Gå til innhold
Arkivverket

Anonyme innlegg


Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Jeg velger å opprette denne tråden fordi jeg mener emnet bør diskuteres under rett overskrift, og ikke i forbindelse med et helt annet innlegg.

 

Personlig har jeg store problemer med å forstå hvorfor enkelte ikke vil gi seg tilkjenne her på arkivverket.  Dette er et seriøst nettsted hvor brukerne logger seg inn for å be om hjelp og/eller se om de kan være til hjelp for andre.  

Her er det slektsgranskere, nybegynnere som viderekommende, som søker kunnskap og svar for å bygge sine egne slektstre, ikke mennesker som er ute etter å lire av seg ufinheter.  Hvorfor er det da så vanskelig for enkelte å identifisere seg med fullt navn?  Videre er det faktisk et sett regler å forholde seg til her inne, og som i den virkelige verden så gjelder reglene for alle, ikke bare for noen utvalgte.  Det er ikke bare å hoppe bukk over regler man ikke liker.

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnet har vært diskutert mer enn en gang på dette forumet. Og siden tråder blir avsluttet, tiden går, nye medlemmer kommer til - og etter en stund er det nye tråd på gang. Vi går rundt i ring.

Jeg mener - som jeg skrev tidligere i kveld - : en tråd som startes av en person som presenterer seg med et 'nickname' eller kun ett navn må få en tilbakemelding om forumets medlemskrav til å bruke både for- og etternavn og ingenting annet.

Ignorerer personen kravet, ja da er det bare for alle oss andre medlemmer og ignorere personen og ikke svare/hjelpe ham/henne.

 

Så, alle dere som ikke bruker fullt navn som visningsnavn - rett opp navnet og vær hjertelig velkommen her på forumet :D vi hjelper så gjerne :wub:

 

Grete

Endret av Grete Jøraas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete:

Hvis jeg forstår deg rett, så er du litt sliten og lei av at dette emnet (må) tas opp gang på gang.  

Men du peker på noe helt vesentlig; nemlig at nye brukere kommer til og de har ikke lest det før.  Derfor er det viktig å ta det opp igjen og igjen, selv om det for alle som har vært her lenge oppleves som en evig runddans.  

 

Mvh

Lene B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sliten og lei av diskusjoner av alt dette 'for og imot' - noe som resulterer i at ingenting endrer seg verken for gamle eller nye medlemmer. Derfor bør vi ha en 'rød tråd' som vi alle følger, og den røde tråden er å overse de som er likegyldige overfor medlemskapets krav.

Nye medlemmer trenger ingen diskusjoner, de må bare lese og forstå regelverket fra det øyeblikket de melder seg inn, og deretter følge opp dette SELV. For selvrespekt burde vel en voksen person ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man registrerer seg som bruker av dette forumet, bekrefter man samtidig at man vil følge forumets regler. En av forumets regler er at man skal opptre under fullt navn, altså kan jeg ikke forstå at forumets moderatorer/administratorer så til de grader ser gjennom fingrene med anonyme/pseudonyme innlegg. Vi ser jo til og med at også arkivansatte svarer på den type innlegg, så selv innen Arkivverket tar man åpenbart ikke regelen om fullt navn særlig alvorlig.

 

Så mener jeg å huske at det er en egen rubrikk for "Visningsnavn" når man registrerer seg som bruker - i tillegg til rubrikker for for- og etternavn. Her gir man altså den nye brukeren et inntrykk av at eget navn og visningsnavn gjerne kan være to forskjellige navn. Kan man ikke bare fjerne rubrikken for visningsnavn på brukerregistreringssiden?

 

Dette har vært diskutert i flere tråder tidligere, og vi kommer helt sikkert til å se anonyme brukere også heretter. Jeg har prøvd denne metoden - se eksempel i innlegg 4 i denne tråden (lenke) - og de anonyme brukerne har som oftest endret sitt brukernavn. En vennlig henstilling, gjerne med litt "lokkemat", fungerer bedre enn en litt sur korrigering.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tidligere diskusjoner av samme emnet kom det fram at en av grunnene til at moderatorene ser gjennom fingrene mht. brudd på akkurat denne regelen er at det rett og slett ikke er kapasitet til og skal begynne og tvinge folk til og bruke fullt navn som visningsnavn og/eller utvise detakere. Normalt er det, som mange andre har påpekt, helt tilstrekkelig og si i fra til vedkommende og gjøre dem oppmerksom på regelverket. Hvis det ikke hjelper kan man jo, som Grete sier, bare overse dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det svært lenge siden jeg registrerte meg. 

Men hvor tydelig er kravet om fullt navn i registreringsskjemaet?

Som endel andre så studerer jeg ikke alltid bruksanvisning så nøye.

Og er usikker på om jeg faktisk har lest forumreglene..

 

Men så har jeg vært aktiv siden 2002 på det gamle, så kan vel være jeg har lest de tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Og er usikker på om jeg faktisk har lest forumreglene..

 

Difor er det på sin plass med ei høfleg oppmoding til brukaren i tilfelle han/ho ikkje er klar over reglane. Dei fleste endrar visningsnamnet etter å ha fått denne oppmodinga. Om nokon bevisst lar vere å følgje reglane kan ein velje å oversjå vedkommande, men ein kan også velje å sjå vekk frå dette og svare på fornuftige innlegg. Kven ein svarar har ingen andre noko med. Så er det opp til moderatorane å bestemme om vedkommande skal kunne halde fram med å poste anonymt. Ressursane til Arkivverket bør fyrst og fremst brukast til å tilgjengeleggjere kjelder, og ikkje til å følgje med på alle detaljar i brukarforumet. Om ein ynskjer å hjelpe moderatorane kan ein informere om regelbrot, f. eks. via epost. (Det ser ut som om "advarselknappen" er fjerna.) Så er det opp til moderatorane om - og evt. kva for konsekvensar regelbrot skal få.

Skjemaet for registrering er tydelig nok når det gjelder fullt navn og ordensregler

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/bruker/registrering

 

Når eg går inn på den lenka vert eg omdirrigert til framsida til Digitalarkivet. Årsaka er vel kanskje at eg er innlogga. Men her er google sin webcache av registreringssida:

 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:6EI7Vz6kPSIJ:digitalarkivet.arkivverket.no/bruker/registrering+&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjemaet for registrering er tydelig nok når det gjelder fullt navn og ordensregler

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/bruker/registrering

 

Ja, det ser jo tydelig nok ut det...

Reglene var jo ikke så mye å lese gjennom heller.

 

Men skjemaet kunne med fordel hatt "fullt navn" i rubrikken og ikke bare "navn"..

Hvis det er personvern som er problemet er det jo også mulig å bruke signaturfeltet til å identifisere seg.

(Da er jo navnet kun synlig for de man faktisk diskuterer med..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke under fullt navn de første månedene jeg var medlem her, men har gjort det siden. Den gangen var jeg ikke klar over at det var såpass strenge "regler" rundt dette, men har ingen problemer med å bruke fullt navn nå. At noen få bruker et nick ser jeg på som et lite problem. Jeg lar meg mye heller irritere over ufinheter, folk som svarer andre på en uhøffelig måte og enkelte som ikke holder seg til tema i tråden, men til stadighet sporer av. Folk som har såpass lite å irritere seg over at de må lage problemer ut av at det en og annen sjelden gang dukker opp innlegg fra "anonyme" her inne kan rett og slett la være å svare disse, så kan vi andre (som ønsker det) forholde oss normalt og svare der vi kan bidra. Det er langt viktigere å oppføre seg hyggelig med hverandre her inne, være behjelpelig heller en frekk, huske på at man holder seg til tema (eller lager en ny tråd!) og at man ikke omtaler personalia på levende personer, som ellers ikke er såpass kjent at de fra før av figurerer i leksikon eller lignende.

Endret av Inge Flatmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen god løsning å ignorere de som poster emner under noe annet enn sitt eget navn, når innholdet i emnet er seriøst ment. Min erfaring er at de aller fleste endrer visningsnavn til eget navn når de blir gjort oppmerksom på reglene og om at det lett kan endres her:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/bruker/profil/endre

.

Det kan være tekniske årsaker til at noen presenterer seg med f. eks. epostadresse eller noe annet, for i januar 2014 ble nemlig visningsnavnene ufrivillig endret pga en feil ved en teknisk oppdatering. Mange er faktisk ikke klar over dette ennå, om de ikke er så ofte på forumet.

.

Her er det faktisk hverken snakk om 'irritasjon', eller 'å lage problemer ut av..', men utelukkende et ønske om å løse problemer ved å gi informasjon.

 

Vi får hjelpe hverandre, for DA har ikke ressurser til denne oppfølgingen, som Ken V. Nordberg sa i innlegg #6.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir ikke dette praktisert strengere.

 

"Debattanter som ikke overholder ordensreglene eller på annen måte ødelegger for andre debattanter, kan bli utestengt."

 

Se på innlegget "Kraftverk" idag hvor en "Fjodor"  har fullstendig mangel på respekt for reglene.

Det gjelder også andre som svarer til tross oppfordringer.

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen ligger hos admin. som lager regler de ikke har "tid" til å følge opp, og som de selv heller ikke følger. De kan ikke mene at brukerne skal håndheve reglene her.

 

Det kan ikke være så mange nye medlemmer pr. måned at de ikke skulle klare å se om disse oppgir noe som helt tydelig ikke er deres navn. Men om de signerer innleggene med sitt eget navn burde det vel være i orden.

 

Jeg er ikke dataekspert, men går det ikke an på en eller annen måte å progammere påmeldinga slik at de blir stoppet der om det ikke er riktige opplysninger.

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke under fullt navn de første månedene jeg var medlem her, men har gjort det siden. Den gangen var jeg ikke klar over at det var såpass strenge "regler" rundt dette, men har ingen problemer med å bruke fullt navn nå. At noen få bruker et nick ser jeg på som et lite problem. Jeg lar meg mye heller irritere over ufinheter, folk som svarer andre på en uhøffelig måte og enkelte som ikke holder seg til tema i tråden, men til stadighet sporer av. Folk som har såpass lite å irritere seg over at de må lage problemer ut av at det en og annen sjelden gang dukker opp innlegg fra "anonyme" her inne kan rett og slett la være å svare disse, så kan vi andre (som ønsker det) forholde oss normalt og svare der vi kan bidra. Det er langt viktigere å oppføre seg hyggelig med hverandre her inne, være behjelpelig heller en frekk, huske på at man holder seg til tema (eller lager en ny tråd!) og at man ikke omtaler personalia på levende personer, som ellers ikke er såpass kjent at de fra før av figurerer i leksikon eller lignende.

 

Jeg har heller ikke sans for ufinheter og uhøflige svar, det er ikke god folkeskikk.  MEN; at man ikke vil fortelle hvem man er når man ber andre om hjelp, er sannelig ikke god folkeskikk det heller.  Og normal folkeskikk er det jeg er ute etter, både i den virkelige verden og på nett.  

 

Mvh

Lene Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk kaller seg for Fjodor, Påsan eller Hoppogsprett det bryr jeg meg fint lite om. Da er det verre at mange av de med "riktige" navn som ber om hjelp ikke gidder å takke eller svare på hjelpa de har fått, spesielt når man kan se at personen er inne å leser innleggene. Det er arrogant og uhøflig det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange forum på nettet der det ikkje er vanleg å opptre med fullt namn, utan at det har noko med folkeskikk å gjere. For meg er det innhaldet i innlegga som er det viktigaste, og ikkje kva brukaren kallar seg. Men det er vanleg folkeskikk at ein følgjer dei reglar som er bestemt, og det bør Fjotten også gjere. Når moderatorane har fått melding er det opp til dei om reglane skal handhevast eller ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, Carsten!

 

Jeg har opptil flere ganger følt at enkelte oppfører seg noe rart her inne og det er ikke p.g.a. manglende fullt navn! Har man såpass store personlige problemer med å forholde seg til folk man ikke klarer å identifisere 100% så får man rett og slett la være å delta i trådene disse få (for de er ikke mange, alt i alt!) starter. Men la det være opp til alle og enhver å vurdere på selvstendig grunnlag. Vi burde konsentrere oss om slektsgransking her inne, ikke småkjekling.

 

 

Om folk kaller seg for Fjodor, Påsan eller Hoppogsprett det bryr jeg meg fint lite om. Da er det verre at mange av de med "riktige" navn som ber om hjelp ikke gidder å takke eller svare på hjelpa de har fått, spesielt når man kan se at personen er inne å leser innleggene. Det er arrogant og uhøflig det !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart som er verre enn å ikke bruke fullt navn, men det er ingen unnskyldning for å ikke følge reglene på det forumet man frivillig deltar på. At en bruker igjen og igjen så gir blaffen i vennlige henstillinger fra hjelpere, det er faktisk ganske uhøflig. Og er man så uhøflig mot hjelpere her - så fortjener man ikke svar.

 

(Jeg liker ikke så godt at man (mis)bruker andre situasjoner for å rettferdiggjøre regelbrudd...)

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#20

Her har Digitalarkivet laget et forum vi alle kan bruke.

 

For dette forumet er det laget regler for hvordan vi opptre.

 

Da er det ikke greit at noen velger og ikke følge disse.

 

Hvis du mener at det er personlige problemer som ligger bak og påpeke for aliasene disse reglene, har du ikke forstått hva dette dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro at flerparten som registrerer seg med et nick framfor ekte navn glatt hopper over regler og betingelser i registreringsprosessen, rett og slett av vane fra andre nettsteder hvor "terms and conditions" inneholder en god del teknikaliteter man aldri egentlig trenger å forholde seg til. Folk er kanskje ivrige etter å sette i gang. Derfor ser jeg ikke noe stort problem med at en person som har ett eller to innlegg under et nick blir bedt om å forandre til ekte navn og så gjør det. Men jeg syntes det er betenkelig når en person har flere titalls innlegg under nick, stadig får beskjed om å forandre det i sine tråder, men fortsetter å ignorere reglene. Da er det tydelig at personen gir blaffen og ikke har respekt for reglene for debatt som er godt kjent for dem.

 

Sant nok finnes det nok av diskusjonsforum relatert til forskjellige interesser og hobbyer etc hvor det er helt vanlig å opptre under pseudonym og nick. Noen av oss er kanskje mest vant til dette da store deler av nettet er anonymt. Men hva så? Det er der, på de nettstedene, hvor det er tillatt og det ikke er spesifikke regler for brukernavn. Dette er her, og her har vi faktisk regler for brukernavn. Da bør folk følge disse reglene, eller finne et annet nettsted hvor de kan diskutere i full anonymitet hvis det er så viktig for dem.

 

Men som nevnt er det jo et problem at moderatorer ikke har tid til å faktisk håndheve reglene de har satt opp. Kunne det ikke vært mulig for digitalarkivet å utnevne - på voluntærbasis - undermoderatorer blant seriøse veteraner her på forumet, som så kunne få begrensede rettigheter til å kunne håndhevet slike dag-til-dag problemer som medlemmer med falske navn eller nick? En annen løsning måtte vel eventuelt være at registreringsskjema forlangte at navn på bruker må være minst to separate ord, fornavn og etternavn. Med mindre Cher eller Madonna kommer på forumet skulle vel ikke det by på spesielt store problemer?

 

Hvordan folk oppfører seg ellers med hensyn til folkeskikk og å takke ordentlig etter å ha mottatt hjelp er vel noe helt annet, selv om også det kan være kilde til irritasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart som er verre enn å ikke bruke fullt navn, men det er ingen unnskyldning for å ikke følge reglene på det forumet man frivillig deltar på. At en bruker igjen og igjen så gir blaffen i vennlige henstillinger fra hjelpere, det er faktisk ganske uhøflig. Og er man så uhøflig mot hjelpere her - så fortjener man ikke svar.

 

(Jeg liker ikke så godt at man (mis)bruker andre situasjoner for å rettferdiggjøre regelbrudd...)

 

Nå skal ikke jeg påstå at jeg vet alt om denne brukeren dere er så sinte på, for jeg så først denne debatten i dag. Men jeg synes ikke alle "henstillingene" jeg har sett i saken har vært like vennlige og det er jo også litt uhøffelig. Er forøvrig enig i at man ikke skal svare på spørsmål fra folk man ikke føler seg vel med, men å sette himmel og jord i bevegelse for en slik bagatell blir for tåpelig. Kanskje jeg engasjerer meg litt i dette fordi jeg husker at jeg selv ble irrettesatt på en noe uhøffelig måte da jeg var ny her og ennå ikke hadde begynt å bruke fullt navn. Jeg fikk ingen vennlig henstilling, som du så fint kaller det. Og jeg var ikke ute i uærlig ærend, jeg hadde bare misforstått noe den gangen for noen år siden.

 

Nå synes jeg vi skal legge ballen dø, la moderatorene komme på banen og forøvrig kan de som ikke vil svare på innlegg fra "anonyme" ganske enkelt la være å svare på slike tråder. Det er ikke verre! For min del er i alle fall denne saken ferdig diskutert.

 

Inge

Endret av Inge Flatmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.