Gå til innhold
Arkivverket
Svenn Ruskedal

"Michel Olsen Falkener/ Falch" sogneprest i "Gulen" S.&Fj.

Recommended Posts

Svenn Ruskedal

Hei!

På jakt etter nye forfedre til midt slektstre, så finner jeg under gnr. 82 "Sätevika" i "Hyllestad" en "Ole Mikkelsen Falk" gbr. 1645-89 gift med "Lisbet Nilsdtr." död 1694 i "Bö kyrkje". De er oppfört med en sönn "Ivar", som skal vere far til min formor "Synneve Ivarsdtr. Sätevik" födt 1670 gift med "Jörgen Nilsen Losna", neste bruker. 

Sognepresten "Michel Falk" er nevnt som far til "Ole M. Falk".

Men hva vet vi mer om denne familien på "Sätevika"?? Jeg har lest forskjellige tråder om denne slekten "Valkener/ Falkener/ Falk/ Falch", men blir ikke så mye klokere av det desverre.

Såg i en tråd att en "Ola(v) M. Falk" födt ca. 1609 var sogneprest i "Holmedal" :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svenn Ruskedal

Under gnr. 81 "Sågnes" finner jeg en "Synneve Olsdtr." (1652-1753?) gift 1 gang med en "Antonius Sågnes", gift 2 gang med "Hans Gabrielsen" (1655-1714. 2 barn "Margrethe" og "Lisbet", som delte gården.

Her står det nevnt att "Synneve Olsdtr." kan vere en datter til "Ole Mikalsen Falk/ Sätevik"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svenn Ruskedal

Jeg löfter opp den her igjen. Kan det finnes noen forbindelse mellom "Ole Mikalsen Falk" i "Sätevika" og "Ole/ Olav Michaelsen Falch" sogneprest i "Holmedal"??

Begge nevnt som sönn til sognepresten  i "Eivindvik", "Michael Olsen Falch". Eller kan det vere bygdebok forfatter som ikke har vert heldt sikker her? :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svenn Ruskedal
På 2015-04-19 den 17.15, Svehn Ruskelöv skrev:

Jeg löfter opp den her igjen. Kan det finnes noen forbindelse mellom "Ole Mikalsen Falk" i "Sätevika" og "Ole/ Olav Michaelsen Falch" sogneprest i "Holmedal"??

Begge nevnt som sönn til sognepresten  i "Eivindvik", "Michael Olsen Falch". Eller kan det vere bygdebok forfatter som ikke har vert heldt sikker her? :rolleyes:

Jeg löfter opp dette emne igjen etter 2 års tid, for og se om vi kan komme noe videre her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Joh. F. Lampe har ein prest i Gulen som heiter Michael Olsen Valkner, "Normand, Bacc. 11 mai 1616, blev i August 1619 ordineret til Sognepræst i Kaldet, hvor han døde 23. Dec. 1636. [.....]
Det står ingenting om han var gift og hadde born.

I Holmedal står oppført Olaf Falch:
Var først Hører i Bergens Skole og blev af Holmedals Menighed 1633 rettelig kaldet til Sognepræst, men da han ikke var fuldt 25 Aar, blev der gjort Indsigelse mod hans Valg, hvilket dog blev stadfæstet ved Kongebrev af 9. Jan. 1634. Han maa være død nogle Aar derefter. Var gift; havde en Søn Hans Olafsen Falch, Kapellan i Askevold.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.