Gå til innhold
Arkivverket

Bortsatte barn og pleiefamilier..


Tove Helstedt
 Del

Recommended Posts

Jeg har spurt om dette tidligere, men jeg har ikke kommet særlig nærmere noe svar. Vi har lenge prøvd å finne ut når min oldemor ble satt bort til en pleiefamilie- og hvorfor akkurat denne pleiefamilien..

 

Jeg har lett i Fattigvesenets protokoller og flyttelister- jeg har kikket i diverse kirkebøker for å se om hun står oppført som "utflyttet" og "innflyttet". Har noen noen andre tips til hvordan man kan finne ut mer om dette? Vi lurer på hvordan dette med pleiefamilier fungerte, hadde biologisk familie og pleiefamilie kjennskap til hverandre eller var det tilfeldig?

 

Det vi vet om min oldemor, som jeg har skrevet i tidligere post, er at hun ble født 24.11-1888 i Kristiania. Hun het Margit Kristine Dahl ( senere Bratsberg, pleiefamiliens navn), far: Karl Fredrik Dahl, mor: Karen Olsdatter.

Hun hadde 2 eldre søsken. I 1890 døde hennes mor, og mellom 1890 og 1894 (1903) flytter hun til Skien-til pleiefamilien.I 1903 finner vi nemlig at hun er konfirmert i Skien, og i disse listene står det at hun er vaksinert i 1894 (antakelig også i Skien)

 

Hvis noen klarer å finne ut noe om oldemoren min er jo det supert. Men jeg ønsker også mer info om dette med pleiefamilier generelt, evt tips til hvordan jeg kan finne ut mer/ lete videre...

Endret av Tove Helstedt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har ikke noe fasitsvar til deg, men denne artikkelen gjorde at jeg føler meg litt klokere om pleiebarn:

http://digitaltfortalt.no/things/det-bortsatte-barnet/H-DF/DF.7273

 

Kan hende du kan få noen svar her også:

http://www.nb.no/nbsok/nb/ce69696567ef815d3518f6d3e0b6164f?index=2#0

 

Du kan jo søke på pleiebarn/fosterbarn/bortsatte barn på Nasjonalbiblioteket og Google.  

Det sitter jo mange mennesker på de store utdanningsinstitusjonene med mye kunnskap om historie og samfunn.  Kan hende det også er noe å hente innenfor pedagogikkens historie, uten at jeg vet det med sikkerhet. Det er jo også mye kunnskap blant bibliotekarer og arkivarer, så det går an å spørre noen du tror kan ha svar.

 

Mvh

 

Lene Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket i fattigvesenets regnskapsprotokoller (hvis de er bevart)

kanskje vil du finne når pleiefamilien fikk betalt første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du vel fra før, men her finner jeg en Karl Fredrik Dahl i registeret til hjemstavnsprotokoller for Kristiania fattigvesen. Ser ut som det er henvisning til protokoll 19, side 272. 

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Fattigvesenet (Kristiania), Hjemstavnsregister, stykke 10 (OB/A-20045/F/Fb/L0010), 1890-1890, oppb: Oslo Byarkiv.

Merknader: Hjemstavnsregister

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/59764/32/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-od20120202611718.jpg

 

Du har vel også sett i manntallsprotokollene for kontoret for utsatte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Takk for tips og hjelp.

Jeg har sjekket fattigvesenets protokoller i forbindelse med bortsatte barn, men fant ikke familien der. Derimot finnes det en protokoll der, som du også viser til. Det er i forbindelse med morens bortgang og at han søkte støtte til begravelse.

Vi sjekket også flyttelister og evt attester hun kunne hatt med seg, men ingenting..

Vet liksom ikke hva mer/ annet man kan gjøre for å prøve å finne ut noe mer, eller om det ikke er mulig?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det er henne. Her bor hun sammen med pleiefamilien.

Men jeg finner ikke ut når hun flyttet dit, og ikke hvorfor hun havnet nettopp der. Det virker ikke som det finnes noe dokumentasjon, attester osv. Siden det ikke finnes noe i fattigvesenets protokoller over utsatte barn, regner jeg med at det skjedde privat?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tove! Jeg kan ikke hjelpe deg. Men ble klokere da jeg leste artikkelen over, om bortsatte barn. Min farmor satte bort sin 3 årige sønn da hennes forlovede døde. Jeg har aldri funnet sønnen, men har aldri "forstått" hvordan farmor hadde hjerte til å sette bort barnet på 20 tallet. Men hvis det var fattigkommusjonen som presset på, så er det ekstra ille.

 

Når et barn var født utenfor ekteskap, så kom jo bidragsfogden inn. Men i ditt tilfelle må det jo være noen som har registrert utbetalingene til pleieforeldrene.

 

Jeg var heldig på 1990- tallet, da var jeg i kontakt med en liten kommune her i Vestfold ( gjalt en annen del av familien , som var fattige) Det viste seg at kommunen ikke hadde avlevert protokollene om fattigvesenet til Riksarkivet. Så jeg fikk lov å sitte nedi kjelleren på kommunehuset , leste og leste. Da fant jeg ut at kommunen i tilegg til å betale for ved til familien og sko til barna, også betalte for ett av barnas opphold på Kristiania døvstuminstitutt.

Endret av Solfrid T Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tove! Jeg kan ikke hjelpe deg. Men ble klokere da jeg leste artikkelen over, om bortsatte barn. Min farmor satte bort sin 3 årige sønn da hennes forlovede døde. Jeg har aldri funnet sønnen, men har aldri "forstått" hvordan farmor hadde hjerte til å sette bort barnet på 20 tallet. Men hvis det var fattigkommusjonen som presset på, så er det ekstra ille.

 

Når et barn var født utenfor ekteskap, så kom jo bidragsfogden inn. Men i ditt tilfelle må det jo være noen som har registrert utbetalingene til pleieforeldrene.

 

Jeg var heldig på 1990- tallet, da var jeg i kontakt med en liten kommune her i Vestfold ( gjalt en annen del av familien , som var fattige) Det viste seg at kommunen ikke hadde avlevert protokollene om fattigvesenet til Riksarkivet. Så jeg fikk lov å sitte nedi kjelleren på kommunehuset , leste og leste. Da fant jeg ut at kommunen i tilegg til å betale for ved til familien og sko til barna, også betalte for ett av barnas opphold på Kristiania døvstuminstitutt.

 

Hei. Takk for tips..

For meg virket det og veldig uforståelig at man kunne sette bort barnet sitt på den måten, men jeg begynner å få mer forståelse for hvorfor man måtte og hva slags forhold de levde under. I dette tilfellet var det 3 barn, de 2 eldste fikk fortsette å bo hos faren. Ikke at de var så mye eldre, det skilte vel bare et par år mellom de. De to andre emigrerte til amerika senere. Min oldemor ble værende i skien hos sin pleiefamilie, og i 1930 ser jeg at hun står som eier av huset deres. Så hun fikk det nok godt hos den familien.

Hun snakket visstnok aldri om hva som hadde skjedd og hvem hennes biologiske søsken og foreldre var, men det var kjent at hun bodde hos pleiefamilie.

 

Jeg har kun sjekket det som fins av lister og kirkebøker her på digitalarkivet, og i tillegg sjekket protokoll over utsatte barn ( fattigvesenet) på byarkivet og lett etter flyttelister/ attester på statsarkivet i kongsberg.

Jeg har ihvertfall ikke funnet noe sammenheng mellom fattigvesenet og at hun ble bortsatt. Men i og med at faren hadde vært i kontakt med fattigvesenet tidligere, er det jo pussig hvis det ikke finnes noe sammenheng?

Uansett på hvilken måte hun ble satt bort, så har vel pleiefamilien mottatt noe form for betaling? Og det ble vel registrert?

Har du noen tips ift hvor jeg kan henvende meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei igjen.

 

Jeg lurer på om det var en form for svak adopsjon. Du nevner at hun arvet huset. Ved sterk adopsjon arver barnet sine adopsjonsforeldre, men ikke sine biologiske. Men i 1930 var det vel ikke noe som het sterk adopsjo ( mulig jeg ikke har helt rett- må sjekkes opp)

En svak adopsjon som var vanlig før det komsterk adopsjon- og som også foregikk en tid etter at sterk adopsjon var tatt i bruk- medførte så vidt jeg vet at barnet kunne ha arverett til egne biologiske foreldre og evt adopsjonsforeldre? Uansett så ville jeg ha sjekket med skifte etter pleieforeldrene. Mulig du finner noen spor der.

 

Vær litt obs på at på den tiden hadde ikke myndighetene full oversikt over antall barn osv i 1915 døde min oldefar, myndighetene oppgav en sønn , av de 10 han hadde i Sverige, de ni i Norge var født utenfor ekteskap- de hadde ikke arverett.. I 1963 døde min grantante. Skifteretten oppgav at hun hadde tre søsken. I virkligheten hadde hun åtte.

 

Så mitt tips er å finne skifter. :-)

 

Hvis bortsettingen var privat, så er sansynligvis ikke betalingen registrert. Men var det via kommunen ( fattigvesenet) så måtte det nok registreres i protokollen. Dette var nok strengt , kommunen måtte ha kontroll på utgiftene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei igjen.

 

Jeg lurer på om det var en form for svak adopsjon. Du nevner at hun arvet huset. Ved sterk adopsjon arver barnet sine adopsjonsforeldre, men ikke sine biologiske. Men i 1930 var det vel ikke noe som het sterk adopsjo ( mulig jeg ikke har helt rett- må sjekkes opp)

En svak adopsjon som var vanlig før det komsterk adopsjon- og som også foregikk en tid etter at sterk adopsjon var tatt i bruk- medførte så vidt jeg vet at barnet kunne ha arverett til egne biologiske foreldre og evt adopsjonsforeldre? Uansett så ville jeg ha sjekket med skifte etter pleieforeldrene. Mulig du finner noen spor der.

 

Vær litt obs på at på den tiden hadde ikke myndighetene full oversikt over antall barn osv i 1915 døde min oldefar, myndighetene oppgav en sønn , av de 10 han hadde i Sverige, de ni i Norge var født utenfor ekteskap- de hadde ikke arverett.. I 1963 døde min grantante. Skifteretten oppgav at hun hadde tre søsken. I virkligheten hadde hun åtte.

 

Så mitt tips er å finne skifter. :-)

 

Hvis bortsettingen var privat, så er sansynligvis ikke betalingen registrert. Men var det via kommunen ( fattigvesenet) så måtte det nok registreres i protokollen. Dette var nok strengt , kommunen måtte ha kontroll på utgiftene sine.

Jeg har funnet skifte etter hennes biologiske far, og hun blir nevnt der. Det står at han har en myndig datter som bor i skien. Men jeg vet ikke om hun arvet noe.

Takk for tips om å sjekke skifte etter pleieforeldre.

Så lenge hun ikke er å finne i protokoll hos fattigvesenet så er det vel å anta at det ikke var via dette? 

Tittet i hjemstavnsprotokollene nå, men finner ikke navnet til faren- bortsett fra i 1890, men det har jeg sjekket opp og det var før hun ble satt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.