Gå til innhold
Arkivverket

Jelingesteinen ca 960 e Kr.


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Borde heller navnet  Noreg ha blitt brukt i oversettelsen fra Jellingesteinen.

Jellingsteinene.htm

Oversatt direkte fra runene står det "auk noruiak" ... "og Noreg" burde det heller stått enn "og Norge". Noreg ligger jo nærmere i språkteksten. Siden Noreg er godkjent navn kan dette brukes i dag, sjøl om Norge brukes som det mest vanlige ord på landet. Dette er ikke noe innlegg i norsk språkstrid. Men jeg mener at gammelnorske tekster bør først og fremst oversettes til nynorsk av hensyn til det språklige. Aller best hadde det vært først og oversette dette til gammelnorsk. Alle som studerer middelalder bør etter min mening lære seg gammelnorsk, som ligner litt på islansk i dag.

 

Til slutt den danske versjonen:"Kong Harald bød gøre disse kumler efter Gorm sin fader og efter Thyra sin moder den Harald som vandt sig hele Danmark og Norge og gjorde danene kristne."

Visstnok eldste kilde Danmark er nevnt og Norge også?

 

Hilsen Per Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er naturlegvis best eigna til det meste....

 

Skildringa av Ottars reise til kong Alfred i Wessex nemner både "Denamearc" og "Norðweg", og er eldre enn Jellingsteinane.

Vitjinga må ha vore kring 890 og det eldste kjende manuskriptet tidfesta til åra 890-925.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ohthere_of_Hålogaland

http://www.ucalgary.ca/UofC/eduweb/engl401/texts/ohthfram.htm

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Her er vi ganske enige. Siden du nevner Ottars reisebeskrivelse fra slutten av 800-talle, såt er det sikkert riktig at det er det eldere enn Jellingesteinane. Ottar har vel i sin beskrivelse Noreg altså Nordveg, som jeg bare har lest omtalt. De er nevnt. I de historiebøkene jeg har lest hvor Ottars reise er blitt nevnt. Titlestad 2012 har i sin bok: "Norge i vikingtid" skrevet at Ottar skiller mellom nordmenn, svear og daner. Han henviser videre til Else Mundal som nørønspesialisten. Iflg Titlestad skal navnet Noregr være belagt i utenlanske kilder fra 800-tallet. Titlestad gir ingen nærmere beskrivelse av denne påstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Her er vi ganske enige. Siden du nevner Ottars reisebeskrivelse fra slutten av 800-talle, såt er det sikkert riktig at det er det eldere enn Jellingesteinane. Ottar har vel i sin beskrivelse Noreg altså Nordveg, som jeg bare har lest omtalt. De er nevnt. I de historiebøkene jeg har lest hvor Ottars reise er blitt nevnt. Titlestad 2012 har i sin bok: "Norge i vikingtid" skrevet at Ottar skiller mellom nordmenn, svear og daner. Han henviser videre til Else Mundal som nørønspesialisten. Iflg Titlestad skal navnet Noregr være belagt i utenlanske kilder fra 800-tallet. Titlestad gir ingen nærmere beskrivelse av denne påstanden.

 

Enig i at Noreg ligger nærmere enn Norge, men jeg synes nok Norveg/Nordveg ligger nærmere jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Før jul fikk jeg anledning til å lese Gro Steinslands bok om Dovrefjell m.m. fra 2014.

Så gikk det noen måneder før jeg  tillot meg å komme med en kommentar til denne tråden. Gro mener jo at den opprinnelige "Nordveien" gikk over Dovre. Hennes hypotese er vel ikke allment godtatt?.  Mente Harald Blåtann at "noruak" som står skrevet på Jellingesteinen, at det inkluderte veien over Dovre.? Det er jo tenkelig siden Harald Blåtann var erklært konge over Viken. ("Viken" som om noen år kan "gjenoppstå" som et nytt fylke på Østlandet.)  Dette kan jo gi Gro Steinsland et godt poeng som en forklaring på hennes hypotese om opphavet av navnet Norge/Noreg..

Ottar var noen år forut med navnet Nordveien langs kysten av Norge, og det kan godt være en god forklaring.  Jeg vil ikke se bort i fra at begge begrepene har smeltet sammen i betydning. Det betyr at også Gro Steinsland har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.