Gå til innhold
Arkivverket

Slektninger av Ole Andreas Selvik f. 16.10.1899 i Åsane etterlyses


Elin Galtung Lihaug
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

I dag mottok NSF en e-post fra en dame i Australia, se nedenfor. Hun har tatt vare på en eske med bilder og brev etc. til en avdød nordmann, Ole Andreas Selvik, som bodde i Australia og døde uten slektninger der.

 

Hun ønsker å komme i kontakt med en slektning av Ole Andreas som er villig til å ta vare på esken. Hvis noen kjenner nålevende slektninger av ham i Norge, kan de skrive til kontor@genealogi.no  Bilde av esken og dåpsattesten vedlegges.

 

Vennlig hilsen

Norsk Slektshistorisk Forening

Elin Galtung Lihaug

 

Her er brevet fra Australia:
 

"To whom it may concern,

 

My name is K... W... and I live in Queensland, Australia. Please take the time to read the below. If you cannot help me in any way, maybe a local Maritime museum might be interested.

 

I have in my possession a box full of paperwork, photos, licences and personal letters of a gentleman named, Ole Andreas SELVIK who was born in Bergen Norway on the 16th October 1899. I’ve had this box for about 7 yrs now and every now and again I have looked on family history sites and family trees to find some relation of this man.  With Facebook and Twitter now I have also searched these sites. I did contact the local paper but have not heard back from them.  Thinking it might have been an interesting human story.

 

Ole Andreas SELVIK died here in Maryborough, Queensland, with no known next of kin in Australia.

I have had a Danish lady trying to translate the personal letters for me. But she suggested I write to you and explain to see if you could help.

 

From piecing the box together the following information is what I have.

·         He was born on 16.10.1899 in Bergen – Birth Extract/Certificate

·         Father – Olai Martin Kristiansen

·         Mother – Kari Olsdtr

·         At least 3 sisters – Bertha, Hilda, Marie – Letters written to him with photos

·         Some of the sisters had children

·         He was a Sailor who was on large fishing ships in England, America and Australia – Fishing Licences and photos

·         Spent a lot of time in Fremantle, Western Australia, Australia

·         Spent time in New York City, America - Photos

·         Ended up living in Burnett Heads, Bundaberg, Queensland, Australia

·         Died – Maryborough, Queensland, Australia in Wahroonga Nursing home for the Aged on the 16th March 1970 and is buried in the Maryborough Garden of Rest Cemetery

 

I would like to send the box to a relative who is interested in family history.

Above I have attached a sample of what is in the box.

 

If you are not interested can you point me in the right direction.

 

Kind regards and I hope to hear from you soon – any questions, just ask.

K... W..."

post-230-0-01337000-1427984228_thumb.jpg

post-230-0-99218800-1427984250_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen med MyHeritage-medlemsskap kan se hva som står her og komme i kontakt med den som har lagt det inn:

 

Karoline Olaisdtr. Selvik ble født i 1902, til Olai Martin Kristiansen Selvik (born Larsen Erdal) og Kari Olsdtr.Selvik (born Olsdtr. Hjortland).
Olai ble født i 1875.
Kari ble født i 1874.
Karoline hadde 9 søsken: Anna Bergitta Olaisdtr. Selvik, Ole Andreas Kristiansen Selvik og 7 søsken i tillegg.
Karoline giftet seg med Edvin Larsen.
Edvin ble født på 1. mai 1901.
Karoline avgikk med døden i 1969, i en alder av 67.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline Selvik ,gift med Edvin Larsen ,hadde en datter som het Erna Karin Larsen som døde i 1992.

 

 

 

 

http://family.brudvik.org/genealogy/getperson.php?personID=I4309&tree=brudvik

 

 

 

I denne basen på Geni står paret med 4 barn.

 

http://www.geni.com/people/Erna-Karin-Syse/6000000013561013431?through=6000000019080922255

 

Et av barna het Svein Arnold Syse

http://www.geni.com/people/Svein-Arnold-Syse/6000000013362768370?through=6000000013561013431

 

Han har bl a sønnen Bjarte Engelsen Syse.

 

 

http://www.geni.com

 

 

/people/Bjarte-Engelsen-Syse/6000000019080706995?through=6000000013362768370

 

 

Twitter

 

Bjarte Engelsen Syse

 

https://mobile.twitter.com/bjartesyse

 

 

 

http://www.firmatorget.no/oppforing-id-958497-BJARTE-ENGELSEN-SYSE.html

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt forslag, K-A, takk for det.

 

Jeg venter på at noen som har abonnement på MyHeritage kan opplyse om hvem som har lagt ut familien - se Anne-Lises bidrag (#2).

 

Mvh Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt en melding til en på myheritage som har detaljerte opplysninger om familien i åsane, men har ikke fått svar foreløpig. Påskeferien kan være en årsak.

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Hans!

Det er best om vi kan få rede på navnet - og helst også e-postadressen - til en i familien som er interessert i slektshistorie. Informasjon om nålevende personer bør sendes til NSF på e-post - kontor@genealogi.no. 

Mvh

Elin Galtung Lihaug

Endret av Elin Galtung Lihaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsane bygdebok, bd V, Øvre Selvik:

 

Olai Martin Selvik 1875 - 1960 (i Bergen), g med Kari Olsdatter Hjortland 1874 - 1935 (i Bergen). I 1910 bodde familien på bruket Jordal. Barn:

 

Anna Bergitta 1897 - 1960 g 1920 med John Alexander Eivindsen 1899 - 1989. Bosatt i Bergen

OLE ANDREAS 1899 - emigrerte til Australia og døde ugift

Karoline 1902 - 1969 g 1922 med Edvin Larsen 1901 - 1962. Bosatt i Bergen

Berta 1904 - 1978 g 1923 med Olav Eide 1903 - 1991. Bosatt i Bergen

Maria Karolina 1906 - 1909

Sofie 1908 - 1909

Magnus Kristoffer 1910 - 1976 g med Helga Johanna Aven 1903 - 1993. Bosatt Bergen og Fana

Marie Sofie 1913 - 1997 g 1938 med Bernt Lossius 1913 - 1992. Bosatt Bergen og Tertnes

Karl 1917 - 1997 g 1940 med Anne Amalie Søndenå 1916 - 2005. Bosatt i Bergen

Lars 1919 - 1994 g 1942 med Ruth Grimstad 1920 - 1989. Bosatt Bergen og Myking i Fana

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bilde av Berta i BBoken (utgitt i 2012, forfattet av Kenneth Bratland), utlånt av Bjarne Olai Eide.

Endret av Grete Jøraas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bilde av Berta i BBoken (utgitt i 2012, forfattet av Kenneth Bratland), utlånt av Bjarne Olai Eide.

 

Tusen takk, Grete.

 

Det ser ut til at han var f. i 1924, men det er kanskje mulig å finne etterkommere etter ham?

 

Mvh

Elin Galtung Lihaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Grete.

 

Det ser ut til at han var f. i 1924, men det er kanskje mulig å finne etterkommere etter ham?

 

Mvh

Elin Galtung Lihaug

 

Jeg tror det ville være lurt å spørre Kenneth Bratland; han vet nok det meste om Åsane og folket der:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått kontakt med en person som er en etterkommer etter Olai Martin Engelsen. Vedkommende er ikke aktiv bruker av dette forumet, så jeg har sendt kopi av dette til vedkommende.

I tillegg sender jeg en epost til kontor@genealogi.no, med mer opplysninger om vedkommende.

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et utdrag av familien slik vedkommende har registrert det:

 

 

 

Olai Martin Kristiansen Selvik (født Larsen Erdal)

 

 

 

Født: 1875

Død: 1960

Foreldre: Kristian Larsen Erdal Selvik, Severine Olsdtr. Sæterstøl

Søsken: Lars Olai Larsen Erdal, Maria Kristina Larsen Erdal, Edvard Larsen Erdal, Ole Larsen Erdal, Olufina Malena Larsen Erdal, Anna Larsen Erdal, Ole Larsen Erdal, Andreas Olai Larsen Erdal, Andreas (Andrew) Olai Selvik, Elias Selvik, Karl Larsen Erdal, Karl Selvik, Samuline Margrete Larsen Erdal, Samulina Margreta Larsen Erdal

Kone: Kari Olsdtr. Hjortland

Kone: Laura Marie Thorsen

Barn: Anna Bergitta Olaisdtr. Selvik, Ole Andreas Kristiansen Selvik, Karoline Olaisdtr. Selvik, Berta Olaisdtr. Selvik, Maria Karolina Olaisdtr. Selvik, Sofie Olaisdtr. Selvik, Magnus Kristoffer Kristiansen Selvik, Marie Sofie Olaisdtr. Selvik, Karl Kristiansen Selvik, Lars Kristiansen Selvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ville være lurt å spørre Kenneth Bratland; han vet nok det meste om Åsane og folket der:-)

 

 

Ja, jeg har sendt en e-post til Kenneth Bratland.

 

Mvh

Elin Galtung Lihaug

Jeg har nå fått kontakt med en person som er en etterkommer etter Olai Martin Engelsen. Vedkommende er ikke aktiv bruker av dette forumet, så jeg har sendt kopi av dette til vedkommende.

I tillegg sender jeg en epost til kontor@genealogi.no, med mer opplysninger om vedkommende.

Mvh

Hans Gangstø

 

Hei Hans!

 

Tusen takk for e-post med navn og mobilnr. til vedkommende. Er dette den personen som har lagt ut familien til Ole Andreas Selvik på MyHeritage?

 

Mvh

Elin Galtung Lihaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er den personen som har lagt ut det mest omfattende slektstreet på myheritage, og da jeg snakket med vedkommende bekreftet vedkommende slektsskap. Vedkommende var ikke ved sin datamaskin, men jeg har som nevnt sendt over kopi av dette innlegget. Vedkommende virket interessert, ta gjerne telefonkontakt.

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for din bistand her, Hans!

 

Jeg har nå fått kontakt med vedkommende som svært gjerne vil overta esken.

 

Mvh

Elin Galtung Lihaug

Endret av Elin Galtung Lihaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.