Gå til innhold
Arkivverket

Hva er det merkeligste navnet du har kommet over?


Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Tror heller ikke at den tidligere nevnte Øllegard Jonsdatter fra Bryggfjell i Hemnes var av kondisjonert slekt, og her ble hun gift på Mickelsdag 1707 i Hemnes kirke:

 

Nordland fylke, Hemnes, Ministerialbok nr. 825A01 (1704-1728), Kronologisk liste 1707, side 36. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16553&idx_id=16553&uid=ny&idx_side=-37
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071005630004.jpg

 

Hennes far Joen Nilsen som også var far til min forfar Lars), var vanlig gårdbruker i Storbjerka i Hemnes. Så dette er vel også et unntak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du har rett i at navnet Øllegard ble benyttet mest blant de kondisjonerte, men ingen regel uten unntak. Tror den Øllegard Nielsdatter født ca 1721 i Borge i Lofoten må være et unntak, 

 

[...]

 

Hennes foreldre var Nils Andersen Øvre Liland og Anna Hansdatter Nedre Skjerpen, og heller ikke noe spesielt kondisjonert over disse navnene

 

 

Men det er jo nettopp det jeg skriver!

 

 

 

Det er også mitt inntrykk at navnet Øllegaard har vært mest benyttet blant de kondisjonerte. [...] Så er tydeligvis navnet tatt i bruk av almuen særlig i Sogn og på Helgeland og videre nordover.

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar om Øllegaard.

 

I Danmark er det et etternavn, kanskje fra en spesiell, enkelt gård, eller flere opphav.

Kun en person i D. har det som fornavn i dag, if. en database.

 

Så det er vel noen danske® som har hatt det som hjemsted eller familienavn, og har påvirket noen i Norge, og så har det gått slik Tore S. Falch omtaler.

Kanskje er stedsnavnet blitt kombinert med kjennskap til et navn som Hildegard?

 

En Øllegaard Steensdatter Lindved var født ca 1650 i Orkdal, gift med C. P. Resen, siste opplysning bosatt 1720 på enkesetet Nærø.

http://leskjerv.seria.no/aner/0002/1465.htm

 

Samme kilde: Christen Lauritsen Lindved fra Jylland var prest i Vik i Sogn 1596-1608. 

Jeg er i farta litt usikker på om han teoretisk kan være far til en en Christensdatter Lind i Hillesøy-

Hun blant mine forfedre, mens Øllegaard var en sidegrein.

 

Ellers skrev Wergeland så ung som i 1822 et 1-akts syngespill "Øllegaard Frøken, eller Romanhelten".

(Tror ikke det har inspirert mine aner til å døpe datteren Ø.)

 

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kommet over en del uvanlige (for meg) kvinner-oppkalt-etter-menn-navn i en slektsbok jeg har fått kloen i. Der fant jeg både Marthilde, Rasmine og Axeliane. 

 

Og så Dagbart. Det er visst ikke så sjeldent, men det gjør meg i godt humør.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd! Jeg hadde mye moro i går med lenken i #2.

 

Jeg må innrømme at jeg er svak for de "barske" navnene jeg finner mange av i indre Agder. På mitt tre har jeg både Sterckul, Steenvor, og Bergthor, samt kvinnenavnene Asgeir og Targier. Det er som en kjenner isen røske i skjegget bare ved å høre disse synes jeg. 

Disse navnene må ha vært ganske vanlige i eldre tider, for de dukker opp ofte.

 

Andre navn som ikke var uvanlige i disse områdene var mannsnavnene Leeg/Leg, Osu, Thiodgie, Guluf, Notting, Vrei.

 

Jeg har også funnet en del fantasifulle stavemåter på ellers vanlige kvinnenavn, som Oslug, Olu, Allou.

 

Fra Vestlandet fant jeg akkurat Fanuel, Retsius og Niedl. :)

ETA: Og Tjøn. (Kvinne)

Hei Mari, jeg samler litt på opplysninger om navnet Fanuel... Et spesielt navn, men spesielt vanlig i Høle og Gjesdal området i Rogaland. Holder på å samle opp de jeg vet om før 1900 i denne oversikten: http://www.geni.com/projects/Navnet-Fanuel/16609 Så hvis du kjenner til noen som ikke er på lista, ville jeg gjerne høre om denne ;)

 

Ellers synes jo jeg at navneformen Atlak som finnes i Egersundsområdet er spesiell da.. Har vel alltid trodd det egentlig var navnet Aslak..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Os i Hordaland hadde vi den store båtbyggjarslekta Askvik, der ekteparet Henrik J. Askvik og kona Dordi, f. Bjørnen fekk til saman ti gutar og seks jenter. Dei fire yngste Askvik-gutane fekk alle "ordenstal" som førenamn:

 

Henrik Sjumann, Otto, Nimann og Timann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Tromsø for en del år siden, lenge før jeg begynte med slektsforskning, kom jeg over Closetta i en dødsannonse. Eieren av navnet var født på slutten av 1800-tallet, og navnet var så spesielt at jeg husker det den dag i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klosetta hugsar eg som eit av namna på ei liste over angivelege rare førenamn - presentert i eit vekeblad på 70-talet. Eg har ikkje funne det dokumentert, men når du har sett det, er det tydelegvis ekte. Eg trur nok ein del av namna var reine vandrehistorier. Maskina - det har eg ikkje funne - og eit tredje Rullgardina, som eg finn heilt usannsynleg, Gardina/Gardine derimot, får ein forholdvis mange treff på.  Nordvesta - har ikkje funne, Storma / Orkana derimot har vi vore innom i denne tråden.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000003978941

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mari, jeg samler litt på opplysninger om navnet Fanuel... Et spesielt navn, men spesielt vanlig i Høle og Gjesdal området i Rogaland. Holder på å samle opp de jeg vet om før 1900 i denne oversikten: http://www.geni.com/projects/Navnet-Fanuel/16609 Så hvis du kjenner til noen som ikke er på lista, ville jeg gjerne høre om denne ;)

 

Ellers synes jo jeg at navneformen Atlak som finnes i Egersundsområdet er spesiell da.. Har vel alltid trodd det egentlig var navnet Aslak..

 

Hei David, nå har jeg gått igjennom mine "Fanueler", og du har dem på lista di, alle dem jeg har skrevet ned. Jeg har sett noen i kirkebøkene som jeg ikke har registrert, (som faddere), men siden jeg har holdt på i Gjesdal og Time-området jeg også vil jeg tro at du har funnet de samme som  jeg har sett. 

Takk for linken forresten. Her er et sitat jeg fant om en av dem som er på min manns tre: 

 

 "Fanuel var vissnok noko uvyrden av seg. Frå tingboki 24. mars 1674 hev me dette: "Fanuel Oftedal reiv skjegget av Styrkår ibid, for han ikkje vilde gjeva han øl, og det trass i at kona hadde gjeve han ei heil skål med øl. Aadne Haukmork reiv han håret av". Fanuel var skattekrevjar".

Slikt gir unektelig litt mer kjøtt og blod på dem man finner.  :lol: 

 

 

Dagens navnefangst fra Agder er for øvrig: Tjenestegutt Leu Leusen (FT 1665) og bonde Bieff på Solberg. 

Det er nok ikke veldig mange som velger å kalle guttene sine for Gasse lengre heller.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller inne mange som kaller sine døtre for Stincken. Jeg har en Stincken Cathrine Coldevin i mitt slektsprogram født 1752, som ble gift med Christen Pettersen Dass i Lurøy på Helgeland i 1771.

Ble litt artig kombinasjon med for-og etternavn etter at hun ble gift da. Christen var sønn av søster av en av mine aner, og det er derfor jeg har Stincken der. Er ikke sikker på hvor hun var ifra. Dette kan

da heller ikke være noe utbredt fornavn. Forsøker meg på lenke til folketellingen 1801:

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=55&filnamn=f1801&gardpostnr=54452&personpostnr=823806&merk=823806#ovre

 

I tillegg til de 2 på Lurøy gård i 1801 finner jeg en med det navnet i Trondhjem men da skrevet litt annerledes. Kan hende hun var med i den gamle debatten det er lenket til tidlig her inne

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei David, nå har jeg gått igjennom mine "Fanueler", og du har dem på lista di, alle dem jeg har skrevet ned. Jeg har sett noen i kirkebøkene som jeg ikke har registrert, (som faddere), men siden jeg har holdt på i Gjesdal og Time-området jeg også vil jeg tro at du har funnet de samme som  jeg har sett. 

Takk for linken forresten. Her er et sitat jeg fant om en av dem som er på min manns tre: 

 

 "Fanuel var vissnok noko uvyrden av seg. Frå tingboki 24. mars 1674 hev me dette: "Fanuel Oftedal reiv skjegget av Styrkår ibid, for han ikkje vilde gjeva han øl, og det trass i at kona hadde gjeve han ei heil skål med øl. Aadne Haukmork reiv han håret av". Fanuel var skattekrevjar".

Slikt gir unektelig litt mer kjøtt og blod på dem man finner.  :lol: 

 

 

Dagens navnefangst fra Agder er for øvrig: Tjenestegutt Leu Leusen (FT 1665) og bonde Bieff på Solberg. 

Det er nok ikke veldig mange som velger å kalle guttene sine for Gasse lengre heller.  :)

Godt å høre ;) Jeg leter fortsatt..

Har blitt mange på lista.

 

Ellers har jeg noen med navnet Kiønig, Kønnich etc. på 1600-tallet i Østfold. Ellicka i Värmland..

Volkmann/Folkmann i Kongsberg, Signille i Akershus, Rasin, Hoskuld og Gitle i Rogaland, Femme/Femia, Saxe/Sakse, Balle, Gullik, Styrker/Styrkår, Grisilla, Sverkve, Idrid, Magdelie.. Alle er kanskje ikke så merkelige, men iallfall ikke så mye brukt i dag..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinchen - som betyr Vesle Stine - er henta frå tysk, og var ein del brukt på denne tida. Og sjølv om det hadde vore festleg å kombinere dette namnet med Dass, har nok denne dama gått under namnet Stinchen Coldevin heile livet, sidan det ikkje var vanleg praksis for kvinner å ta i bruk mannen sitt namn som etternamn - det er i motsetning til det mange trur, eit forholdsvis nytt fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av uvanlige navn relatert til slekta har jeg min 4xtippoldemor Kornelske, som jeg synes er et nydelig navn. Jeg har en datter, selv, men det ble nedlagt veto i samme sekund jeg foreslo det som oppkalling :) Kornelske gifter seg med Jacob i Sokndal nyttårsdagen i 1748 (høyre, midt på).

 

Mine tippoldeforeldres svigerdatter het Isakine Marie i Skien (nr. 28). Det er inngifte, så jeg vet ikke historien bak navnet. Men det var sikkert ikke et populært navn hos innehaveren, for i følge familiehistorien ble hun kalt Gina.

 

Også stusset jeg over fadderen til en av mine slektninger, Margit Bergljot Hansen, som het Aladdin Lange. (Oslo, Paulus, nr. 295 (jenter)).

Endret av Stian Høiset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil eg seie det var bra at etternamnet var Lange og ikkje Lampe...

 

Aladin hadde griseflaks der ja! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av uvanlige navn relatert til slekta har jeg min 4xtippoldemor Kornelske, som jeg synes er et nydelig navn. Jeg har en datter, selv, men det ble nedlagt veto i samme sekund jeg foreslo det som oppkalling :) Kornelske gifter seg med Jacob i Sokndal nyttårsdagen i 1748 (høyre, midt på).

 

Mine tippoldeforeldres svigerdatter het Isakine Marie i Skien (nr. 28). Det er inngifte, så jeg vet ikke historien bak navnet. Men det var sikkert ikke et populært navn hos innehaveren, for i følge familiehistorien ble hun kalt Gina.

 

Også stusset jeg over fadderen til en av mine slektninger, Margit Bergljot Hansen, som het Aladdin Lange. (Oslo, Paulus, nr. 295 (jenter)).

Min tippoldefar hadde en bror som het Kornel.  To av hans sønner het også Kornel. 

Fantastisk at dette navnet ble til Kornelske og ikke Korneline som jeg ville gjettet på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av uvanlige navn relatert til slekta har jeg min 4xtippoldemor Kornelske, som jeg synes er et nydelig navn. Jeg har en datter, selv, men det ble nedlagt veto i samme sekund jeg foreslo det som oppkalling :) Kornelske gifter seg med Jacob i Sokndal nyttårsdagen i 1748 (høyre, midt på).

 

 

Vi har også det sjeldne og vakre navnet Elsken et par steder i folketellinga 1875 (Trondenes og Sandstad på Hitra) og i Korskirken i 1761 (barn og fadder). Ingen funn i ft. 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest underlige navnet jeg har kommet over er kvinnenavnet Ædjær og Ædjer.  Det dukket opp i folketellingen 1801 for Nes i Buskerud.  Jeg antar at dialekt har noe med skrivemåten å gjøre, men hva som ville vært korrekt skrivemåte aner jeg ikke.

 

I 1801 i Hemnes er en Adzar Larsen, 17 år, og mora Ane Adzarsdatter, 50. Har vel ikke tilknytning til dine kvinnenavn. Men kanskje til Assar (*?), Assur (*?), Asgeir? Sjeldent man finner z i navn,bortsett fra Zacharias og Zacharina/e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekker Peter Alexander Kreutz 1851-1906 og hustru, motehandlerinne Anna Ullstrøm 1855-1936 (fra Stockholm) hadde ganske sære navn på noen av sine barn, bl.a.

 

Maurinits Hrondelfius Apolonius Kreutz f. 1879

 

en bror av ham

 

Edvard Maurinits Alexander Kreutz, musikk-kritiker 1881-1945, men jeg har ikke funnet bakgrunnen for Maurinits.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1801 i Hemnes er en Adzar Larsen, 17 år, og mora Ane Adzarsdatter, 50. Har vel ikke tilknytning til dine kvinnenavn. Men kanskje til Assar (*?), Assur (*?), Asgeir? Sjeldent man finner z i navn,bortsett fra Zacharias og Zacharina/e.

Asser har jeg sett i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.