Gå til innhold
Arkivverket

scanned kirkebøker


Hans Andersen
 Del

Recommended Posts

Får opp det samme her også: Bad Gateway The Proxy server received an invalid response from upstream server osv. Annet skannet materiale ser ikke ut til å kunne vises heller.

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her! Den nye løsningen virker, men inneholder ikke alle kirkebøkene - og ikke den jeg har behov for i dag.

Scannede skifteprotokoller er også nede.

Det er nok en server i Bergen som må restartes og så virker det igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at dette helst skjer i helgene, når folk har tid til å sette seg med kirkebøkene. Da faller systemet ned pga. overbelastning, og det virker som det ikke er noen fungerende vaktordning utenom ordinær dagtid.

 

Noen burde kunne gi denne getaway-boksen et saftig og velrettet spark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lysningsprotokollene og de borgerlige vigselsbøkene er lagt inn nå, vet jeg ikke, men dette var svaret 5. mars:

.

(...)

 

Alle kirkebøkene vises i det nye programmet (foreløpig med unntak av lysningsprotokollene og de borgerlige vigselsbøkene). Men fordi vi ikke er ferdige med metadatagjennomgangen, er det ikke alle som er like enkle å søke fram.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn kirkebøkene som ikke fungerer i dag, også mindre brukte kilder som Matrikkelforarbeidet 1723 og lensregnskapene. Så det kan ikke være ekstra press på en enkelt kilde (kirkebøker) som har forårsaket dette sammenbruddet, eller hva det er, med mindre alt er samlet på en server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn kirkebøkene som ikke fungerer i dag, også mindre brukte kilder som Matrikkelforarbeidet 1723 og lensregnskapene. Så det kan ikke være ekstra press på en enkelt kilde (kirkebøker) som har forårsaket dette sammenbruddet, eller hva det er, med mindre alt er samlet på en server.

 

Alle tjenestene ligger nok ikke på en server, men trafikken til hver enkelt server ser ut til å bli rutet via ett enkelt knutepunkt. Det er denne boksen som gir meldingen «Bad Gateway», som det egentlig framgår klart av underteksten: «The proxy server received an invalid response from an upstream server.» Hvorvidt det er «upstream»-serveren som gir feilmelding eller om det er gateway'en selv som har gått i frø, er jeg mer usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lysningsprotokollene og de borgerlige vigselsbøkene er lagt inn nå, vet jeg ikke, men dette var svaret 5. mars:

.

 

Vel, hvis man skal bruke rullegardinmenyen på "sogn", og det må man vel, ser det bare ut til å ligge ute kirkebøker fra 1800-tallet for Toten, i hvert fall. Det vil si at man bare får opp sent 1800-tall, da sognene Balke, Hoff, Eina, Kolbu osv. var skilt ut for seg. Man finner ikke Vestre Toten, Østre Toten eller Toten, som man må ha for å kunne komme lenger tilbake.

 

Alle tjenestene ligger nok ikke på en server, men trafikken til hver enkelt server ser ut til å bli rutet via ett enkelt knutepunkt. Det er denne boksen som gir meldingen «Bad Gateway», som det egentlig framgår klart av underteksten: «The proxy server received an invalid response from an upstream server.» Hvorvidt det er «upstream»-serveren som gir feilmelding eller om det er gateway'en selv som har gått i frø, er jeg mer usikker på.

 

Jeg har ikke fått denne feilmeldingen, det dukker bare opp et kryss i stedet for bildet som skulle komme opp på de enkelte kildeseriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde på den nye betaversjonen med med dårlig resultat, hvorfor i granskauen må dem på død og live endre til noe nytt ( kan være bra det men) det gamle som fungerte bra bør da være tilgjengelig til det nye fungerer skikkelig.UFF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis man skal bruke rullegardinmenyen på "sogn", og det må man vel, ser det bare ut til å ligge ute kirkebøker fra 1800-tallet for Toten, i hvert fall. Det vil si at man bare får opp sent 1800-tall, da sognene Balke, Hoff, Eina, Kolbu osv. var skilt ut for seg. Man finner ikke Vestre Toten, Østre Toten eller Toten, som man må ha for å kunne komme lenger tilbake.

 

Du finner det dersom du bare skriver inn navnet på fylket, deretter kan du bla deg fram til den kirkeboka du vil ha tak i. Det er krøkkete og tungvint, men fram til alle kirkebøkene er indeksert i det nye systemet er det slik det fungerer.

  

Jeg har ikke fått denne feilmeldingen, det dukker bare opp et kryss i stedet for bildet som skulle komme opp på de enkelte kildeseriene.

Det er sikkert avhengig av hvilken nettleser du bruker og kanskje andre ting også. Jeg kjører Firefox på Linux, og får opp HTTP-feilmeldinger i klartekst.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Leif sier, er det visst for tidlig ennå å fylle inn Sogn i alle fylker. (Vestfold unntatt) Foreløpig står det Ukjent arkiv, men om en bare velger Oppland, kommer de opp.

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, jeg søker Oppland, Aurdal..det er ok , så mini bok,  døpt/fødte så langt greit. Men så skal en fylle inn fraogmed- tilogmed...men her er det stopp.Må en vite når boka starter og slutter eller er jeg helt på jordet.

Har nå skjønt det. En må skrive start og stopp...1781-1804 så løser det seg. Men. hvorfor i granskaugen må en gå et annet sted for å finne start og stopp på den boka en prøver å finne? De alternativene burde kommet opp der (istedet for dette tullet med fraogmed-tilogmed) slik at en kunne velge som før . Dette ble tungvint.

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tidsperiode er bare for å avgrense antall treff.

.

Hvorfor velger du bort klokkerbøkene?

.

Aurdal sogn: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties[]=05&parishes[]=0542S1&start_year=&end_year=&text=

.

Velger du bare Oppland, får du treff på alle mini- og klokkerbøker fra Aurdal fra 1730 og framover:

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties[]=05&start_year=&end_year=&text=

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du finner det dersom du bare skriver inn navnet på fylket, deretter kan du bla deg fram til den kirkeboka du vil ha tak i. Det er krøkkete og tungvint, men fram til alle kirkebøkene er indeksert i det nye systemet er det slik det fungerer.

  

 

Det er sikkert avhengig av hvilken nettleser du bruker og kanskje andre ting også. Jeg kjører Firefox på Linux, og får opp HTTP-feilmeldinger i klartekst.

 

OK! Da prøver jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du finner det dersom du bare skriver inn navnet på fylket, deretter kan du bla deg fram til den kirkeboka du vil ha tak i. Det er krøkkete og tungvint, men fram til alle kirkebøkene er indeksert i det nye systemet er det slik det fungerer.

  

 

Det er sikkert avhengig av hvilken nettleser du bruker og kanskje andre ting også. Jeg kjører Firefox på Linux, og får opp HTTP-feilmeldinger i klartekst.

Det er ikke komplett det som kommer opp når man bare bruker Fylket.

Håper de kan skru systemet tilbake slik det var før helga.

Det er useriøst å teste et nytt system på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke komplett det som kommer opp når man bare bruker Fylket.

Håper de kan skru systemet tilbake slik det var før helga.

Det er useriøst å teste et nytt system på denne måten.

Det gamle systemet er nok bare midlertidig ute av drift. Det er så langt jeg kan se ikke planlagt at det skulle gå ned nå, det skyldes nok heller overbelastning. Tidligere har vel «noen» som regel greid å få liv i systemet igjen i løpet av helga, men jeg tror ikke noen er pålagt å gjøre det utenom ordinær kontortid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK har funnet ut av det. Men det som irriterer (noe må en jon irritere seg over) er at når man etter å ha fåt opp rett år så klikker en på¨+ noen ganer for å slippe å bruke lupe. Men hver gang  en klikker på > for neste side må + tegnet klikkes på igjen....før  kunne en bruke klikke for 40, 60, 100 eller 150 en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gamle systemet er nok bare midlertidig ute av drift. Det er så langt jeg kan se ikke planlagt at det skulle gå ned nå, det skyldes nok heller overbelastning. Tidligere har vel «noen» som regel greid å få liv i systemet igjen i løpet av helga, men jeg tror ikke noen er pålagt å gjøre det utenom ordinær kontortid.

 

Det var betryggende å høre Leif. Selvsagt bør det bare være tilgjendelig i kontortiden på hverdager, så får heller de som har interesse av kirkebøker drive med det I sin kontortid også. Det er vel bare nødetater som har hjemmevakt nå for tiden..

 

Mvh

Helge Berntsen

 

Bad Gateway

 

The proxy server received an invalid response from an upstream server.

 

Apache/2.0.58 (Unix) DAV/2 PHP/5.1.4 Server at www.arkivverket.no Port 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var betryggende å høre Leif. Selvsagt bør det bare være tilgjendelig i kontortiden på hverdager, så får heller de som har interesse av kirkebøker drive med det I sin kontortid også. Det er vel bare nødetater som har hjemmevakt nå for tiden..

Jeg jobber ikke i Arkivverket, så jeg kan selvsagt ikke uttale meg på deres vegne. Men jeg jobbet i Rikstrygdeverkets IT-avdeling i mange år, og vet derfor litt om drift av store og komplekse datasystemer.

 

Det som er helt klart, er at beredskap koster penger. Jeg har forståelse for at Arkivverket prioriterer dette relativt lavt, det er tross alt ikke liv og lemmer om å gjøre hvis ikke vi kan sitte og myse i kirkebøkene på en lørdag.

 

Nå ser det allikevel ut til at en vennlig sjel har ofret noe av lørdagskvelden og restartet en boks som tydeligvis hadde gått i frø. Jeg håper at vedkommende får betalt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK har funnet ut av det. Men det som irriterer (noe må en jon irritere seg over) er at når man etter å ha fåt opp rett år så klikker en på¨+ noen ganer for å slippe å bruke lupe. Men hver gang  en klikker på > for neste side må + tegnet klikkes på igjen....før  kunne en bruke klikke for 40, 60, 100 eller 150 en gang.

.

 

Hans.

Inne på en kirkebokside kan du hake av Husk Zoom som ligger under brukerInnstillingene bak tannhjulet til høyre:

  • Brukerinnstillinger
  •  
  • Husk zoom
  • Husk posisjon
  • Skjul oversiktskart
  • Vis eksperimentell funksjonalitet

Her er lenke til forum for Betatesting, hvor det har kommet flere tilbakemeldinger om det nye visningsprogrammet siden 5. mars:

Betatesting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.