trøgstad" sammen med Ingjerd van Bruggen. På side 269ff handler det om Helenes foreldre, Hans Svendsen Skrikerud (1733-1797) og Inger Knudsdatter (1743-1816) og deres barn. (Når det gjelder bevisføringen for Ingers opphav har også et avkall jeg kom over senere bekreftet at det vi kom frem til den gang er korrekt, men jeg har ikke referansen her jeg sitter akkurat nå).

 

Parets andre barn var datteren Marie (Mari) Hansdatter Skrikerud, født 1769 på Søndre Skrikerud i Trøgstad og konfirmert 1784. Hun giftet seg 1798 i Trøgstad med Truls Larsen Spedstad, født ca. 1769. 1801-tellingen kjenner du jo til. Da parets sønn Lars (født 1803) stod til konfirmasjon 1817 ble det oppgitt at Truls var vekter i Kristiania, mens Marie ser ut til å bo på gården Bøltorp i Trømborg, Eidsberg. På Bøltorp bodde også Lars da han noen år senere meldte flytting fra Eidsberg til Trøgstad.

 

Ifølge Isak Lundsruds upubliserte manus "Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg" under gården Spedstad i Trømborg på side 66f heter det at "Thruls Larsen var sønn av Lars Rolfsen Spedstad som var bror av Hans Rolfsen og Anna Larsdtr. som er en søster av Hans Rolfsens kone Marthe Larsdtr. Ole Rolfsen Bøli var g.m. Kirsti Larsdtr. som var søster de foran nevnte, og endelig var brødrenes far Rolf Hansen brennemoen [sic!] svoger med sine sønner, idet han var g.m. Mari Larsdtr. søster av de foregående. Et slikt inngifte er sannsynligvis enestående selv i denne innviklede ekteskapsperiode. Truls kone, Maria Hansdtr. er ant. fra Skrikerud i Trøgstad. Deres sønn Hans Trulsens skjebne er ikke kjent, men Truls Larsen fl. fra Spedstad og bodde side på Teig og Knold. Brødre se Bøli og søster Thore gift til Skjørtvedt med mange etterkommere".

 

Det er riktig som Lundsrud antyder, at Truls' kone var fra Skrikerud. Det hjelper ellers på lesbarheten om man setter inn noen kommaer her og der, men det får du gjøre selv; jeg har valgt å sitere ordrett for ikke å komme i skade for å forandre meningsinnholdet. Gårdene Teig og Knoll er omtalt i binde 5 av gårdshistorien for Eidsberg, men jeg vet ikke om Truls Larsen er nevnt der, som det fremkommer av ovenstående kan det jo virke som om han endte i hovedstaden, eller også kom han tilbake til Eidsberg igjen senere.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Hei, jeg ser at det nevnes av Marius at Hans Trulsens skjebne er ukjent, men det er den ikke lenger: Han giftet seg med Johanne Maria Thorersdatter f 1806 i Eidsberg, datter av Thorer Paulsen Bøhlen østre og Sidsel Haagensdatter. Jeg har dessverre ikke ennå funnet tid og sted for bryllupet, men i 1847 befinner de seg på Killingen i Berg ved Halden, der de får sønnen Peder og i 1851 datteren Johanne. Hans Trulsen døde i Berg 1862, mens Johanne ble tjenestepike på Thorsø herregård i Torsnes, giftet seg 1875 med Nils Fredrik Gabrielsen fra Singløy/Korseberg, flyttet til Onsøy i 1884 og har en meget stor etterslekt i Fredrikstad-distriket.

Vennlig hilsen

Nils E. Øy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme familie som Nils nevner i # 9.

 

 

Thorer f 28 okt 1830

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4L6-V5H

 

Sidsel f 11 feb 1833

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4L6-PLR

 

Andreas f 25 jan 1835.

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4L6-YJD

 

Johan f 30 april 1837

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHX1-86J

 

Maren f 21 sept 1839.

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4LX-7Y3

 

Halvor f 20 feb 1842

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4LX-C2R

 

Johanne f 18 feb 1851

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWY7-G2R

 

Peder ,som Nils skrev skulle være født i Halden,fant jeg ikke i farta.

 

Her er vel Peder, f 1 nov 1847.Døpt i Berg.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060604010596.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary, for fin hjelp med å finne ikke bare én vielse for Hans Trulsen i Eidsberg, men to - og dessuten for meg ni ukjente barn! Da gjenstår bare å forsøke å finne ut hvorfor han (og hans andre kone) flyttet fra Eidsberg til Berg en gang mellom 1842 og 1847. Foreløpig har jeg ikke funnet noe innførsler om dem i ut- eller innflyttinger.

Takk igjen, fra Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.