Gå til innhold
Arkivverket

KRAFTVERK


Fjodor
 Del

Recommended Posts

Når er det rimelig å anta at de første små kraftverkene ble satt i drift i Norge. Tenker da på små kraftverk som forsynte en gård eller noen få med strøm til belysning.

 

Har blant annet lest om at mange av gårdene hadde rikelig med strøm til belysning. Noen installerte til og med et lyspunkt på utedassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidsfos Verk, nord i Vestfold, fikk elektrisk strøm i 1895. Det ble bygget en kraftstasjon nede i elven. Det forsynte i første omgang verket og eiernes privatboliger med elektrisk strøm til belysning. I verkstedene ble de gamle osende tranlampene med klart skinnende transportable glødelamper.

Strømmen ble også ved hjelp av en 4 hestekrefters elektromotor nyttet til å drive treskemaskinen, rensemaskinen og hakkelsesmaskinen.

 

"Belysningen (på Verket) besørges af et elektrisk Anlæg fra en Turbine på 12 Hestekræfter, der driver en Dynamo paa 28, eller for at tale i de tekniske Udtryk producerer 150 Ampéres med en Spænding paa 120 Volt.

Samtidig produseres elektrisk Kraft til Gaardsbruget, idet en Elektromotor på 4 Hestekræfter driver Træskemaskine, Hakkelsesmaskine m.m, ja endog Vedsagen.

Glødelampeantallet er ca 250 à 16 Lys, dessuden oplyses Lastepladse, Tomter og Gader med to Buelamper à 1200 og to à 400 Normallys, samt af 3 større Glødelamper.

Den nuværende Kraftbenyttelse er ca 120 hestekrefter af Vandfallets ca 700 hestekrefter Aargangsvand.”

Fra Luren & Buskerud Amtstidende, tirsdag 9. mars 1897

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noen kritikk av deg Bodil.

 

Men jeg mener reglene som er lagt for dette forumet må følges.

 

Denne Fjodor har ved flere anledninger blitt oppfordret til og vise sitt navn uten at han vil følge oppfordringen.

 

Så han fortjener ikke svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små kraftverk hadde vel sin spede begynnelse ved forrige århundreskifte. kunne vel være flere gardsbruk som gikk sammen og bygde kraftverk i en litt større bekk eller elv. Litt forskjellig om det var jevn vannføring hele året. Er sikkert noe litteratur om det i digitale bøker på nasjonalbiblioteket.

 

Stål Forfang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stål. Les det som ble skrevet i innleggene før deg. Hvorfor må du respondere på et innlegg fra en annonym?

 

Du kan ennå slette innlegget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fraværet av oppriktig bruk av fullt navn er i grunn  med på å underminere vettig bruk av ulike nettfora. Odd Annar har derfor et grunnleggende godt poeng. Bak denne Fjodor kan det skjule seg en person med kun gode hensikter eller en person med skjult agenda, hva vet vi? 

 

At spørsmålene som stilles er greie og oppførselen er god, kan da ikke være noen godkjent unnskylding for latskap overfor et fremsatt regelverk og ditto henfallenhet i det påfølgende ordskifte.

 

Hva blir det neste? At vi alle skal gå over til å kun anvende alias? Skal vi benytte navn fra Snorre eller fra tegneserier? Skal vi alle kun legge inn fornavn, eller skal vil velge kunne etternavn. Hva er egentlig poenget med at deltagere i et nettforum skal kunne identifiseres? Er dette egentlig en uting? Kanskje det har noe med bevissthet rundt ansvarlig ordføring?

 

Jeg må innrømme at jeg til stadighet blir forbauset over at folk ikke vil gi seg skikkelig til kjenne.Derfor vil jeg ta til orde for en høyere bevissthet rundt bruk av alias og signaturfelter. Etter det jeg ser er det lagt inn veiledning som er lett tilgjengelig.

 

God Påskemorgen!

 

Mvh Are

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor for å debattere over manglende respekt over gjeldene regler her på forumet, burde vi heller bare ignorere medlemmer som opptrer anonymt. Men ett svar fortjener de: Å bli gjort oppmerksomme på (på en vennlig og imøtekommende måte) at visningsnavnet må endres. Da er det jo bare for alle oss andre å følge med på om noe blir gjort. Vi vinner mest på å være FOR noe enn å krangle om alt vi er imot.

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god og nyttig info ang. kraftverkene. Er allerede i gang med søk hos nevnte bibliotekressurser og andre bibliotekressurser.

 

Et spennende område som viser at kreativiteten var stor i forhold til å skaffe seg elektrisk lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankerekke:

 

1 Kraftverk produserer som kjent elektrisitet.

2 Som igjen kan brukes til elektrisk lys.

3 Og videre kan skaffe energi til bruk av PC og Internett.

4 Som igjen gi anledning til lesning av regler og retningslinjer.

5 Ironisk nok vil kunnskap om kraftverk verken gi innsikt eller vilje til etterkommelse av slike forutsetninger.

6. Et sted i denne tankerekken oppstod kanskje en kortslutning, slik det lett kan skje med elektrisitet fra et kraftverk?

7 Kanskje det er langt mer verk enn virkelig kraft til stede?!

 

Mvh Kraftig Opplyst Undrende

 

mpp KOU

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel enig i at man må ha regler som må følges. Da er det vel en tanke å bruke litt psykologi når du oppfordrer vedkommende uten tilstrekkelig brukernavn eller andre regelbrudd å vri det til litt positivt, for eksempel at det er flere som vil hjelpe deg med det du søker etter, når du har navnet ditt på stell, og er høflig og takker for for svar. Kommer man med pekefiner og fy fy, så kan det og skape iritasjon hos bruken og vedkommede person ignorerer regler.  Greit men presisering av regler , men kan mange gonger lønne seg å vri det til noe positivt.

Endret av Stål Forfang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her på forumet blir på en høflig måte minnet på de reglene som er satt. Når enkelte likevel 

 

ikke vil rette seg etter de reglene, så nytter ikke høflighet.

 

Det ser ut som om enkelte vil provosere og skape slike diskusjoner som denne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit. Mi meining er at denne diskusjonen er utanfor tema, og at det er opp til moderatorane å handheve forumreglane.

Redigert: Då har eg brukt "rapporter" (ved sida av svarknappen) i innlegg #1, og så får me sjå om moderatorane kjem på bana. Anbefalar å bruke denne mogelegheita framfor å halde fram denne tulledebatten.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "Fjodor": Her finn du framgangsmåten for å endre visningsnamnet:

 

Vi er opptatt av at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Alias eller kun et av navnene dine er ikke godt nok. For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten: http://www.arkivverk...re-visningsnavn

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne blitt en ennå mer interessant tråd enn den allerede er, men jeg ser at et fåtall medlemmer spammer tråden med usakeligheter i stedet for å holde seg til temaet, som er kraftverk! Har man ikke noe å bidra med i en tråd kan man la være å skrive noe som helst i tråden! Det står nemlig også i reglene at man skal holde seg til det emnet tråden handler om! Den var spesielt til dere regelrytterene!

 

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som kan huske slike små gårdskraftverk som var i bruk - og som sikkert har både gode og dårlige minner? Med dårlige minner tenker jeg på perioder med liten vannføring, altfor stor vannføring og perioder med mye is / stevlinger.

Endret av Fjodor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. innlegg nr. 2 med flere så har jeg litt problemer fra min plattform og få ordnet det. Regner med å få orden på det når jeg får forsøkt på PC.

Endret av Fjodor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.