Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp for å finne dødsfall i Sverige.


Ronny Stolen Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Hei :)

 

Tippoldefaren til min kone,het Otto Pettersen. Han var født 09.04.1863 i Håby, Vestre Götaland, og emigrerte til Norge.

 

Foreldrene hans het Petter Person og Berta Hansdotter.

 

Jeg lurer på når hans foreldre døde.

 

 

Petter Person var født i Hellungsbacka,Håby,Vestre Götaland  07.06.1818 og kona ble født 02.01.1829. 

 

Jeg har ikke noen andre lenker enn Otto sitt giftemål.

 

Lenke til Otto sitt giftemål i Glemmen, Østfold i 1891, nr 31:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 11 (1878-1917), Ekteviede 1891, side 629.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3446&idx_id=3446&uid=ny&idx_side=-619
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060511030078.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har dessverre ikke tid i dag å søke for deg, men kan opplyse om att kirkebøkene for Håby er søkbare på http://www.slaktdata.org/index.php/regsearch. I motsetting til det meste her i Sverige, så er dette gratis. Om du får treff, anbefaler jeg deg å ta et korttids abonnement på Arkivdigital for å kontrollere at avskriften er riktig.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Berta Hansdtr. f. 1829, døde 13/1 1870.Hun var da bosatt på Elserød,Foss.

 

Petter Persson levde ved hennes død.

Han står i husforhør for Foss 1876-1884 s. 218: "ukjent vistelsesort,særskilt førtekn. 26/11 -84".

 

Finner han skrevet i husforhør Foss under "på socknen,obef." i 1885-1889 og 1890-1896 uten anm.I neste bok 1897-1907 finner jeg han ikke. (han står etterhvert her f.i Foss)

Finner han i folketelling 1890,men ikke 1900:

 

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kari for den informasjonen du har funnet :) 

 

Er Foss et eget sogn i nærheten av Håby?                            Da er kanskje Petter å finne blant dødsfall 1897-1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk i Släktdatas databaser kan man klikke på en rute under der det står "församling". med musen over den står forklaringen "sök även i närliggande församlingar". Da blir det for Foss (O) fölgende nærliggende: Foss (O),Svenneby (O),Askum (O),Tossene (O),Bottna (O),Lyse (O),Bro (O),Bärfendal (O),Brastad (O),Svarteborg (O),Håby (O),Foss (O),Skredsvik (O),Högås (O),Hede (O),Valbo-Ryr (O),Herrestad (O),Bäve (O),Torp (P). Som du ser så er Håby med.

 

Men jeg finner ingen som virker som den du er ute etter, en tidligere torpare er det nærmeste:

detail.png Foss (O) D6 1900-03-23     F.d. torpare Johan Peter Pehrsson      

Munkedal

 

Sveriges dödbok, databaser man kan kjøpe på CD begynner först 1901, så den er kanskje ikke til hjelp.

Jeg er ikke lokalkjent i Bohuslän så jeg vet ikke om alle församlingar er med i Släktdatas databaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg har heller ikke funnet hans dødsfall.Dersom han døde i Foss,skulle det trolig vært notert i obef.bok også. Han er ikke i Sveriges dødbok 1901-2013.

Det er ikke langt mellom Håby og Foss.Familien flyttet fra Håby til Foss 19/11 1869.

 

Legger ved utklipp av husforhør Foss 1890-1896,obef. s. 665.Der ser du Peter Persson som nr. 14,og hans sønn Otto nr.20.Otto er strøket over fordi han har meldt flytting til Fredrikstad 9/4 1891.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Axel Julius f. 1867 i Foss,står også i obef. bok fram til 1896 uten anm.Han finner jeg heller ikke i 1900.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han være i Norge? Jeg søkte med "Avansert Personsøk" på Axel Julius Person og fikk fram http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/84/pc00000000299448. Register til fangefotoalbum 1885-1906 for Christiania politikammer. Dette er en kilde jeg ikke kjenner til, men det var flere treff på samme kilde, men ikke alle gikk til kilde, på de fire første "404 not found".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Niels,det samme slo meg om de kunne være i Norge.

 

Har sett litt på sønnene til Petter Persson.

 

Axel Julius f.12/4 1867 i obef.bok,ikke meldt flytting.

Johannes f. f. 6/12 1860,i obef.bok Svarteborg.Ikke meldt flytting,men anm. 1881 Norge (Tønsberg)

Johan Martin f. 4/11 1856, står utflyttet til Fredrikshall i Norge 1882.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen så mye for hjelp :) 

 

Ja, kanskje han havnet i Norge etterhvert.  Fant sønnen Martin Johan i 1900 FT for Fredrikshald.

 

Lenke:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036993011567

 

Hadde Petter også en datter Amalie?   Fant en Petter Petterson, født i 1817 fra Sverige som bodde i Borre i 1900 FT. Det  ble nevnt i innlegget ovenfor at sønnen Johannes dro til Tønsberg, som ikke er så langt unna Borre.

 

Lenke:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037141002326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Tror ikke Petter Persson hadde ei datter Amalie.Han hadde dattera Julia f. 7/11 1854 i Håby.Hun døde 6/2 1870 i Foss.Han hadde fire sønner som vokste opp.

 

Hilsen Kari

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Løfter denne opp igjen :)   Er det noen som kan hjelpe meg med når Petter og Berta giftet seg?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.