Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallregistre i Norge og andre land


Jon Revhaug
 Del

Recommended Posts

Jeg har erfart at det i Norge er vanskelig å få ut opplysninger om dødsfall som ikke allerede ligger ute "på nett". Folkeregisteret har sine egne regler om hva de vil gi ut. Antagelig er det slik med andre norske registre også. Det skal være enklere i Sverige og England. Andre land vet jeg ikke noe om. En skotsk dame sa en gang til meg at i Norge er det lettere å få ut opplysninger om folks inntekt, formue og skatt enn det er å få vite når en person døde!

 

Kan noen fortelle meg om hvordan regler i land som vi liker å sammenligne oss med er utformet? Dette skal brukes i politisk arbeid og må derfor være korrekt og etterrettelig. Det er ofte lettere å forstå dersom man kan komme med eksempler på hvorledes andre lands regler virker.

 

Jeg er selvfølgelig ute etter regler eller eksempler fra land der det er lettere å få ut opplysninger. Det bør være balansert slik at dersom Sverige og England er de eneste landene hvor det er enklere, bør det komme frem.

 

Tanken er å sende dette til en politisk kontakt. Dersom det kommer mye stoff, kan det være aktuelt å redigere noe men komme med kildehenvisning. I det redigerte materialet vil jeg ikke komme med navn, men i kildehenvisningen vil det komme frem.

 

"undrer meg på hva jeg får at å se over de høye fjelle".

 

Mvh.

Jon Revhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rett nok ikkje eit svar på spørsmålet, men kan vere interessant å vite. Kjetil B. utvikla for nokre år sidan ein app der ein kunne følgje med på dødsfall i ein bestemt kommune. Folkeregisteret og skatteetaten nekta å utlevere opplysningane. Domstolane sit på dei same opplysningane, men også fleire av desse var motvillige.

http://www.digi.no/juss_og_samfunn/2011/05/12/tvang-frem-data-om-dode

http://forum.arkivverket.no/topic/170087-er-det-hemmelig-aa-vcre-doed/#entry1477249

Det er merkeleg at dette skal vere så vanskeleg, sidan opplysningar om dødsfall (der evt. sensitive opplysningar er fjerna) ikkje er klausulert materiale, og Digitalarkivet fekk då også i si tid eit utdrag frå domstolane som dekkar heile landet for perioden 1995-april 2001. Det ville vere eit stort framsteg om Digitalarkivet får oppdatert opplysningane i databasen til å gjelde fram til dags dato. Eg meiner å hugse at Digitalarkivet har spurt Domstoladministrasjonen fleire gonger utan å få svar, og at eit nytt uttrekk av opplysningar har ei kostnadsside. Anette S.C. var einig i at det vil vere naturleg å sende ein ny førespurnad i samband med omlegginga til "nye" Digitalarkivet. Dersom dette gjekk i orden står ein att med å skaffe dødsfall fram til ca 1995.

 

Slik stoda er no har ein likevel mange mogelegheiter som Dis sin gravminnedatabase, "døde i Norge 1995-2001", "døde i Bergen 1912-72", "gravlagde i Bergen 1973-75", prestegjelda sine eigne databasar over gravstadane (meir oppdaterte enn "gravminner"), dødsannonsar hos enkelte nettaviser, digitaliserte aviser hos Nasjonalbiblioteket eller eige abonnement, kyrkjelydsblad, aviser på mikrofilm osv.  Problemet er å finne det ein leitar etter, og eldre dødsfall er ofte vanskelegast å finne sidan gravminnedatabasane ofte ikkje inneheld opplysningar om gamle sletta graver.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveriges Släktforskarförbund har i mange år drevet prosjektet Namn åt de döda (lenke) som har resultert i flere utgaver av Sveriges dödbok på cd. I avsnittet om Sekretess står det litt om taushetsplikt og personvern, og det står også kontaktinformasjon for prosjektet. Hvis du henvender deg dit, vil du sikkert få opplysninger om juridiske aspekter ved prosjektet og om hvilke lover og regler som gjelder i Sverige på dette området.

 

DIS Norge har sitt gravminneprosjekt, og de har også foretatt juridiske undersøkelser i forbindelse med prosjektet: 

Prosjektgruppen for gravstedsregistreringen har utarbeidet detaljerte retningslinjer for hele virksomheten. Kontakten med kirkevergene og utleggingen av gravstedsopplysninger på Internett er basert på innhentede tillatelser m.m. 

 

Når det gjelder f.eks. opplysninger fra skifterettene/tingrettene i Norge om offentlige skiftebehandlinger etter dødsfall, varierer det veldig hva man kan få av opplysninger fra de forskjellige tingrettene. Les denne tråden om Drammen tingrett (lenke).

 

Lykke til!

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når det gjelder f.eks. opplysninger fra skifterettene/tingrettene i Norge om offentlige skiftebehandlinger etter dødsfall, varierer det veldig hva man kan få av opplysninger fra de forskjellige tingrettene. Les denne tråden om Drammen tingrett (lenke).

 

 

 

Denne artikkelen - Tvang frem data om døde - belyser nettopp problemet med tilgang til opplysninger fra tingretter og folkeregister om avdøde personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.