Gå til innhold
Arkivverket

En Fadder i Sandar


Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Det er lørdags morgen og jeg sitter her og stirrer meg blind på en dåp i Sandar i juli 1713

 

Det dreier seg om Søren, sønn av Niels Hansen Langebye, som blir døpt 16 juli og blir utstyrt med flere fadre: tre av dem helt "alminnelige" den fjerde kanskje utenbys fra: men jeg klarer altså ikke å tyde det helt.

 

Det jeg ser er noe i retning av "Hr Kiøbmand paa [NN]s Skib navnlig Ole Nielssen [NN]" men det er altså både ufullstendig og antageligvis feil...

 

 

Original kan man inspisere her:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8223&idx_id=8223&uid=ny&idx_side=-25

 

Takknemlig for hjelp!

 

God helg til alle

 

Vennlig hilsen

 

Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser er noe i retning av "Hr Kiøbmand paa [NN]s Skib navnlig Ole Nielssen [NN]" men det er altså både ufullstendig og antageligvis feil...

 

En Kiøbmand fra Karen Oddefields Skude Navnlig Ole Nielss. Ba..... - de siste bokstavene får jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste fadderne leser jeg slik (men jeg kan selvfølgelig ha lest feil....):
...En Kiøbmand paa Karen Oddefields Skude navnlig Ole Nielss. Skangke, Hendrich Villumss. Oddefield

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste fadderne leser jeg slik (men jeg kan selvfølgelig ha lest feil....):

...En Kiøbmand paa Karen Oddefields Skude navnlig Ole Nielss. Skangke, Hendrich Villumss. Oddefield

 

Siste fadder er grei, men jeg vil holde fast ved at ordet etter Ole Nielss. begynner med B. Konferer hvordan B er skrevet i for eksempel Rangdj Brønum (2. linje), Boel Fævang (3. linje), Biønnerød (4. linje) og Berte Førstad (6. linje). Jeg er enig i at det kan være en k mot slutten av ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.