Gå til innhold
Arkivverket

Nytt visningsprogram - hviken kirkebok var det jeg så i nå?


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

(Jeg vet at dette spørsmålet har vært reist tidligere, men jeg fant det ikke.)

.

Nå har jeg lett etter innførsler fra ca. 1890 til 1969 i kirkebøker fra Oppland, Vestre Toten og Kolbu prestegjeld, Eina, Kolbu og Ås sogn:

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties[]=05&parishes[]=0530S2&parishes[]=0531S1&parishes[]=0531S2&parishes[]=0529S1&start_year=1890&end_year=1970&text=

.

Inne i en av disse bøkene ser jeg at det står:

SAH, 1953-1966, s. 189

Tilbake til trefflisten er det derfor vanskelig å huske hvilken av bøkene jeg har lett i og hvilke jeg ikke har lett i...

 

Jeg skulle derfor sterkt ønske at dere fikk med navn på prestegjeld og/eller sokn.

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sagt at det kommer etter hvert som metadataene om kirkebøker, prestegjeld og sokn blir gjennomgått og kvalitetssikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde også vært hjelpsomt med en egen stil for a:visited i css-en, sånn at det er enkelt å se på lenkene på treffsiden hvilke bøker man har klikket seg inn på tidligere.

Inntil videre løser jeg det med å overstyre css-en på siden med min egen (vha. browser-tillegg som Stylish)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sagt at det kommer etter hvert som metadataene om kirkebøker, prestegjeld og sokn blir gjennomgått og kvalitetssikret.

 

 

Ja, nå fant jeg hvor det ble diskutert og deretter K. Hunskaars utdyping:

http://forum.arkivverket.no/topic/194983-ny-programvare-for-skanna-kirkeb%C3%B8ker-oppdatert-123-2015/#entry1653302

 

Riktig! Dette vil komme på plass etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde også vært hjelpsomt med en egen stil for a:visited i css-en, sånn at det er enkelt å se på lenkene på treffsiden hvilke bøker man har klikket seg inn på tidligere.

Inntil videre løser jeg det med å overstyre css-en på siden med min egen (vha. browser-tillegg som Stylish)

.

Interessant. Stilendringen går vel bort igjen til neste gang du søker fram en treffliste fra samme område?

Det er vel sagt at det kommer etter hvert som metadataene om kirkebøker, prestegjeld og sokn blir gjennomgått og kvalitetssikret.

 

 

Riktig! Dette vil komme på plass etter hvert.

-

Takk for (det ønskede) svaret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Stilendringen går vel bort igjen til neste gang du søker fram en treffliste fra samme område?

 

Nei, det er det som er så bra med det. Det er selvfølgelig litt avhengig av hvilke innstillinger du har i nettleseren din (surfer du inkognito, f.eks., hjelper det ikke så mye), men hvis en lenke peker til en side du har i historikken i nettleseren din (samme når du besøkte den, om det var i går eller for to sekunder siden), så vil nettleseren gi lenken en egen stil dersom det er definert eller åpnet for i stilsettet på nettsiden. Og det vil nettleseren gjøre helt til den aktuelle sida ikke lenger finnes i nettleser-historikken din. 

 

Men på de nye sidene nå, så er det definert én farge for alle lenker, og det er det, og da vil den fargen brukes uansett status på lenken.

 

Det er derfor den funksjonen er så nyttig her, og derfor jeg savnet den så mye at jeg definerte min egen. For jeg ble helt fortapt etterhvert som jeg gikk fram og tilbake og bladde i kirkebøker fra samme område, og mistet helt oversikten over hvor jeg hadde vært og bladd.

Men straks jeg definerte at a:visited på digitalarkivet.no skulle ha en annen farge, så hadde jeg straks full oversikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så lenge en ikke har slettet nettleserhistorikken, vil den huske det. Dette skal jeg se nærmere på. Tusen takk for informasjonen, Judith. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så lenge en ikke har slettet nettleserhistorikken, vil den huske det. Dette skal jeg se nærmere på. Tusen takk for informasjonen, Judith. :)

 

Du burde se et ganske tydelig eksempel på de gamle kirkeboksidene. Der er det ikke definert noen linkfarge i stilsettet i det hele tatt, så da brukes standardinnstillingene til nettleseren. Og de fleste nettlesere vil som standard gi en egen farge til tidligere besøkte lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg satt her og hadde akkurat så smått begynt å tenke på at jeg savnet den markeringen, så det var bra du satte ord på det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.