Gå til innhold
Arkivverket

?olhallden i Verdal


Monica Fogelqvist
 Del

Recommended Posts

Vet inte var jag skall fråga, men försöker här; I ett gammalt pergamentsbrev från 1586 i Jämtland uppges att en person bor i "?olhallden" i Verdal. Man skulle kunna tro att det står Holhallden, men "h" är helt olika på andra ställen. Det är samma som "h" i -hallden. Är nog inte Nolhallden heller. Så det jag undrar, är vad orten heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være gården Balhall?

 

Se tidligere skrivemåter og forklaring på navnet i Ryghs Norske Gaardnavne:

 

271. Balhall. Udt. ba2LLhaLLan, Dat. -Låm. -- af Bollahallom
AB. 18. [af Bollahallom G. 120. af Bollehallom G. 124]. Bollehald
NRJ. II 207. Bollehalle OE. 131. Bollehallom OE. 155. Balholt (!)
1559. Baldhaldt, Baldhalle 1590. Balhall 1610. Bollhold 1626.
Balhold 1664. Baldhald 1723.

Bollahallir, sms. af Mandsnavnet Bolli og den flg. Gaards Navn.
Overgang af o til a foran l med efterfølgende Konsonant er ikke ualmindelig
(Thj. VSS. 1891 S. 163. Personn. i Stedsn. S. 46). Gaarden maa være en
allerede i MA. udskilt Part af Nabogaarden Hallan. Jfr. ogsaa GN. 250
og 256.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godmorgon!

Tack Odd och Tore-tror ni att jag kan utgå ifrån att det är Ballhallan som avses i dokumentet? Vet ni vad det var för ställe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balhall er en gård i Verdal, nevnt allerede i Aslak Bolts jordebok fra 1430-årene. 

Jeg finner ikke noe annet gårdsnavn i Verdal som kan passe. Kanskje du kan legge ut bilde av hele dokumentet slik at vi kan lese det i sammenheng og sammenligne skriften? Hva het personen som bodde der i 1586? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, jag har bara en superdålig papperskopia av originalet-svår att läsa. Vet inte hur kvaliteten blir om jag fotar av med mobilen och lägger in. Men jag förstår vad du menar, så jag ska försöka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nä, sorry! Jag klarar inte av att lägga upp hela bilden-har provat.gif, .tif och .jpg, men filerna blir för stora att ladda upp i vilket fall.  :(

Han som bodde på gården hette i alla fall Rolf Lauritsen och han hade en bror på Fleskhus, Olof Lauritsen. De ägde båda andelar i Stensgård och Målsta i Sunne socken, Jämtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gården Balhall er omtalt i Verdalsboka - en bygdebok om Verdal - bind.5, s.663 ff. Her kan vi lese at en Roald Balhall hadde bygselen på halve Balhall i 1592, mens oppsitteren på den andre halvparten het Laurits (= Lars) i begynnelsen av 1600-tallet. Noen Rolf Lauritsen er ikke nevnt. 

 

Gården Fleskhus omtales i bind 3, og her står det at en Laurits Olsen bygslet Store Fleskhus i 1625. Kanskje en slektning (sønn?) av Olof Lauritsen?

 

Nå vet ikke jeg så mye om Verdals gårds- og slektshistorie, men det kan jo tenkes at noen vil ha interesse av brevet fra 1586, så hvis du har mulighet for å transkribere og legge det ut her, ville det vært fint.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, jag ber så mycket om ursäkt! Måste rätta mej! Brevet är från 1611-jag blandade ihop det med ett annat jag arbetar med! Förlåt! Slarvigt av mej.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jag märkte det... :angry:


Brevet det handlar om finns på Östersunds Landsarkiv i Avskriftsamlingen.

 

Frösön 1611 9/1.
Ivar Lauritsen erhåller jord i Stensgård och Måläng efter sin fader mot att lösa ut sina syskon bl.a. bosatta i Fleskhus och Bolhallden i Verdal, Norge och mot födoråd till sin faders kvinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise! Tyvärr finns inte detta material digitaliserat, utan man är tvungen att ta sig till Östersunds landsarkiv för att läsa. Eller som jag, köpa papperskopior. Lite trist, men så är det. 

Vad gäller Verdal och andra norska socknar i närheten av Jämtland, kan det kanske så småningom bli läge att låna böcker för att lära sig lite mer. Just nu går jag igenom det material som finns i Jämtland, för att så småningom göra en sammanställning av de socknar jag forskar i. Och ALLA familjer i Jämtland har anknytning till Norge som det verkar! På ett eller annat sätt. Så tack för ditt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Frode!

Min ursprungliga fråga var helt enkelt vilken ort som hänsyftades i det gamla brevet från 1611, och jag tror att jag fått svar på min fråga! Antagligen är det Ballhallan det handlar om, men du får gärna titta på klippet jag lade in tidigare i tråden, och se om du kan få det till något annat!

Hälsningar

 /M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei    det står her i boka     i begynnelsen av 1600 årene beløp seg til 1 spand som eiedes av hustru Birgitte i jamtland og hendes barn

 

må se litt mere her

står også Bolhalden og Bolhalan    det er nok rett gård ja

 

må sjå litt mere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.