Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Krokstad, Bohuslän, 1749


Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Arkiv Digital: Krokstad C:3 (1741-1780) Bild 79 / sid 151 (AID: v2564.b79.s151, NAD: SE/GLA/13290) 

 

Nesten nederst på siden døpes Jonas fra Sandåker. Mor er Börta Jonsdatter. Kan noen hjelpe meg med å tyde resten av den dåpen? :)

 

post-1831-0-67944300-1427754985_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dåpen?  https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:FKMY-2LB

8. föddes og samma dag han döptes V.......And.(ers) Aslagsson og Börta Jonsdotters barn, Jonas, vid Sandåker.

Faddere er det verre med: And. O. S. (Anders Olofsson?),  Olof...., And. Hansson ....., Kristina Aslagsdotter, alla på Sandåker.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg hadde nok glemt å sjekke familysearch denne gangen, men det var godt å få bekreftet Anders Aslagsson. Da kan det nok stemme at det er en Åkerman. Denne slekten er ganske uoversiktlig, føler jeg, men siden "stamfaren" der trolig er en Aslag Andersson, så passer Anders Aslagsen ganske godt. Jeg føler vel da at det er temmelig sikkert at Jonas (og Anders - og Aslag) er min ane. :)

Komplisert slekt dette, med mange samtidige "Åkermenn" med samme fornavn, og husforhør starter ikke før 1803...  ;)

 

Jonas var klokker i Krokstad.

 

(Jeg hadde eg. ikke glemt å søke etter ham på FS, men merkelig nok fikk jeg ingen treff når jeg brukte bare "Krokstad" som fødested.)

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikk ikke jeg heller, så da lot jeg feltet stå tomt. Jeg fikk treff på flere barn, forøvrig: https://familysearch.org/search/collection/results?count=20&query=%2Bfather_givenname%3AAnders~%20%2Bfather_surname%3AAslagsson~%20%2Bmother_givenname%3AB%C3%B6rta~%20%2Bmother_surname%3AJonsdtr~&collection_id=1520594

 

Da husket jeg at med det riktig "gamle" søkeskjemaet til FamilySearch, (for 4-5 år siden), skulle en ikke fylle inn noe annet enn foreldrenes navn ved "foreldresøk". Da sto det instruksjoner om dette på skjemaet, eller i allfall på feilmeldingen en fikk. Kanskje det er tilbake til det samme som det var da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da husket jeg at med det riktig "gamle" søkeskjemaet til FamilySearch, (for 4-5 år siden), skulle en ikke fylle inn noe annet enn foreldrenes navn ved "foreldresøk". Da sto det instruksjoner om dette på skjemaet, eller i allfall på feilmeldingen en fikk. Kanskje det er tilbake til det samme som det var da...?

Det går hvis jeg skriver hele "Krokstad, Göteborg och Bohus, Sweden", så jeg er usikker på hvorfor ikke bare "Krokstad", men jeg har notert meg problemet nå, så har jeg nok mer hell med meg en annen gang. Jeg trodde faktisk de ikke hadde transkribert den kirkeboken på FS siden jeg ikke fikk napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.