Gå til innhold
Arkivverket

"Michel Olsen Falkener/ Falch" sogneprest i "Gulen" S.&Fj.


Svenn Ruskedal
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

På jakt etter nye forfedre til midt slektstre, så finner jeg under gnr. 82 "Sätevika" i "Hyllestad" en "Ole Mikkelsen Falk" gbr. 1645-89 gift med "Lisbet Nilsdtr." död 1694 i "Bö kyrkje". De er oppfört med en sönn "Ivar", som skal vere far til min formor "Synneve Ivarsdtr. Sätevik" födt 1670 gift med "Jörgen Nilsen Losna", neste bruker. 

 

Sognepresten "Michel Falk" er nevnt som far til "Ole M. Falk".

 

Men hva vet vi mer om denne familien på "Sätevika"?? Jeg har lest forskjellige tråder om denne slekten "Valkener/ Falkener/ Falk/ Falch", men blir ikke så mye klokere av det desverre.

 

Såg i en tråd att en "Ola(v) M. Falk" födt ca. 1609 var sogneprest i "Holmedal" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under gnr. 81 "Sågnes" finner jeg en "Synneve Olsdtr." (1652-1753?) gift 1 gang med en "Antonius Sågnes", gift 2 gang med "Hans Gabrielsen" (1655-1714. 2 barn "Margrethe" og "Lisbet", som delte gården.

 

Her står det nevnt att "Synneve Olsdtr." kan vere en datter til "Ole Mikalsen Falk/ Sätevik"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg löfter opp den her igjen. Kan det finnes noen forbindelse mellom "Ole Mikalsen Falk" i "Sätevika" og "Ole/ Olav Michaelsen Falch" sogneprest i "Holmedal"??

 

Begge nevnt som sönn til sognepresten  i "Eivindvik", "Michael Olsen Falch". Eller kan det vere bygdebok forfatter som ikke har vert heldt sikker her? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 2015-04-19 den 17.15, Svehn Ruskelöv skrev:

Jeg löfter opp den her igjen. Kan det finnes noen forbindelse mellom "Ole Mikalsen Falk" i "Sätevika" og "Ole/ Olav Michaelsen Falch" sogneprest i "Holmedal"??

 

Begge nevnt som sönn til sognepresten  i "Eivindvik", "Michael Olsen Falch". Eller kan det vere bygdebok forfatter som ikke har vert heldt sikker her? :rolleyes:

 

 Jeg löfter opp dette emne igjen etter 2 års tid, for og se om vi kan komme noe videre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joh. F. Lampe har ein prest i Gulen som heiter Michael Olsen Valkner, "Normand, Bacc. 11 mai 1616, blev i August 1619 ordineret til Sognepræst i Kaldet, hvor han døde 23. Dec. 1636. [.....]
Det står ingenting om han var gift og hadde born.

I Holmedal står oppført Olaf Falch:
Var først Hører i Bergens Skole og blev af Holmedals Menighed 1633 rettelig kaldet til Sognepræst, men da han ikke var fuldt 25 Aar, blev der gjort Indsigelse mod hans Valg, hvilket dog blev stadfæstet ved Kongebrev af 9. Jan. 1634. Han maa være død nogle Aar derefter. Var gift; havde en Søn Hans Olafsen Falch, Kapellan i Askevold.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Gunnar, takk for nyttige bidrag efter 3 år👍

 

Under gnr. 99 "Leirvik" i "Hyllestad" så finner jeg omtalt en " Mikael Glad" (1663 -1756), fungerte som klokker en tid i "Bö sokn", bodde på "Österbö" i manntal 1701.

I flg. bygdeboka så var kyrkeverge "Ole Mikalsen Sätevik" hans onkel, muligens da på morssiden.

 

Går det og finne ut mer av dette med nye friske öyner mon tro?🧐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Svehn Ruskelöv skrev:

Gunnar, takk for nyttige bidrag efter 3 år👍

 

Under gnr. 99 "Leirvik" i "Hyllestad" så finner jeg omtalt en " Mikael Glad" (1663 -1756), fungerte som klokker en tid i "Bö sokn", bodde på "Österbö" i manntal 1701.

I flg. bygdeboka så var kyrkeverge "Ole Mikalsen Sätevik" hans onkel, muligens da på morssiden.

 

Går det og finne ut mer av dette med nye friske öyner mon tro?🧐

 

Jeg såg ikke skogen for tre, men her under ser man forbindelsen til slekten "Glad". Hmm, men forstår fortsatt ikke att denne "Olav/ Ole Michalsen" skulle ha vert bosatt i "Sätevika" 1645-89 om han döde så ung?

 

>>Her var Michel Olsen Valkener (Falch) sogneprest fra 1619 til sin død 23.12.1636. Det er her antatt at følgende var barn av han:1)Olav Michelsen Falch, født ca. 1609. Ble sogneprest i Holmedal, S&F, ikke fullt 25 år. Døde noen år etterpå. Kjente barn: Hans Olafsen (Olesen) Falch, (var kapellan i Vilnes kirke fra 1674 og bosatt på gården Ask i Askvoll ved FT1701), Alethe2) Ingebor Michelsdtr. Falch, (1628-1728). Gift med Troels Sørensen Glad, klokker, kappellan og sogneprest i Eivindvik (1626-1708). Kjente barn: Paul (sokneprest i Nordfjord), Mikael (f.1665, student, løytnant og siden gjestgiver i Alverstraumen) og Søren (f.1667 – fut i Nordhordland i 1704, men suspendert i 1709)3) Karen Michelsdtr. Falch (1625-1681)Det er her vanskelig å finne noen Jens/Ole som passer inn med Falch`ene fra Eivindvik<<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.