Gå til innhold
Arkivverket

Trolovelse


Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Jeg burde efterhvert kunne bedre, men det gjør jeg altså ikke. og ber om hjelp fra kolleger.

 

Denne gang for å lese en trolovelse fra 9 mars 1744 (se http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=topp&hode=nei&show=11&uid=195960&js=j)som jeg gjerne skulle forsøke å forstå bedre.

 

Så langt har jeg klart å forstå dette:

 

 

«I Præstegaarden innbelagte og Skibsfører Ungr Karl Ole Michelsen med Pigen Maren Erichsdatter Kieringvigen, for …i Caution er Skræder og bofaste Mand og Broder i Sognet Hans Erichsen og Niels Erichsen Kieringvigen, at …Ole Michelsen paa ..andser …paa … Egteskab, og at … " men så mister jeg tråden.

 

All hjelp mottas med takk!

 

Vennlig hilsen

 

Tore Svenning

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være feil på lenken din. Hvilken kirkebok og side er dette hentet fra?

Hmmm, forsøker igjen:

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tjølling, Ministerialbok nr. 3 (1735-1778), Ekteviede 1744-1745, side 9. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8230&idx_id=8230&uid=ny&idx_side=-11

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070427620401.jpg

 

Copy-and-paste er en vanskelig vitenskap...

 

Ha en fin søndag,

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Præstegaarden den Velagte og Søebefarne Unge Karl Ole Michelsen med Pigen Maren Erichs Daatter Kieringvigen, for hvilke ginge i Caution de tvende boefaste Mand og Brødre i Sognet Hans Erichsen, og Niels Erichsen Kieringvigen, at bemelte Ole Michelsen paa andre Steder var fri for Egteskab, og at hverken Slegtskab, Svogerskab, eller noget i nogen optenkelig maade deres Egteskab forhindre kunde, under Deres Hænder og Zigneter Hans Ericssen Niels Erichsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Præstegaarden den Velagte og Søebefarne Unge Karl Ole Michelsen med Pigen Maren Erichs Daatter Kieringvigen, for hvilke ginge i Caution de tvende boefaste Mand og Brødre i Sognet Hans Erichsen, og Niels Erichsen Kieringvigen, at bemelte Ole Michelsen paa andre Steder var fri for Egteskab, og at hverken Slegtskab, Svogerskab, eller noget i nogen optenkelig maade deres Egteskab forhindre kunde, under Deres Hænder og Zigneter Hans Ericssen Niels Erichsen

Mange takk for det: jeg er imponert!

 

Med vennlig hilsen

 

Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.