Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebøker/Kirkebøker fra Vågan/Brettesnes rundt 1800-1820


Erlend Sunde
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne mer ut om Johannes Nilsen, far til døpt nr. 5, Gjertrud Johanne i Bø i 1841.

Johannes Nilsen er født på Brettesnes i Vågan/"Vaagens sogn" på ukjent tidspunkt.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Klokkerbok nr. 891C01 (1820-1856), Fødte og døpte 1841, side 24-25.
 
Jeg kan ikke finne noen kirkebøker fra denne perioden i Vågan sokn. Gikk dette under et annet navn i denne perioden, eller er disse tapt? Finnes det noen bygdebøker som beskriver Stormolla/Brettesnes?
 
På forhånd takk!
 
Erlend S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøker for Vågan før 1841 har gått tapt i branner dessverre. Det finnes vaksinasjonsprotokoller for Vågan fra 1818 og utover, men jeg husker ikke hvor lang frem i tid den går.

Det skal være en senere protokoll for 1840-tallet, og jeg vil tro at Statsarkivet i Trondheim kan hjelpe deg der. Du kan jo legge inn et spørsmål på forum for dette her på Digitalarkivet,

eller sende dem en mail. I vaksinasjonsprotokollen står det iallefall hvem som var faren, og hvor den som ble vaksinert bodde på det tidspunktet vedkommende ble vaksinert.Har

du forsøkt å lete etter han som konfirmant fra ca 1856 og utover? Det ville jeg ha gjort. Skulle gjerne ha letet, men kirkebøkene er tydeligvis nede nå. Den faren du finner da kan

stå på innrulleringer for Vågan 1806-1837 på mikrofilm NT-198 og 199(hvis du har tilgang til mikrofilmapparat), men det er mulig disse er å  finne på Erlend A.Mehlums sider på 

internett. Han har skannet og lagt ut mye for Vågan og andre steder i Lofoten

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.