Gå til innhold
Arkivverket

Ikke tilgang til kirkebøker 1930-


Magnus Kjøren Berg
 Del

Recommended Posts

Heisann. Min mormor vet ikke når hun er døpt og tenkte jeg skulle søke opp i registrene for å finne det ut. Hun er født i mars 1944 i Agdenes, Sør-Trøndelag og jeg fant da denne kirkeboken. Men når jeg klikket på boken for 1944 fikk jeg beskjed at siden ikke var tilgjengelig på Internett grunnet personvern eller andre klausuler... Betyr dette at jeg er nødt til å besøke statsarkivet i Trondheim og lete opp manuelt?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En telefon til kirkekontoret i det sognet din mormor er født burde kunne gi svar rimelig kjapt og greit.

 

Lykke til.

 

Mvh Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. kan du ringe eller maile Statsarkivet i Trondheim.

Her står litt om klausulane for skanna kyrkjebøker:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_special=om

Det er enkeltopplysningar som er klausulerte, så dersom det ikkje gjeld ein adopsjon er opplysningane i dette tilfellet frie og du får svar på spørsmålet ditt.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Men er det slik at dersom en kirkebok ikke er tilgjengelig på nettet pga personvernreglene, så kan man likevel få tilgang til den fysiske boka dersom man besøker statsarkivet som har denne boka? 

F.eks. for å finne fødsler etter 1930?

Eller må man be noen på arkivet om å slå opp og gi oss disse opplysningene?

 

Jeg synes reglene virker litt uklare, og jeg vet ikke om de gjelder publisering på nett, eller generelt for alt innsyn?

Når f.eks. adopsjonsloven fra 1935 setter en 100 års klausul på adopsjoner, hvorfor har man da tilgang på dåp fram til 1930? Det er pt 85 år, og det rimer ikke med verken 60, 80 eller 100-års-klausulene?

.

Eller, hvorfor har man ikke tilgang til dåp fram til 60-års-klausulen?

Mens man har tilgang til døde og begravede fram til og med 1934? Det er ca 80 år, som reglene skulle tilsi er grensen for de opplysninger som kan si noe om dødsårsak.

Men vanlige dåper/fødsler burde vel i følge reglene være tilgjengelige fram til 1955?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kirkebøker med opplysninger fra 1930, og enda tidligere, ligger fremdeles på prestekontorene. De skal vel leveres inn til Statsarkivet når siste innførsel er 80 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi adopsjonar slik ein kjenner dei i dag (sterke adopsjonar) fyrst vart innført med adopsjonslova av 1935. Før det var alle adopsjonar svake, dvs. at det ikkje var hemmeleg kven som var biologiske foreldre, borna arva dei biologiske foreldra osv. Ein har tatt høgde for at det kan vere notert opplysningar om sterke adopsjonar i dåpslistene tilbake til ca 1930, og dette er forklaringa på klausulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men viss din mormor er adoptert, så kan hun få innsyn i sin sak. Alle myndige personer som er adoptert har krav på innsyn viss de ber om det. Dette er en rett som kun den adopterte kan bruke (og som ingen myndighet kan nekte henne); du f eks kan ikke be om dette 'på vegne av' din mormor.

 

Grete

Endret av Grete Jøraas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt mer oppklarende enn det jeg fant selv ved søk på Arkivverket. Det jeg fant var http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_special=om

 

Kan dette tolkes slik at om jeg f.eks. går på SAK og ber om å få se resten av klokkerbok B4 fra Grindheim: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=49525&idx_id=49525&uid=ny&idx_side=-11 

så kan de gi meg tillatelse dersom de ikke finner noe som er taushetsbelagt? Eller ihvertfall fram til 1955 (dvs 60 år)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi adopsjonar slik ein kjenner dei i dag (sterke adopsjonar) fyrst vart innført med adopsjonslova av 1935. Før det var alle adopsjonar svake, dvs. at det ikkje var hemmeleg kven som var biologiske foreldre, borna arva dei biologiske foreldra osv. Ein har tatt høgde for at det kan vere notert opplysningar om sterke adopsjonar i dåpslistene tilbake til ca 1930, og dette er forklaringa på klausulen.

Så dette med 1930 er basert på rent skjønn? 

Litt underlig at de har gått 5 år tilbake i forhold til loven da. Trodde ikke lover skulle kunne ha tilbakevirkende kraft?

Og dette betyr da med andre ord at dåper fra 1930 ikke kan påregnes å bli tilgjengelige før etter 100 år, dvs fra 2030?

 

Jeg har forøvrig selv to adopterte barn, hvorav det ene er norsk-adoptert. Så jeg er godt kjent med tausheten rundt disse sakene, som ga seg litt komiske utslag som at vi ikke fikk lov til å bruke verken egen bil eller egne navn da vi hentet ham på et barnehjem et helt annet sted enn der han var født. Bare så synd at de i mange av papirene hadde glemt å sladde ut fødested ;-) I Norge så er det nok ikke så enkelt å operere med hemmelig/ukjent fødested... Han har forøvrig kunnet kreve innsyn i 6 år nå, men har så langt vist null interesse for det..

 

Det er jo bra at man følger lover og regler, men det hadde unektelig vært litt greiere for oss om man bare kunne sladde over slike opplysninger fra de publiserte kirkebøkene, i stedet for å fjerne årevis med data som veldig mange ville hatt nytte av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøkene, dvs. døpte og  konfirmerte etter 1930 er sperret på grunn av adopsjoner.

 Du får ikke bla i boka på statsarkivet selv men de kan lete opp det du er ute etter. Men er det en adopsjon er det bare den adopterte som har krav på innsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å bla igjennom for å se om det var noen "kjente" der som jeg hadde gått glipp av.

Så derfor regner jeg med at det ikke akkurat er aktuelt at de blar igjennom for meg, da det er ganske mange forskjellige gårder i visse områder jeg er ute etter.

Jeg vet bare av én adopsjon der, men han ble adoptert til området, så han var nok neppe født der? 

Han er forresten død, bare ca 40 år gammel. Gjelder adopsjons-klausulen fortsatt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjeld i 100 år uavhengig av om personen er død eller ikkje. Diverre får heller ikkje etterkommarar innsyn, det er det berre den adopterte sjølv som har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette med 1930 er basert på rent skjønn? 

Litt underlig at de har gått 5 år tilbake i forhold til loven da. Trodde ikke lover skulle kunne ha tilbakevirkende kraft?

Og dette betyr da med andre ord at dåper fra 1930 ikke kan påregnes å bli tilgjengelige før etter 100 år, dvs fra 2030?

 

Jeg har forøvrig selv to adopterte barn, hvorav det ene er norsk-adoptert. Så jeg er godt kjent med tausheten rundt disse sakene, som ga seg litt komiske utslag som at vi ikke fikk lov til å bruke verken egen bil eller egne navn da vi hentet ham på et barnehjem et helt annet sted enn der han var født. Bare så synd at de i mange av papirene hadde glemt å sladde ut fødested ;-) I Norge så er det nok ikke så enkelt å operere med hemmelig/ukjent fødested... Han har forøvrig kunnet kreve innsyn i 6 år nå, men har så langt vist null interesse for det..

 

Det er jo bra at man følger lover og regler, men det hadde unektelig vært litt greiere for oss om man bare kunne sladde over slike opplysninger fra de publiserte kirkebøkene, i stedet for å fjerne årevis med data som veldig mange ville hatt nytte av...

 

Lova har ikkje tilbakevirkande kraft, men det at det kan vere notert opplysningar om sterke adopsjonar etter 1935 i kyrkjeboklister for born døypte før 1935 gjer at ein har valt å sperre dåpslistene tilbake til 1930. Kvifor ein landa på akkurat dette årstalet veit eg ikkje. Eg vil tru at dei skanna dåpslistene frå 1930 vert tilgjengelege i januar 2031. Arkivverket må prioritere mellom mange oppgåver korleis det dei får tildelt av skatteinntektene våre skal brukast, og då vil vel det å gå gjennom kyrkjebøkene og sladde sensitiv informasjon vere alt for omfattande og kostbart til at ein kan gjere det.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.