Gå til innhold
Arkivverket

Gravferdsrekning


Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Eg fann ei kuriøs gravferdsrekning i skiftet etter ein person som har levd eit mangslunge liv.

Eg har gjort ei avskrift som eg kunne tenkje meg å bruke, men eg er usikker på nokre ord. Står det til dømes Sucher eller Suchen - og tyder det sukker eller bøner? Er det nokon som kan sjå over? 

Rekninga står i overgangen mellom folio 184 b og 185 a  her:

 

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24858/194/

Skifteprotokoll 13 fol. 184-186

Ole Jonsen Ravatnet 18.5.1753

 

 

 

 

Stevboet har lagt ut til begravelsen
 

1 ost paa Aaesen         0-0-8

oc s[om] har brendt brendt brendevin  0-3-0

oc s[om] bagede brød 0-0-14

Smør og ost     1-0-14

Ruug                 0-5-10

at malte maltet 0-2-0

Puude          0-1-4

Noch for Ost paa Aaesen        0-2-10

til graveren       0-1-4

til  Bryderiet         0-0-4

at de Lagde Liget i Kisten ½ Kande brende viin           0-1-8

bolster under Liget       0-0-12

Lidet Sucher         0-0-6

Noch for Kiød Smør oc Ost i Eiteraaedahlen   1-1-6

Noch for Kiød ved Biørnaaen 0-1-4

1 vog Malt       0-4-0

for Lyyss          0-1-8

for Liig Kisten 1-2-10

Præsten for Liig Prædichen      2-0-0

Liig Lagen        0-2-8

 

Til sammen 10-4-9

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :-).

Eg er også litt i tvil om det står «Puude» på 1. linje til høgre. 

 

Når det gjeld sucker/sucken for 6 skilling, så ser det pussig nok ut til at skifteforvaltaren reduserte vederlaget med akkurat 6 skilling, så kanskje posten ikkje vart godtatt. Eg kan ikkje finne spørsmålet kommentert, men kva som skjuler seg mellom kråketærne er ikkje alltid like lett å sjå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordet «Suche[?]» blir det vel å forsøke å sammenligne mot andre steder i teksten som har ord med n og r som siste bokstav. Finner ingen bokstav n som ligner, men bl. a. i kolonnen til høyre under gjeldspostene finnes flere eksempler på lignende r, som siste bokstav i ordene «følger» og «bliver».

 

Rett ovenfor finnes r - endinger å sammenligne mot i «Bolster under», og lenger ned i samme liste finnes lignende r i «for Liig kisten».

 

Bokstaven s brukt noen steder som siste bokstav i ord kan også ligne, men jeg finner ingen mening med «Lidet Suches».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for støtte. Eg finn også mest meining i ordet «Sucher», i tydinga sukker (farin), men sidan eg aldri før har sett dette ordet i slik samanheng, var eg redd for å dra for raske slutningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker kan være en naturlig utgiftspost ved enkelte slike tilfeller. Et eksempel er begravelsesregningen fra enka etter Engebret Halvorsen Granerud på Nesodden i 1779, der listes det opp i tillegg til råvarer av kjøtt og korn bl. a. korinter, rosiner, sitron, ingefær, pepper, safran, kanel, kardemomme, muskat, hvitt sukker, brunt sukker. Pkt. 15. h. side:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Follo sorenskriveri, Skifteprotokoll 8 , 1775-1788, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23846/107/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.