Gå til innhold
Arkivverket

Willum/Villum/Wilhelm/William fra Münster (?)


Trygve Knudsen
 Del

Recommended Posts

Hei, tillater meg å ta opp igjen denne tråden... det er min lingvistiske nysgjerrighet som tar overhånd:

 

Det gjelder en viss "Willum Von Münster", og jeg leste i forum-arkivet at det er (var?) en del usikkerhet rundt etternavnet og hvor det hadde sitt opphav.

 

Jeg har ikke satt meg veldig inn i detaljene så langt, men språkinteressert som jeg er, lurte jeg på muligheten for at Willum kan være en forenkling eller "lydskrift" av "William" (navnet William uttalt på irsk og skotsk lyder jo noe i retning av "wellam" eller "wellum"), - og om Münster da muligens kunne være Munster i Irland - altså om "William Von Münster" kan være "William from Munster" ?

 

Jeg er sikkert helt på jordet med denne teorien - men ble så nysgjerrig at jeg måtte spør. :)

 

mvh

Trygve Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, finnes ikke en eneste skriftlig referanse til Villum. Det gjør det unektelig mer innviklet.

Men han må nødvendigvis ha levd, for sønnen Johan Villumsen von Munster er veldokumentert på Veding i Øyestad, død ca 1610.

 

Så er det det med rettskriving da, eller snarere mangel på sådan på den tiden. Navnet hans i norske dokumenter er ikke nødvendigvis slik han selv ville ha skrevet det. Det finnes to hypoteser fra før, at han tilhørte den hollandske familien van Munster, eller at han kom fra Münster i Tyskland. Nå har vi altså tre. Skulle jeg måtte velge en av dem, er det nok den nederlandske jeg ville valgt, på bakgrunn av at de var godt i gang med å seile på norskekysten rundt 1600. Kontakten med Tyskland og Irland var mindre. Men egentlig er det umulig å velge med det faktagrunnlaget vi har i dag.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tenkte også på at denne karen var voksen i samme periode som den engelske kongen konfiskerte store landområder fra grunneiere i Irland. Regner med at det har gjort at en del av de fastboende har søkt lykken i andre steder av verden. Men ser jo at det er det landet med mest innvandring til / handel med Norge som er mest sannsynlig, da er vel Irland mindre aktuelt, ja.

Endret av Trygve Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei. Det var en Herman Münster i Bergen på 1500-tallet som ikke hadde så mye pent å si om skotter. Se Anton Espelands Skottene i Hordaland og Rogaland. Fra aar 1500-1800, side 11.

Lenke til boken på nb.no: https://www.nb.no/items/29eb48eb9c82e1afd028bd20bcc073b8 Skottene var tyskernes rivaler på denne tiden. Jeg tror "Willum Von Münster" var Wilhelm Von Münster. Skotter og irer ville neppe bruke denne tyske navneformen, med mindre den var påtvunget.

Endret av Ivar Kristensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.