Gå til innhold
Arkivverket

Gunnhild Jørgensdatter, Telemark, født ca 1775-1785. Foreldre?


Siri Baklid
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter foreldrene til Gunnhild Jørgensdatter (Jørundsdatter) f. ca 1775 - 1785, sannsynligvis i Telemark. Under er alt jeg vet om henne - håper noen vet noe eller klarer å se sammenhenger jeg ikke har oppdaget. 

 

Gunnhild ble gift 2.11.1811 i Kviteseid med enkemannen Tarje Jonsen. hun kalles da Tvedt - men da jeg ikke klarer å finne noen familietilknytning til gården, tror jeg hun kan ha vært tjenestepike på gården. Forloverne har ikke familiebånd til henne - Lars Søftestad og kirkesanger Biørnsen. 
 

Tarje hadde vært gift to ganger tidligere: 8.6.1797 med Birgit Kittilsdatter Huring (døde i barsel året etter) og 25.1.1801 med Anne Jonsdatter Søftestad (døde i barsel i 1808). Anne ser forøvrig ut til å være tjenestepike på Søftestad i 1801. 

 

Han var fra Kviteseid og er forøvrig omtalt under gården Rolleivstad i Ættesoga for Kviteseid. (Han er i 1801 bosatt Roddestad u/Søftestad.)
Med Gunhild fikk han følgende barn: 

  • Anna, døpt jan 1812.. Døde 28.12.1822. 
  • Jørgen, døpt 25.12.1814, døde 1816.
  • Jørgen, døpt 25.5.1817. Konfirmert 23.4.1835. Gift med Gunvor Nilsdatter i 1848. 
  • Ole, døpt 23.4.1820. 
  • Kittil, døpt 26.9.1824.

Jeg klarer ikke å se at noen av fadderne er slektninger av Gunhild. Noen gårdsnavn går igjen blant fadderne: Opsund (Ane, Anders, Ole), Søftestad (Liv, Gunhild, Knud), Aase (Christie, Tarje). Dette styrker teorien om at hun kan ha vært utenbygds fra.

 

I 1801 finner jeg kun 4 Gunnhild Jørgensdatter (ulike skrivemåter) i Telemark. En kan utelukkes pga alder (f. 1795). En annen er gift i Sauherad og blir dermed usannsynlig kandidat. En trefje er Gunhild Jørgensdatter Bø, som etter det jeg kan se, ble gift med Kittil Jonsen Bø - og også kan utelukkes. Da gjenstår bare Gunhild som tjener på Triset i Lårdal. I samme telling bor også husfolkene Jørgen Tallefsen og Groe Staalesdatter på Triset - kan det være at de er hennes foreldre og Gunhild tjener på samme gård som foreldrene hennes bor på?

 

En fattigenke Gunhild Jørgensdatter døde på Midtbøe 25.12.1863, 95 år gammel. Om dette er riktig person og alder, skal hun ha vært 56 år ved yngstesønnens fødsel...men tar vi høyde for at alderen ved dødsfallet er overdrevet, kan det selvsagt være snakk om riktig person. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.