Gå til innhold
Arkivverket

Erik Larsson (1682/1685-17??), postførar på kopparverket i Årdal - lagnaden og huslyden hans?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Dette trur eg er ei heilt ny sak som ikkje har vore drøfta i dette forum før:

 

Lars Erikson, innerst i Solvornstrondi under Sjøtun i Hafslo 1701, var fødd kring 1653 og hadde i 1701 ein son;

 

Erik Larsson, fødd kring 1685, var i 1701 tenestedreng i "Nordhordland".  Det er visstnok same mann me finn 1701 på Vikingvåg i Gulen (den gongen Nordhordland), fødd i Sogn kring 1682.

 

Denne Erik Larsson er truleg identisk med den Erik Larsson som 22.7.1714 gifte seg i Årdal med ei Anna Olsdotter.  Den same Erik under namnet Erik Larsson Jelle vart visstnok utkommandert til store nordiske krig hausten 1717 som ein del av det regimentet som deserterte, men han kom i so fall heim att, for i 1719 vart han nemnd som postførar på kopparverket i Årdal.  Men eg har so langt ikkje vore i stand til å finna ut noko meir konkret om lagnaden og huslyden hans?

 

Kanskje nokon med lokal kunnskap i Årdal kan hjelpa meg?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet boka til Øvrebø, som det refereres til Knut Bryns tema om Hermund Thomassen. Boka er tilgjengelig på bokhylla.no, men den er som kjent bare tilgjengelig fra norsk ip-adresser. Jeg ser av boka at Erik Larssen Jelle tilhørte Sognske 1. Reservekompani og det står at han ble utskrevet 000917 (er antakelig september 1717) og under rubrikken "avgang/-siste gong nemnd" står det: "Deserteret underveis etter utskr.". Det gjelder forresten ikke bare Erik. Jeg får ikke lastet opp bildet/filen med flere navn, så det er bare Erik som kommer med i vedlegget. 

 

Blant dem som ble utskrevet 000917 og deserterte underveis etter utskrivning var Lasse Johannesen Liusne, Evind Nielsen Raae, Andfind Knunsen Tolfsgaard, Johannes Pedersen Seimb, Hermund Tommesen Wee og Tommes Erichsen Hægg.   

 

 

post-541-0-08324600-1428256434_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er skifte etter Erik Larsen Hjelle i Årdal, men det er i 1671. Han har en sønn Ole. Men dette er flere år før din Erik ble født.

 

Namn arvtakar: Erich, Larssen  Gard: Hjelle, nr.:4 Husmannsplass:   Yrke:   Skipreide: Årdal Protokoll/side: 1-168b Datering: 1666-1685 Dato: 15.6.1671 Eiga: 137 Dalar, 4 ort, 6 skilling Gjeld: 14 Dalar, 1 ort, 0 skilling Netto: 123 Dalar, 2 ort, 6 skilling Merknad:   Personar i skiftet :
(1) B Enken
(2) Olle Erichsen Søn

 

Men kan Ole hatt en datter Anna??? 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Grethe for nye innlegg!

 

Når det gjeld boki til Egil Øvrebø om soldatane i store nordiske krig, so har eg den boki.  Om eg hugsar rett, so hadde lærdølane på den tidi fritak for militærteneste mot å syta for skyss over fjellet mellom Sogn og Hallingdal, men då det i 1717 vart mangel på rektruttar, vart det utskrive ein hel del soldatar frå Lærdal prestegjeld likevel.  Dette var det mange som mislikte, og dette skal ha vore orsaki for den "massive" deserteringi!

 

Eg veit absolutt ikkje noko om huslyden til denne Erik Larsson, bortsett ifrå giftarmålet hans, men eg reknar med at han og Anna står attom eitt eller fleire av borni med Erik til far som vart døypte i Årdal mellom 1714 og midten av 1730-åri?

 

Kanskje ein av ekspertane på Årdal, til dømes Terje Hagen eller Knut Bryn, kan kommentera dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, eg har sett igjennom arbeidet som Knut Bryn har gjort til bergverkindustien. Der ser eg ingen Lars Eriksen som er omhandla i dette verket. Eg for min del er blank der. For meg ser det ut som faste arbeidere ved koparverket. Kanskje Knut kan supplera med ting om dette under sitt arbeidet med koparverket.

 

Knut har transkribert KB på denne tida og her nemner han Erik Larsen, forlova 22. April 1714 og gift 22. Juli 1714 med Anne Olsd.  Cau. er Hans Nordtorpen og Tor Hovers, desse er Årdøler. Her har Knut vore borti denne karen!

 

Men det let seg gjera å gå igjåno denne Erik på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Terje for nytt nnlegg!

 

Eg har ikkje sett verket til Knut Bryn, men me får vona at han kanskje veit litt om denne Erik og huslyden hans likevel.  Det var Knut som for over ti år sidan nemnde denne karen for meg i ein e-post, men den gongen var eg heilt "blank" på dette spørsmålet!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Slik er forstår dette og ser det, så må det vere i forbindelse med det arbeidet som Knut har gjort om kåparverket. Eg fekk dette av Knut for nokre år sia.

Eg veit ikkje om eg kan publisera dette innholdet til andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er det ikke offisielt, så ikke publiser ellet lever det til noen. Tenk om det hadde vært mulig å få det publiserti DA via Digitalpensjonatet.

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!

 

Du skriver følgende:

 

"Eg veit absolutt ikkje noko om huslyden til denne Erik Larsson, bortsett ifrå giftarmålet hans, men eg reknar med at han og Anna står attom eitt eller fleire av borni med Erik til far som vart døypte i Årdal mellom 1714 og midten av 1730-åri?"

 

Vet du hvor mange barn det dreier seg om, hva de heter og har du sett om det er noen som kan være potensielle slektninger av far Erik og/eller foreldrene Erik og Anna (selv om det kanskje kun er fars navn som er nevnt ved dåpen?) Er Erik nevnt med patronym eller kun gårdsnavn? Eller en kombinasjon av Larsen + gårdsnavn/bosted?

 

Nå sjekket jeg forresten nettsidene til fylkesarkivet og her fant jeg i alle fall én sønn:

 

Thomas, f. 13.04.1729, sønn av Erich Hjelle og Anna.  

 

Her samme innførsel fra gamle DA:

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=sogndaap&gardpostnr=135907&merk=135907#ovre

 

Sogn og Fjordane fylke, Lærdal, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1752), Kronologisk liste 1729, side 46. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11593&idx_id=11593&uid=ny&idx_side=-48
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070514610643.jpg

 

Er det en Ole Hjelle blant fadderne?

 

Av fylkesarkivets database ser jeg også at det er et par som heter Erik og Brite på Lærdalsøyri som har barn til dåpen i 1714, 1717 og 1724. Så er det Erik og Kari på Prestegården som har barn til dåpen i Lærdal i 1715 og 1723. Det er også en Erik Ve som har to barn til dåpen. Jeg skal ikke regne opp alle, for dette har du garantert fra før. 

 

 

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Terje og Grethe for nye spennande og utfordrande innlegg!

 

Eg har studert oppgåva til Knut Bryn med stor interesse, og eg oppdaga ein par personar som eg ikkje har vore merksam på før!  Ein av dei (Lars Rasmusson frå Urnes) vil eg ta opp i eit nytt tema nedanfor.  Det er i det heile utruleg kor mange "sakna personar" ein kan komma på sporet etter gjennom slike studiar som Knut her har gjort!  (Eg skulle ønskt meg at nokon ville gjera liknande studier når det gjeld andre gruvesamfunn, som til dømes Jarlsbergske jarnverk på Konnerud i Skoger...!).

 

Denne Thomas Erikson fødd på Jelle i Årdal i 1729 KAN vera ein son av "vår" Erik og Anna, men elles har eg i grunnen sterkaste mistanken til ein Erik MIDTUN som får desse borni i Årdal (kjelde FamilySearch):

 

* Synneva Eriksdotter, døypt 4.11.1714, vart gravlagd 22.3.1715

 

* Aamund Erikson, døypt 4.10.1716, vart gravlagd 24.10.1717

 

* Synneva Eriksdotter, døypt 30.10.1718 - truleg ho som 8.12.1743 gifte seg i Årdal med "husmann" Thomas Olson - busett anten under Seim eller under Brekka 1762 (enkjemann?)

 

Erik Jelle har forresten to søner som eg ser:

 

* Henrik Erikson, døypt 28.9.1727

 

* Thomas Erikson, døypt 13.4.1729

 

men ingen av desse gutane ser eg noko meir til i Årdal!

 

Eg veit at Knut Bryn har studert dei introduserte konene i Årdal for i alle fall betre å kunna seia kven mødrene til desse borni kan ha vore, so eg vonar at Knut ser dette emnet og seier kva han meiner...

 

Elles takkar eg på ny for flotte innspel!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars,

 

Når det gjelder Erik Midtun, så er han kjend som Erik Olssen Midtun som døydde 1737 skifte 1738 22. April.

Han er for meg av ukjent opphav. Gift med ei Guri Jensd.

 

Ungane i dette skifte var så langt:

 

Sønneva

Gjertrud

Agathe

 

Mvh. Terje frå 'Lifjord' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Terje for interessante opplysningar!

 

Då kan me med andre ord avskriva Erik Midtun som Erik Larsson, og me sit att med Erik Jelle, barnefaren frå 1727 og 1729,men i so fall gjekk det lang tild før dei byrja barneproduksjonen...!  Eller me manglar fleire born...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg ser denne tråden først nå, så derfor litt sen informasjon fra meg. For det første må jeg få nevne at jeg i mer enn femten år har samlet opplysninger om bergverksfolket ved Årdal kopperverk, bl.a. med det formålet å skaffe oversikt over hvor de kom fra og - om mulig - kartlegge familiebakgrunnen deres. I tillegg til en del hyllemeter med arkivmateriale fra kopperverket har jeg gjennomgått kirkeboka for Lærdal for den aktuelle perioden og skrevet av alt som gjelder Årdal, og dessuten gjennomgått skifteprotokoller, tingbøker osv.

 

Jeg sitter derfor med ganske mye personinformasjon både om bergverksfamiliene i Årdal og om andre som bodde i Årdal i perioden 1700-1734. Noe har jeg tatt med som vedlegg til mastergradsoppgaven, men dette er altså bare et utdrag. I det omtalte vedlegget har jeg bl.a. begrenset meg til de som i praksis var ansatt ved verket i minst ett år. Det var nemlig en drøss med folk som var innom i kortere perioder eller som utførte tjenester for verket mer sporadisk. Jeg har forsøkt å ta vare på opplysninger om disse personene også.

 

Så en oppklaring: Det var Lars Eriksen som var postfører ved kopperverket (ikke Erik Larsen som nevnt i #1). Han er omtalt som sådan flere ganger, men så vidt jeg kan se, bare i tiden rundt 1718. Han er videre ute for en sak på bygdetinget i 1719 der han ble anklaget for knivstikking. I tingmøtet får vi da vite at han "er verchets postfører og derfor nyder sin maanedlige eller ugentlige gagie". Saken ble imidlertid utsatt og dukker ikke opp igjen senere. Han er videre omtalt som Lars Postmand i kirkeboka for Årdal da han i 1719 var fadder for bergverksarbeideren Mathias Olsen (trolig fra Nordfjord). Dette er i grunnen alt jeg vet sikkert om ham.

 

Posten til og fra Årdal kopperverk gikk som regel om Lærdalsøra, men når isforholdene om vinteren var vanskelige, måtte postmannen ta skiene fatt over fjellet. Jeg vil derfor helst tro at Lars Eriksen var fra Indre Sogn og at han var fysisk sterk (ikke for ung og ikke for gammel). Han burde altså finnes i 1701-manntallet for Indre Sogn. Da er det ikke så mange kandidater:

 

1. Laris Erichsen, 48 år, innerst på Sjøtun

2. Laris Erichsen, 30 år, tjenestekar på Hafslo prestegård

3. Laris Erichsen, 32 år, husmann og reservesoldat bosatt i Sogndalsfjæra

4. Laris Erichsen, 26 år, husmannssønn fra Øye i Lærdal

5. Lase Erichsen, 23 år, tjenestekar på Eri i Lærdal

 

Lars Eriksen som denne tråden begynner med, kan være en mulighet, men han er vel kanskje i eldste laget i 1719? Før jeg slipper Lars Eriksen, må jeg nevne en interessant innføring i kirkeboka for Lærdal fra 1. januar 1740. Der står det:

 

Graffæst Maritte Rolandsd. Svalem, Jordemands Kone 69 aar, Lars Erics. Husmand 80 aar gl., item hands qvinde Siri Siursd. 87 aar gl.

 

Denne Lars må vel ha vært rundt 35-42 år i 1701, så dette stemmer ikke så godt med noen av fem i lista ovenfor, men vi skal kanskje ikke utelukke nr. 2 og 3. Selv om jeg ikke kan påstå at dette må være den omsøkte ekspostmannen, kunne det være nyttig å finne en Lars Eriksen som var g.m. Siri Sjursdatter. Jeg kan ikke finne dem gift i Årdal.

 

Jeg har en del på hjerte om Erik Larsen også, men jeg tar det i et annet innlegg.

Endret av Knut Bryn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.