Gå til innhold
Arkivverket

Søker opplysninger om slekten Førde i Christiania/Bergen/Trondheim.


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Forsøker igjen å finne opphavet til min 4-tippoldemor Anne Marthea Førde (1749-1792).

 

Se tidligere debatter: 

Det jeg vet om henne er dette:

  • Født ca. 1749 i Bergen/Oslo?? Ifølge en notatbok over slekta fra min oldefars bror? så var hun datter av en konditor Førde i Bergen, antakelig stammer opplysningen fra denne: http://runeberg.org/bergenbp/2/0139.html?
  • I dåpen til datteren Laurence er det nevnt "min svigerfader? Ole Førde", så faren til Anne Marthea må da hete Ole.
  • Ifølge bygdebok for Tysvær var hun brordatter til sin manns forgjenger som sogneprest i Nedstrand Jørgen Førde (1724-1770). Kanskje kom hun til Nedstrand og bodde hos sin onkel da hun traff Søren Christian?
  • Hennes fremtidige mann tar over embetet etter hennes onkel da han dør i 1770..
  • Gift 10 September 1776 (uten trolovelse?) med sogneprest i Nedstrand Søren Christian Fabricius: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070621660204.jpg
  • I 1777 ble mannen fradømt embete som sogneprest i Nedstrand da han hadde hatt utenomekteskapelig forhold med sin kone før de ble gift, han var i unåde i 2 år, men dro til København for å be om et nytt embete.
  • I 1779 ble mannen sogneprest i Jølster.
  • I 1783 ble mannen sogneprest i Hitterdal (Heddal).
  • Hun døde 43 år gammel etter et langvarig og smertefullt sykeleie av kreft i Hitterdal (Heddal) 1792. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061211330076.jpg

De hadde disse barna:

Om far til Anne Marthea:

  • Ifølge dåpen til Anne Martheas datter Laurence het faren Ole Førde.
  • Ifølge "Bergens Stifts Biskoper og Præster efter Reformationen" var han konditor i Bergen.
  • Det finnes en Christopher Olsen Førde (ca 1754-1794), som da han tok borgerskap som mesterskredder i Bergen nevnes som å være kommet fra Christiania. Han dør som mesterskredder i Bergen og var gift med Gjertrud Kierstine Heichmann. Han kan ha vært bror av Anne Marthea. De hadde sønnene Erich Christian (1788-), Ole Andreas (1790-1791) og Marcus (1791-1791).
  • Anne Martheas farbror Jørgen Førde (1724-1770), ifølge "Kyrkjeliv i Christianssands stift i attande hundreåret" var han født i Christiania. Gift med Sara Maria Werner og hadde sønnen Ole Tidemann Førde.
  • En Ole Jørgensen Førde, tar 1746 borgerskap som baker i Christiania, han nevnes som mesterbaker 1751-1757 i laugsprotokollen.
  • En mesterbaker Ole Førde dør i 1784, 64 år gammel i Bergen (født ca 1720), men det står at denne var fra Trondheim.
  • Det nevnes ifølge "Trondhjems bakerlaug" en mesterbaker Ole Førde 1775-1779 i Trondheim.
  • Det nevnes også en Ole Andersen Førde, som også bor i Bergen, han gifter seg 1717 i Bergen med Zilla Margretha Colding. Hustruen gifter seg på nytt i Stavanger 1721, så han dør tidlig.. Han nevnes også som Ole Andersen Rovde..

Kjenner noen til en Førde-slekt i Christiania, Oslo og Trondheim?

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Det finnes en Christopher Olsen Førde (ca 1754-1794), som da han tok borgerskap som mesterskredder i Bergen nevnes som å være kommet fra Christiania. Han dør som mesterskredder i Bergen og var gift med Gjertrud Kierstine Heichmann. Han kan ha vært bror av Anne Marthea. De hadde sønnene Erich Christian (1788-), Ole Andreas (1790-1791) og Marcus (1791-1791).
  • Anne Martheas farbror Jørgen Førde (1724-1770), ifølge "Kyrkjeliv i Christianssands stift i attande hundreåret" var han født i Christiania. Gift med Sara Maria Werner og hadde sønnen Ole Tidemann Førde.
  • En Ole Jørgensen Førde, tar 1746 borgerskap som baker i Christiania, han nevnes som mesterbaker 1751-1757 i laugsprotokollen.
  • En mesterbaker Ole Førde dør i 1784, 64 år gammel i Bergen (født ca 1720), men det står at denne var fra Trondheim.

Kjenner noen til en Førde-slekt i Christiania, Oslo og Trondheim?

 

Ja, jeg kjenner til denne Ole Jørgensen Førde g.m. Boletta Glad med barna Anna Mathea (1748), Christiana (1749), Jørgen (1750), Jørgen (1752), Sille (1753), Christopher (1755) og Silla (1756). Ole Jørgensen Førde var sønn av Jørgen Andersen Førde og Marthe Jørgensdatter Glastrup (se Christiania Skifteprotokoll 10 1749-1757 f.307a) som også hadde barna Jørgen og Anna Catharina.  Marthe Glastrup hadde 4 gifte søsken, se morens skifte (Christiania Skifteprotokoll 10 1749-1757 f.117a).

Det er hva jeg rekker i denne omgang, men dette er vel de vesentligste opplysningene du var ute etter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner til denne Ole Jørgensen Førde g.m. Boletta Glad med barna Anna Mathea (1748), Christiana (1749), Jørgen (1750), Jørgen (1752), Sille (1753), Christopher (1755) og Silla (1756). Ole Jørgensen Førde var sønn av Jørgen Andersen Førde og Marthe Jørgensdatter Glastrup (se Christiania Skifteprotokoll 10 1749-1757 f.307a) som også hadde barna Jørgen og Anna Catharina.  Marthe Glastrup hadde 4 gifte søsken, se morens skifte (Christiania Skifteprotokoll 10 1749-1757 f.117a).

Det er hva jeg rekker i denne omgang, men dette er vel de vesentligste opplysningene du var ute etter?

 

 

Kan ta med dåpsdatoene på de aktuelle, Anna Mathea 06.02.1748 (stadfestelse av hjemmedåp) og Christopher 27.01.1755 - du kan gjerne få alle om du vil (Vor Frelsers Kirke)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta med dåpsdatoene på de aktuelle, Anna Mathea 06.02.1748 (stadfestelse av hjemmedåp) og Christopher 27.01.1755 - du kan gjerne få alle om du vil (Vor Frelsers Kirke)

 

 

Takker så mye Geir :)

Det er vel få som har så god oversikt over slekter i gamle Christiania som deg.

Jeg vil gjerne ha resten av dåpsdatoene.

 

Interessant at han bare er omtalt som konditor Førde i Bergen, hvis han faktisk bodde i Christiania som mesterbaker.

Er det grunn til å tro at han flyttet til Bergen?

 

Har lett lenge etter forfedrene til Anne Marthea, så dette var spennende.. 

Da er jeg spent på hvordan resten av denne slekta ser ut og ikke minst hvor dette Førde navnet kommer fra..

 

Takker igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner til denne Ole Jørgensen Førde g.m. Boletta Glad med barna Anna Mathea (1748), Christiana (1749), Jørgen (1750), Jørgen (1752), Sille (1753), Christopher (1755) og Silla (1756). Ole Jørgensen Førde var sønn av Jørgen Andersen Førde og Marthe Jørgensdatter Glastrup (se Christiania Skifteprotokoll 10 1749-1757 f.307a) som også hadde barna Jørgen og Anna Catharina.  Marthe Glastrup hadde 4 gifte søsken, se morens skifte (Christiania Skifteprotokoll 10 1749-1757 f.117a).

Det er hva jeg rekker i denne omgang, men dette er vel de vesentligste opplysningene du var ute etter?

 

 

Fant i artikkelen: "Bispeladegård" av Hans Eyvind Næssen i "Stavangeren nr 1 2011" en Jørgen Andersen Førde som borger i Stavanger og sønn av Thommes Jørgensen (d. 1718) og Ericia Maria Pedersdatter Leganger (1675-1764). 

 

www.byhistoriskforening.org%2Fcontent%2Fdownload%2F860%2F5166%2Ffile%2FStavangeren%25201-2011%2528web%2529.pdf

 

Kan dette være samme som du nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant i artikkelen: "Bispeladegård" av Hans Eyvind Næssen i "Stavangeren nr 1 2011" en Jørgen Andersen Førde som borger i Stavanger og sønn av Thommes Jørgensen (d. 1718) og Ericia Maria Pedersdatter Leganger (1675-1764). 

 

www.byhistoriskforening.org%2Fcontent%2Fdownload%2F860%2F5166%2Ffile%2FStavangeren%25201-2011%2528web%2529.pdf

 

Kan dette være samme som du nevner?

Leste feil, han var sønn av Anders Andersen, skipper i Bergen og Trine Jørgensdatter, som var søster av Thommes Jørgensen.. De var barn av Jørgen Thommesen (d. 1719) fra Holland (mulig norsk), borger i Stavanger gift 1 med Cathrine Axelsdatter, gift 2 med Christina Nilsdatter Glud.

 

Hvis det stemmer så ville vel den Ole Andersen Førde som gifter seg 1717 i Bergen med Zilla Margrethe Colding kunne passe som bror av den nevnte Jørgen Andersen Førde? 

 

Men Boletta Glad har jeg ikke klart å finne ennå..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/107850-22136-johannes-harboe-og-lisbeth-sibylle-margrethe-dass-kolding/

Finner jeg at Arne Kvitrud nevner dette om Ole Andersen Førde: "Etter Gundersen Erik: Stavanger rettsprotokoller 1617-1722 i utdrag etter A E Erichsens og Axel Kiellands manuskripter, Samlinger til Stavangers historie, tredje bind, Dreyer forlag, Stavanger, 1953, side 403 nevnes under 5.2.1720:Sille Margrete Kolding som enke etter Ole Andersen. Han synes å være sønn av Anders Andersen i Bergen. I rettsmøte 29.2.1720 nevnes at Ole Andersen hadde en sønn Anders i Stavanger, og en halvbror Anders Andersen som i Amsterdam hadde sovested hos Karen Olsdatter. Han reiste i 1698 til Batavia og døde ombord på skipet. I rettsmøtet 2.12.1720 opplyses at Anders Andersen var i kongens tjeneste ved tøyhuset. Dessuten en sønn Jørgen (Andersen ) i Stavanger."

 

I denne debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/95803-9891-joergen-thomassoen-handelsmann-og-stempelpapirforvalter-i-stavanger/

Nevner Arne Kvitrud et skifte etter Catharina Axelsdatter: "I Hans E Næss sammendrag av skifter for Stavanger (Hans E Næss: Avskrift av skifteprotokoll nr. 2 1690-1694 og skifteprotokoll nr.3 1695-1707 for Stavanger, fra april 1966) er det skifte 17.12.1703 etter avdøde Katarina Akselsdatter. Skiftet går over 14 sider i skifteprotokollen. Det Næss nevner er:Enkemann Sr Jørgen Thomassen.(avdøde kvinnes to ved døden avgått datterbarn).Barn: Thomas og Jørgen Jørgensen begge gift. Helene Jørgensdatter gift med Sr Henrik Nysted borger og handelsmann i Bergen. Deres barn: Henrik og Trine. Rebekka Jørgensdatter gift med Herman Høyer. avdøde Trine Jørgensdatter gift med Sr Anders Andersen, borger i Bergen. Barn: Jørgen og Ole Anderssønner. I skiftet var det jordegods og skipsparter. Samlet arv: 7946 riksdaler, 1 ort og 21,5 skilling."

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna som jeg lovet å komme tilbake til;

Christiana er døpt i Vor Frelsers Kirke i mars 1949, nøyaktig dato kan jeg ikke gi før jeg får gått igjennom de originale kirkebøkene der fotograferingen er utilstrekkelig - Jørgen, døpt i Vor Frelsers Kirke 27.10.1751, begravet i Vor Frelsers Kirkegaard 11.05.1751 ("Jordens aabning betalt") - Jørgen døpt 05.01.1752 i Vor Frelsers Kirke - Sille døpt 15.06.1753 i Vor Frelsers Kirke, begravet i "Vatterlands Kirkegaard" 22.09.1753 ("Jordens aabning betalt") - Silla døpt 02.09.1756. Anna Mathea  og Christopher er tidligere nevnt.  Det høyst uvanlige her er at Jørgen og Sille ikke er begravet samme sted, Vaterland var rimeligere enn Vor Frelsers kirkegård selv om "jordens åpning" var svært enkle begravelser uansett.

 

De nye innleggene har jeg ikke fått tid til å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna som jeg lovet å komme tilbake til;

Christiana er døpt i Vor Frelsers Kirke i mars 1949, nøyaktig dato kan jeg ikke gi før jeg får gått igjennom de originale kirkebøkene der fotograferingen er utilstrekkelig - Jørgen, døpt i Vor Frelsers Kirke 27.10.1751, begravet i Vor Frelsers Kirkegaard 11.05.1751 ("Jordens aabning betalt") - Jørgen døpt 05.01.1752 i Vor Frelsers Kirke - Sille døpt 15.06.1753 i Vor Frelsers Kirke, begravet i "Vatterlands Kirkegaard" 22.09.1753 ("Jordens aabning betalt") - Silla døpt 02.09.1756. Anna Mathea  og Christopher er tidligere nevnt.  Det høyst uvanlige her er at Jørgen og Sille ikke er begravet samme sted, Vaterland var rimeligere enn Vor Frelsers kirkegård selv om "jordens åpning" var svært enkle begravelser uansett.

 

De nye innleggene har jeg ikke fått tid til å se på.

 

Takker igjen Geir ;)

Skal prøve å se på dåpsinnførslene, kanskje det der finnes noen interessante spor og kanskje et farsnavn til Boletta Glad?

Har forsøktå finne vielsen deres, men uten resultat ennå. Mulig hun var slektning av borgermester Hans Knudsen Glad (d. 1710)? Spennende..

 

Ser ut til at hun var nevnt som Boletta Førde i alle dåpsinnførslene untatt tre, i to nevnes hun som Boletta Glad og en annen nevnes hun tydeligvis som N.N. altså ukjent for presten?? http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061005010322.jpg

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik leser jeg dåpsinnførslene (øver på å tyde, så er ikke alt jeg klarer å tyde):

 

1748: February 6: Ole Förde bager og hustruen Boletta Fördes hiemme döbte ..?:
Anna Mathea: fad: Anna Catharina Förde, Sophia Kappeln, Anna Gureby?, Chris: Gureby?, Jens Norman og Jens von Cappeln, Ch. P. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061005010281.jpg
 
1749: Martÿ ?5?: Ole Förde bager og hustruen Boletta Fördes deres? daateren: Christiana:
fadd: Kiersten ..?, Haagen Nielsens frue, Biörn …?, Sidsel Leuch, Jacob Leuch, Assessor Leuch og Mog? Larsen, R. P. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061005010286.jpg
 
1750: October 27: Ole Førde bager og hustruen Boletta Glad deres sön: Jörgen:
fadd: fru Voigt, fru Ancher, Cammer Raad Blix, fru? Monrad og Peder Holter. R. P:
 
1752: January 5: Ole Fördes bager og hustruen Boletta Fördes deres sön: Jörgen:
fadd: fru Blix, ..? Haagen Nielsen, Jomfr: Cappeln, Peder Collett og Gustav Strömsboe. H. B:
 
1753: Juny 15: Ole Förde bager og hustruen Bolletta Glad, deres daatter: Sille:
fadd: fru Nielsön, jfrue? Plade, jfrue? Leuch, Vog..? Preu??, James Collett: Pr. Bork.
 
1755: January 27: Ole Förde bager og hustruen Boletta, deres sön: Christopher:
fadd: fru? Ancker?, fru? Maansen, Etatzraad Suhm, Morten Leuch og Barkley. Pr. Wegner.
 
1756: September 2: Ole Fördes bager og hust. N. N: deres daatter: Sille:
fadd: fru Kybing?, Maren Höch?, Gunille .. Borg, Jacoub? Borg og Ole Rochstad?, Pr. Wegner.
 
Klarer ikke å se umiddelbart noen kjente slektninger blant fadderne, men Leuch, Collett, Ancher og Cappelen gjentar seg blant fadderne. Ellers må vel Anna Catharina Førde være den nevnte søsteren av Ole Førde.
 
Ellers er det ikke lett å lese disse skiftene spesielt det etter Jørgen Nielsen Glastrups kone Anne Olsdatter.
ser nå at Marthe hadde en søster Sophia som var gift med Johan von Cappelen og en bror Christen gift med Kirsten Olsdatter. Så da er iallfall fadderne Cappelen slekt ;) Og mulig en søster Elen enken etter Thomas Carlsen? Kirsebom? og en søster Anna? enke? til lieutnant Gureby? Ser også bla. i teksten en annen av mine forfedre Bogholder ved Valløe saltverk Børre Strøm (hmm.. vanskelig å tyde hvorfor han nevnes.. leter også etter hans opphav)
Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Slik leser jeg dåpsinnførslene (øver på å tyde, så er ikke alt jeg klarer å tyde):

 

1748: February 6: Ole Förde bager og hustruen Boletta Fördes hiemme döbte ..?:
Anna Mathea: fad: Anna Catharina Förde, Sophia Kappeln, Anna Gureby?, Chris: Gureby?, Jens Norman og Jens von Cappeln, Ch. P. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061005010281.jpg
 
1749: Martÿ ?5?: Ole Förde bager og hustruen Boletta Fördes deres? daateren: Christiana:
fadd: Kiersten ..?, Haagen Nielsens frue, Biörn …?, Sidsel Leuch, Jacob Leuch, Assessor Leuch og Mog? Larsen, R. P. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061005010286.jpg
 
1750: October 27: Ole Førde bager og hustruen Boletta Glad deres sön: Jörgen:
fadd: fru Voigt, fru Ancher, Cammer Raad Blix, fru? Monrad og Peder Holter. R. P:
 
1752: January 5: Ole Fördes bager og hustruen Boletta Fördes deres sön: Jörgen:
fadd: fru Blix, ..? Haagen Nielsen, Jomfr: Cappeln, Peder Collett og Gustav Strömsboe. H. B:
 
1753: Juny 15: Ole Förde bager og hustruen Bolletta Glad, deres daatter: Sille:
fadd: fru Nielsön, jfrue? Plade, jfrue? Leuch, Vog..? Preu??, James Collett: Pr. Bork.
 
1755: January 27: Ole Förde bager og hustruen Boletta, deres sön: Christopher:
fadd: fru? Ancker?, fru? Maansen, Etatzraad Suhm, Morten Leuch og Barkley. Pr. Wegner.
 
1756: September 2: Ole Fördes bager og hust. N. N: deres daatter: Sille:
fadd: fru Kybing?, Maren Höch?, Gunille .. Borg, Jacoub? Borg og Ole Rochstad?, Pr. Wegner.
 
Klarer ikke å se umiddelbart noen kjente slektninger blant fadderne, men Leuch, Collett, Ancher og Cappelen gjentar seg blant fadderne. Ellers må vel Anna Catharina Førde være den nevnte søsteren av Ole Førde.
 
Ellers er det ikke lett å lese disse skiftene spesielt det etter Jørgen Nielsen Glastrups kone Anne Olsdatter.
ser nå at Marthe hadde en søster Sophia som var gift med Johan von Cappelen og en bror Christen gift med Kirsten Olsdatter. Så da er iallfall fadderne Cappelen slekt ;) Og mulig en søster Elen enken etter Thomas Carlsen Kirsebom? og en søster Anna? enke? til lieutnant Gureby?

 

 

Jeg kan godt kommentere fadderne også, men rekker ikke det idag. Dog til det siste; Anna Jørgensdatter Glastrup (død 1772) var enke etter Ole Pedersen Gurebye (død 1740) og hennes søster Sophia Jørgensdatter Glastrup var helt riktig gift med Johan von Cappelen. Du hører fra meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var omtrent slik jeg tenkte meg oppsettet;

 

06.02.1748 Anna Mathea’s faddere: Anna Catharina Førde, Sophia Kappeln (= Sophia Jørgensdatter Glastrup gift med Johan von Cappelen), Anna Guerby (= Anna Jørgensdatter Glastrup, enke etter Ole Pedersen Gurebye), Chris: Glastrup (=Christen Jørgensen Glastrup nå gift med Kirsten Olsdatter), Jens Norman (nå gift med Anne Margrete Christensdatter Glastrup datter til Christen Jørgensen Glastrup og første ektefelle Christine Nielsdatter Schavenius)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk noen flere idag:

 

Christiana’s faddere: Kiersten (Holter) Haagens Nielsens (kjøpmann og trelasthandler), Maren Bendiche Haagensdatter Nielsen (g.m. generalauditeur Jørgen Biørn og datter av Haagen Nielsen og Kiersten Holter), Sidsel (Cecilie) Leuch (ugift), Jacob Leuch (ugift), assessor (Morten Elieson) Leuch og kjøpmann Mogens Larsen (senere gift med Marthe Holter, datter av Anders Holter og Anne Mortensdatter Leuch)

 

Jørgen 1’s faddere: fru Voigt (Elsebeth Magdalene Hein gift med Peter Povelsen Voigt), fru Ancher (Anna Jacobsdatter Aalborg gift med stadskaptein Diderich Erichsen Ancher), Cammer Raad (Thommas Svendsen) Blix (gift med Helle Haagensdatter Bendeke, datter av Haagen Nielsen og Kierstin Holter), Hr. (Niels Hansen) Monrad (daværende tredjeprest i Vor Frelsers Kirke, senere sogneprest til Nes) og Peder Holter (sønn av Anders Pedersen Holter og Anne Mortensdatter Leuch).

 

Jørgen 2’s faddere: Fru Blix (Helle Haagensdatter Bendeke, se over), Jfr Haagen Nielsen ((=Gunild Kirstine, like etter gift med Gustavus Strømboe)), Jomfru Pippen (= Engel Pipper, datter av kirkeverge og glassmester Anders Johansen Pipper og hans 3. ektefelle Margrete Maria Jørgensdatter Bache ), Peder Collett og Gustav: Strømboe (Gustavus Strømboe var først i tjeneste hos Peder Leuch, nå kjøpmann).

Endret av kmg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sille 1’s faddere: Fru (Haagen) Nielsen (= Kiersten Holter), Jfru Plade (Sara Maria Plade, datter av Jens Gregersen Plade og Else Dorothea Stranger), Jfru Leuch (Sidsel (Cecilie) Leuch mest trolig, men kan også være Karen Pedersdatter Leuch, Sophia Catharina Leuch, Eleonora Leuch eller Karen Nielsdatter Leuch), veier (senere «Stadsveyer») (Jonas) Preuss og James Collett.

 

Christophers faddere: Fru (Anna Jacobsdatter Aalborg enke etter stadskaptein Diderich Erichsen)  Ancher, fru Maansen (= Johanna Neve enke etter trelasthandler Erich Mogensen) , Etats Raad (assessor Peter Friderich) Suhm (da gift med Karen Angell), Morten Leuch og (Peter Hinrich) Barclay (g.m. Emerence Carlsen)

 

Sille 2’s faddere: Fru Kybing ( = Martha Kierstina Jensdatter Smith g.m. daværende stykkjunker Peder Kiøbing), Maren Høch (=Maren Høegh), (kjøpmann) Jacob Nicolaisen Borg og Ole Rochstad (Rogstad). Gunnild Borg er meg ukjent, trolig fra Aker som bl.a. Jacob Borg har forbindelse til.

Kan tilføye at Ole Rochstad nærmest er som «profesjonell fadder» å regne, han er en gjenganger uten at han har noen forbindelse til familiene.

 

Like (eller mer) viktig er det å se hvor Boletta og Ole Førde selv stiller som faddere. Med så mange barn de selv har hatt til dåpen, ville man forvente en rekke fadderskap, riktignok ikke i det sjikt de selv har sine faddere fra. Direkte oppsiktsvekkende er det at jeg ikke har registrert Boletta en eneste gang og Ole Førde kun en gang:

13.09.1748 : fadder for høker Wollert Seyer og Dorthe Maria Høch’s sønn Caspar Andreas

(NB. Jeg har ikke lest korrektur på alle faddere i Vor Frelsers kirkebøker, men Ole Førde og Boletta skulle være så enkle navn at jeg tror ikke jeg har oversett dem andre steder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sille 1’s faddere: Fru (Haagen) Nielsen (= Kiersten Holter), Jfru Plade (Sara Maria Plade, datter av Jens Gregersen Plade og Else Dorothea Stranger), Jfru Leuch (Sidsel (Cecilie) Leuch mest trolig, men kan også være Karen Pedersdatter Leuch, Sophia Catharina Leuch, Eleonora Leuch eller Karen Nielsdatter Leuch), veier (senere «Stadsveyer») (Jonas) Preuss og James Collett.

 

Christophers faddere: Fru (Anna Jacobsdatter Aalborg enke etter stadskaptein Diderich Erichsen)  Ancher, fru Maansen (= Johanna Neve enke etter trelasthandler Erich Mogensen) , Etats Raad (assessor Peter Friderich) Suhm (da gift med Karen Angell), Morten Leuch og (Peter Hinrich) Barclay (g.m. Emerence Carlsen)

 

Sille 2’s faddere: Fru Kybing ( = Martha Kierstina Jensdatter Smith g.m. daværende stykkjunker Peder Kiøbing), Maren Høch (=Maren Høegh), (kjøpmann) Jacob Nicolaisen Borg og Ole Rochstad (Rogstad). Gunnild Borg er meg ukjent, trolig fra Aker som bl.a. Jacob Borg har forbindelse til.

Kan tilføye at Ole Rochstad nærmest er som «profesjonell fadder» å regne, han er en gjenganger uten at han har noen forbindelse til familiene.

 

Like (eller mer) viktig er det å se hvor Boletta og Ole Førde selv stiller som faddere. Med så mange barn de selv har hatt til dåpen, ville man forvente en rekke fadderskap, riktignok ikke i det sjikt de selv har sine faddere fra. Direkte oppsiktsvekkende er det at jeg ikke har registrert Boletta en eneste gang og Ole Førde kun en gang:

13.09.1748 : fadder for høker Wollert Seyer og Dorthe Maria Høch’s sønn Caspar Andreas

(NB. Jeg har ikke lest korrektur på alle faddere i Vor Frelsers kirkebøker, men Ole Førde og Boletta skulle være så enkle navn at jeg tror ikke jeg har oversett dem andre steder)

 

Takker igjen!

 

Ser ut til å være mye familiebånd på kryss og tvers her..

Av faddere med slektstilknytning er alle fra Ole Førdes side av slekta (Glastrup), så kanskje Bolette var dansk og ikke hadde slekt i nærheten? Hvis hun da har slekt blant fadderne, så er vel Leuch mulige kandidater. Fadderne er uansett i det øvre sjikt, men vet ikke om disse var populære faddere blant byens borgerskap uten å være i slekt?

 

Etter det jeg nå har, ser iallfal Glastrup-slekten slik ut: (Må vel ikke forveksles med Glostrup-slekten, som også bodde i Christiania litt tidligere..)

 

*1. Jørgen Nielsen Glastrup (f. ca. 1665), gift med Anna Olsdatter.

**2a. Sophia Glastrup (ca. 1700-ca. 1752), gift med Johan von Cappelen (1690-1745).

**2b. Christen Jørgensen Glastrup (ca. 1715-etter 1755), borger i Christiania 1721, bartskjærer 1717, 

gift 1709 med: Christine Nielsdatter Scavenius (d. ca. 1730), gift 2 med: Kirsten Olsdatter.

***3a. Kirstine Glastrup (1724-1741).

***3b. Johanne Glastrup (1728-1789), gift med Andreas Linde, fenrik. 

***3c. Anne Christensdatter Glastrup (1735-1736).

***3d. Anne Margrethe Christensdatter Glastrup, gift med Jens Norman.

***3e. Anne Christensdatter Glastrup (1738-1738).

***3f. Ellen Christensdatter Glastrup (1740-1741).

**2c. Marthe Jørgensdatter Glastrup, gift med Jørgen Andersen Førde, borger i Stavanger.

**2d. Anna Jørgensdatter Glastrup, gift med Ole Pedersen Guriby (d. 1740).

 

Ellers er jeg beslektet på andre måter med flere av fadderne:

Bla. Anna Jacosdatter Aalborg, som var datter av min 7-tippoldemors bror: http://forum.arkivverket.no/topic/175811-assessor-henrich-hansen-holst-ca-1626-1680-og-familie/

 

 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderne er uansett i det øvre sjikt, men vet ikke om disse var populære faddere blant byens borgerskap uten å være i slekt?

 

 

Jo, de er gjengangere både i egen slekt (som er stor), men også forøvrig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

*1. Jørgen Nielsen Glastrup (f. ca. 1665), gift med Anna Olsdatter.

**2a. Sophia Glastrup (ca. 1700-ca. 1752), gift med Johan von Cappelen (1690-1745).

**2b. Christen Jørgensen Glastrup (ca. 1715-etter 1755), borger i Christiania 1721, bartskjærer 1717, 

gift 1709 med: Christine Nielsdatter Scavenius (d. ca. 1730), gift 2 med: Kirsten Olsdatter.

***3a. Kirstine Glastrup (1724-1741).

***3b. Johanne Glastrup (1728-1789), gift med Andreas Linde, fenrik. 

***3c. Anne Christensdatter Glastrup (1735-1736).

***3d. Anne Margrethe Christensdatter Glastrup, gift med Jens Norman.

***3e. Anne Christensdatter Glastrup (1738-1738).

***3f. Ellen Christensdatter Glastrup (1740-1741).

**2c. Marthe Jørgensdatter Glastrup, gift med Jørgen Andersen Førde, borger i Stavanger.

**2d. Anna Jørgensdatter Glastrup, gift med Ole Pedersen Guriby (d. 1740).

 

 

Her har Ellen Jørgensdatter Glastrup g.m. Thomes Carlsen Kirsebom falt ut (men nå er jeg på "bortebane")

Christine Nielsdatter Schavenius døde i 1713, gravlagt 07.09 (viet 15.05.1709 ("i huset"). Kirsten Olsdatter ble ikke gift med Christen Glastrup før 22.07.1735 (Slottskirken), se forøvrig skiftet etter Christen; Christiania Skifteprotokoll 11 1757-1762 f.43b

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Ellen Jørgensdatter Glastrup g.m. Thomes Carlsen Kirsebom falt ut (men nå er jeg på "bortebane")

Christine Nielsdatter Schavenius døde i 1713, gravlagt 07.09 (viet 15.05.1709 ("i huset"). Kirsten Olsdatter ble ikke gift med Christen Glastrup før 22.07.1735 (Slottskirken), se forøvrig skiftet etter Christen; Christiania Skifteprotokoll 11 1757-1762 f.43b

 

Ellen manglet ja ;)

 

Da må jeg også lete etter en passende far til Thomes Carlsen Kirsebom..

Skal se å få laget en oversikt over Førde-slekten også da.

 

Takker så langt for all god hjelp.

Litt på siden: du har ikke tilfeldigvis sett en Børre Strøm (ca. 1709-1793) blant faddere eller andre kilder for Christiania? Han er jo av en eller annen grunn nevnt i skiftet etter Jørgen Nielsen Glastrups kone Anne Olsdatter.

Han er da nevnt som bokholder på Vallø saltverk og jeg vet ikke hvor han er fra, bortsett fra at han første gang nevnes i 1737 som landtingsskriver ved den oplandske lagrett i Norge (Hedmark/Oppland)..

 

Jeg anser at Ole Førdes far Jørgen Andersen Førde må være samme som er nevnt som borger i Stavanger 1715-1721, moren er fra Christiania og mulig faren flyttet dit og giftet seg en gang etter 1721? og at Ole Andersen Førde, gift med Cecilie Margrethe Colding må være Oles farbror. Så er da spørsmålet hvorfor denne Ole skal ha vært nevnt med etternavnet Rovde og hvem er så denne mesterbakeren Ole Førde fra Trondheim, som dør 1784 64 år gammel i Bergen? Er det mulig han også er den samme som mesterbaker Ole Førde som nevnes 1775-1779 i nettopp Trondheim? Og hvorfor nevnes Anne Mathea som konditordatter fra Bergen, hvis faren ikke var samme som døde i Bergen i 1784? (Han var i tilfelle mye på reisefot denne mesterbakeren..)

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del om Børre Strøm. Gift 3 ganger ( Hedevig Michelsdatter Giedde - Judith Mow - Anne Nielsdatter Suhm ), de to sistnevnte gift før. Han ble senere (1753)

sorenskriver i Larvik grevskap og byfoged i Larvik. Død i Larvik 1793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del om Børre Strøm. Gift 3 ganger ( Hedevig Michelsdatter Giedde - Judith Mow - Anne Nielsdatter Suhm ), de to sistnevnte gift før. Han ble senere (1753)

sorenskriver i Larvik grevskap og byfoged i Larvik. Død i Larvik 1793.

 

Børre er jo litt på siden av debatten. Men jeg har funnet mye om han etter at han kom til Vallø og senere Larvik, så der mangler det ikke kilder. En kilde nevner han som nordmann og ved gjennomgang av faddere ser det ikke ut til at han hadde slekt i Vestfold (Hvis han da ikke var i slekt med sin arbeidsgiver eller slekten Stoltenberg da.) Ellers finnes det tilfeldigvis en Børge Strøm som nevnes i Oppland lagtingsprotokoll for 1613.. Regner med at du ikke har vært borti Børre Strøm i Christiania og jeg må nok uansett lete etter han i protokoller etter det Opplandske lagting.

 

Slekten Førde: 

 

*1. Jørgen Thommesen (d. 1719), han ankom Stavanger fra Amsterdam i 1668, han startet å handle direkte fra båten, noe byrådet likte svært dårlig, etter ultimatum fra byrådet aksepterte han å bli borger i Juni 1668, han nevnt som stempelpapirforvalter. Han ble en stor eiendomsbesitter, velstående og eide bla. Bispeladegård som han kjøpte av kronen. Gift 1 med Cathrine Aschildsdatter (1638-1703), gift 1704 med Christina Nilsdatter Glud (d. 1726) (en datter Maren), datter av Nils Andersen og Maren Sørensdatter Glud. 

 

**2a. Thommes Jørgensen (d. 1718), han tok borgerskap i Stavanger 1698 og drev med «handel og søfart». Han var i 1701 en av Stavangers største skatteytere. Han døde på reise til Batavia (Jakarta, Indonesia), Ostindia i det hollandske kompanis tjeneste. Gift 1699 med Ericia Maria Pedersdatter Leganger, (ca. 1675-1764), datter av prost og sokneprest til Hå, Peder Eriksen Leganger og Karen Lauritzdatter Lind. De hadde 2 barn Jørgen og Karen.

 

**2b. Trine Jørgensdatter, gift med Anders Andersen Førde, borger og skipper i Bergen, han nevnes i Kongens tjeneste på tøyhuset i 1720 og hadde et barn (Anders) fra et tidligere ekteskap.

 

***3a. Anders Andersen Førde, nevnt som halvbror av Ole Andersen i 1720, han hadde sovested i Amsterdam hos Karen Olsdatter. Han reiste i 1698 til Batavia (Jakarta, Indonesia) og døde ombord på skipet. Hans mor er ukjent, men i morsarv arvet han som "guttebarn" en sjøgrunn med tilhørende hage på Standen etter toller Peder Pedersen Saxes (1635-1686) kone Maren Sørensd Godtzen (1634-1690).

 

***3b. Jørgen Andersen Førde (d. før 1754), borger Stavanger 1715-1721, kom antakelig til Christiania etter Februar 1721, da han skjøtet bort sitt hus, grunn og sjøgrunn på Kuholmen. Gift etter 1721 med Marthe Jørgensdatter Glastrup (d. 1755), datter av borger i Christiania Jørgen Nielsen Glastrup og Anna Olsdatter.

 

****4a. Jørgen Førde (1724-1774), født i Christiania, Cand. Theol i 1748, Studiosus og familius? i 1755, Sogneprest i Nedstrand 1763-1770, gift på Rennesøy 1764 med Sara Maria Werner (1733-), datter av Jochum Werner.

 

*****5a. Ole Tidemann Førde (1765-1765).

 

****4b. Ole Jørgensen Førde, (nevnt i sin datterdatters dåp i 1784), tar borgerskap som mesterbaker i Christiania 1746, der han nevnes i laugsprotokollen til 1757. Ifølge familieopptegnelsen skal han ha vært konditor i Bergen og det finnes nevnt en mesterbaker Ole Førde i Bergen, som dør 64 år gammel i 1784 (født ca. 1720), men det står at han var fra Trondheim og det nevnes en mesterbaker Ole Førde i Trondheim 1775-1779 som kan være samme, han havnet i et lignende klammeri med bakerlauget som sin forfar og solgte uten bevilling bakevarer.

Gift med Boletta Glad (ukjent opphav, dansk?).

 

*****5a. Anna Mathea Førde (1748-1792), gift 1776 i Nedstrand med sognepresten Søren Christian Fabricius (1732-1788), sønn av overinspektør i Larvik Laurs Sørensen Fabricius (1695-1761) og Birgitte Marie Christensdatter Humble (1696-1736). (Hennes mann var bla. halvbror til Eidsvollmannen Jens Schow Fabricius).

 

*****5b. Christiana Førde (1749-)

 

*****5c. Jørgen Førde (1750-1751)

 

*****5d. Jørgen Førde (1752-)

 

*****5e. Sille Førde (1753-1753)

 

*****5f. Christopher Førde (1755-1794), kom fra Christiania og tok borgerskap som mesterskredder i Bergen 1787, gift 1787 med Gjertrud Christine Heichmann. (Han nevnes ellers som fadder i Bergen allerede 1779).

 

******6a. Erich Christian Førde (1788-). 

 

******6b. Ole Andreas Førde (1790-1791).

 

******6c. Marcus Førde (1791-1791).

 

*****5g. Sille Førde (1756-).

 

****4c. Anna Catharina Førde, ugift i 1755.

 

***3c. Ole Andersen Førde (d. ca. 1720), nevnt som borger i Stavanger 1718, gift 1717 i Bergen med Zilla (Cecilie) Margrethe Colding, datter av borger i Stavanger Bertel Mortensen Colding (ca. 1660-1729) og Margrethe Pedersdatter Stockmann. Han er også nevnt med etternavn Rovde (ukjent grunn).

 

**2c. Jørgen Jørgensen, døde ung, nevnes 1701 som gift, men var ikke borger.

 

**2d. Helene Jørgensdatter, gift med Henrik Nysted. 

 

**2e. Rebekka Jørgensdatter (d. 1740), gift med Henrik Thomassen Høyer (d. 1738), Kjøpmann, skipsreder og overrådmann i Stavanger, sønn av Thomas Høyer og NN Cortsdattter.

 

**2f. Maren Jørgensdater (1707-1739), ?gift med Henrik Henriksen Rosenkilde (1690-1762).

 

Spor etter Jørgen Thommessens opphav må kanskje finnes i Amsterdam, det eneste vi vet er at han hadde en søstersønn på gården Hinna i Stavanger og at han selv antakelig er oppvokst eller har bodd lang tid i Amsterdam før han i 1668 dukker opp i Stavanger. En med navnelikhet og lignende bakgrunn finnes i Molde: http://home.online.no/~aaroenes/moldefolk/personer/j/joergensen_thomas.htm men han døde ifølge sin egen mor i 1694 og er ifølge artikkelen for ung. Ifølge Per H. Rosenkilde heter hans kone ikke Cathrine Axelsdatter i originalkilden men Aschildsdatter. Skiftet viser også at hovedtyngden av pantegodset deres lå i området rundt grensen mellom Rogaland og Vest-Agder, og at en kaptein på dere skip Anders Andersen Birkeland, var nevø til Cathrine. En teori er også at Jørgen kan være etterkommer av Jørgen Thommesen (1580-1655) og sønn av dennes sønn som druknet i 1644:  http://www.asbjorn.info/slekta/Asbjorn/Kvinesdal/Kronike.htm

 

Opphavet til slekten Førdes navn er jeg ikke sikker på, Førde finnes flere steder, men det som skiller ut denne slekten fra de andre Førde-slektene, er vel at det blir et fast slektsnavn såpass tidlig..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Ellen Jørgensdatter Glastrup g.m. Thomes Carlsen Kirsebom falt ut (men nå er jeg på "bortebane")

Christine Nielsdatter Schavenius døde i 1713, gravlagt 07.09 (viet 15.05.1709 ("i huset"). Kirsten Olsdatter ble ikke gift med Christen Glastrup før 22.07.1735 (Slottskirken), se forøvrig skiftet etter Christen; Christiania Skifteprotokoll 11 1757-1762 f.43b

 

Ser nå også at det et annet sted i teksten fol. 117b (Skifteprotokoll 10 , 1749-1757 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25402/122/ ) står "Elen Jørgensdatter gift med Tomas? Carlsen? .......? i Nestrand." og "Tomas Carlsen Kirsebom fra? gaarden O..? ......?.......? som far til .....? ..? Elen Jørgensdatter....."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såvidt innom, ikke tid til selve skiftet, men Jørgen Nielsen Glastrup og Anna Olsdatter hadde datteren Ellen Jørgensdatter (Glastrup) på Nedstrand g.m. Thomes Carlsen Kirsebom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såvidt innom, ikke tid til selve skiftet, men Jørgen Nielsen Glastrup og Anna Olsdatter hadde datteren Ellen Jørgensdatter (Glastrup) på Nedstrand g.m. Thomes Carlsen Kirsebom

 

Takk, da var det ikke bare jeg som automatisk koblet disse til Nedstrand ;)

 

Ser nå også at Lassen har skrevet noen notater om Glastrupene: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40136/222/ og noen spredte blant Glostrupene: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40136/238/ Delgobe nevner disse også, men blander de med Glostrup.. 

 

Blant notatene ser jeg en Elen Jørgensdatter gift med Thomas Carlsen i 1709?, med barna Jørgen (Dmk? 22/4 1711) og Carl (Dmk? 15/4 1712). http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43510/334/

 

Fant de til slutt i Nykirken: 

* Jørgen: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070323640620.jpg

* Carl: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070323640626.jpg I Carl sin dåp kalles tydelig moren Elen Jørgensdatter Glostrop (Så da er det bekreftet..).

 

Vielsen finner jeg ikke i Bergen, men de er vel trolig gift i Christiania der Elen var fra..

Lurte på om jeg hadde lest feil farsnavn på Thomas, men så feil kan man ta ;)

Da kan jeg fortsette letingen etter en Carl Kirsebom.

 

Ellers kan det vel være Christen Jørgensen Glastrups andre kone som dør her?: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001184323

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer.

 

Så bra, da har jeg laget en slektsoversikt med kilder for Førde her: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Førde_(fra_Bergen)_(slekt)

 

Og for Glastrup her: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Glastrup_(slekt)

 

Som forhåpentligvis kan være oversiktlig ;)

Det er godt mulig jeg har tolket noe feil eller har glemt noe..

 

Hvis det stemmer at Jørgen Nielsen Glastrup (ca. 1665-etter 1747), var lademaker og samme som 

Jørgen Nielsen lademager som nevnes som lademaker på Akershus fra 1690. Er det ikke så rart at Leuch-slekten er blant faddere for hans etterkommere. Lademakerens far skal i sitt første ekteskap ha vært gift med Conrad Lauritzen Leuchs enke Karen Thomasdatter og fikk med henne barna Peder Nielsen (ca. 1636–1693) og Morten Nielsen (1630-årene–før 1688), som altså tok slektsnavnet Leuch og hans sønner ble derfor stamfedre for den yngre slekten Leuch.

 

Men hvorfor anta slektsnavnet Glastrup? I 1695 fortelles at lademakeren også førte et skip for Mathias Kirchofs enke Karen, mulig han tok navnet i den forbindelse?.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.