Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dåp i Torvastad, Ministerialbok nr. A 1 (1753-1800)


Geir Apeland
 Del

Recommended Posts

Fadderne til Lars ser for meg ut til å være: Ole Førre, Berit Eliasdtr., Mons Torvestad, Kari Dalen, Berte Iversen. Men farens etternavn tør jeg ikke gjette på engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadder nr. to leser jeg som Knut Eliasen, og siste fadder Berthe Iversdat.  Far til Lars leser jeg som Lars Skokland. Kan det være en feilskrift for Skogland, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av FT 1801 at farens etternavn er Skokland, det var skrivemåten for Skogland på den tiden. Enig med Else i hennes tolkninger.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp Kurt og Else. Da er dette rette barn. Faren het Lars Johannesson og bodde på Skokland (i dag Skogland). Kona het Marta Lisbet Hansdotter Førre, så det passer godt at Ole Førre er fadder. 

 

Jeg har en opplysning om at dåpen foregikk 08.07.1798, men synes det er vanskelig å verifisere det. Det kan se ut som at det er barnet under som er døpt den datoen.

 

Mvh

Geir Apeland

Endret av Geir Apeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se slik ut ja. Men datoen er vanskelig å lese. Kan se ut som det står juli der. Tipper det er forrige søndag (1. juli)...

 

Mvh

Geir Apeland  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser etter i min database så er faktisk paret (Lars Larsson Skokland og hans kone Synneva Larsdtr. Førland) mine tipptipptipp-oldeforeldre. De giftet seg 2. juli 1818. Det er mulig FamilySearch har tolket dåpsdatoen da de studerte kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fant dåpen satt til 08.07.1798 på familysearch. Jeg har sett derfør med Larsen som etternavn, uten treff. Lars og Synneva er mine tipptipptipp-oldeforeldre og  :D.

 

Mvh

Geir Apeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.