Gå til innhold
Arkivverket

Kvinnenamnet Gjeslaug - er det mogeleg å finna ei felles stammor i Stryn?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Falt vekk det som stod her ved redigering. Gidder ikkje skrive det opp igjen.

 

Men angåande Vereide. Gislaug el.ofte kalla Solveig Erlendsdatter Flo er vel antatt gift med en Oluff Øysteinson Vereide el. en frå Vereide. Les bla Per Flo, Kari Øy.... av Anders Hole, NST,  fra1930 talet. Er ein Augustinus Stadheim i Sunnylven som antas å ha etterslekt på Flo på 15-1600 talet, blablabla. Finn sikkert en del tom her på forumet ved å søke. Erlend navnet peikar gjerne ikkje tilbake på vereide ætta,dog,

.

 

Eg var ikkje merksam på at innlegget vart redigert, men eg har teke vare på den opphavleg meldingi som kom der du Stian skreiv følgjande kommentar:

 

~~~~~

 

Ja, det er skrive en del der bla denne Gislaug då oftast kalla Solveig Erlendsdtr er (hypotetisk?) gift med ein Oluff Øysteinson Vereide eller i alle fall ein av Vereide ætta. Det går ei grein av Vereidsætta til Stadheim i Sunnylven. Og desse Klemmetane, Haagenane og Oluffane på Flo Nedre som ein ser legg skatt i 1500 talet  er vel gjerne av denne ætta.Stadheim ligg ved Hellesylt ikkje langt fra Flo.

Tar det etter hukommelsen, men dert er bla skrive om Per Flo, Kari Øy (Vågå) i NST på 30 tallet av en Anders Hole. Der er ein del NNsøner og NNdøtre, men ut frå eigedomstilhøve, rettsaker og navnebruk ser det ut til å være ein samanheng. Eg blir berre forvirra av å lese om denne Øystein/Augustinus/Vereidsætta, er nok trådar om denne på dette forumet og.

 

Om desse Kolbein og Erik Erlendsøner har i 1543 noko med Vereids ætta lurer eg på, Mest truleg er dei søner til Erlend på Øvre Flo som legg skatt der i 1520 åra. Ein Bodvar Eriksen på Korsbrekke er kan hende son Erik Erlendsen ?? Så er der en StenerpåØvre Flo, han kan vel ha etterkommere på Skåre der dei eig i Flo og er Steinar Og Pedersøner på tidleg 1600 tal. Ellers var ikkje heile  berre knapt halvparten av Flogardane bondegods, ca2,5 løp i kvar ++ av totalt en 4,5-5 i kvar gard, i alle fall inn i 1600 åra. Resten var diverse Munkeliv og prestebolsgreier som vart bygsla og siste løyst over 1900. Noko av dette veit en vart gitt vekk i sjelemesse på 1320 talet, Erlende Raude. Men sidan kan landskylda ha vorte redusert med opptil 80 %, landskyldfall etter Svartedauden. Så kor mykje jord ho får for v mark i 1466 ?? Hadde ho noko frå før ? Andre stader ? Går kan hende farsarven el inn i Vereidsgodset? Var ho gift fleire gonger?  Spør ikkje meg.

 

Mulig dette kan være far til Gislaug fra 1466

http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=17694&s=n&str=

 

Erlend Jonson på Medaheim. er vel Melheim i Olden, brev dat 1425.

 

Hmm. altså eg har grubla litt på desse tinga i mange mange år med ujevne mellomrom. Og det er kanskje denne Gislaug frå 1466 som spøker bakom dei Gislaugene som blir døpt en knappe 200 år etter i Stryn og Olden, ialle fall. Men om dei er direkte etterkomarar og å koble i hop dette kan bli eit slit, ein er vel attende i sjølve mørkaste middelalderen og då er det vel ikkje godt å lage ein vasstett forbindelse derfra og fram i dag. Brevet hennar er jo og skrive i Borgund, ca v Ålesund, og er vel knapt sikkert ho budde på Flo idet heile heller ?

 

~~~~~

 

Eg har ingen kommentarar til det som her er skrive, men tenkte det kunne vera vel verd å ha det med i debatten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forsovidt ein sidekommentar til problemstillingi kring Gjeslaug-namnet, men eg tykkjer det kan vera interessant likevel.

 

Det har å gjera med den tidlege innvandringi til Jostedalen frå Nordfjord.  Me veit at Jostedalen vart teken i bruk som jordbruksland att i siste helfti på 1500-talet etter å ha lege øyde i om lag 200 år, og talemå¨let i dalen vitner heilt klart om opphavet frå Nordfjord.  Det har vel aldri konkret vore forska på nett KVAR i Nordfjord pionérane på 1500-talet kom ifrå, men eg trur at dei fleste kom frå Stryn, og kanskje òg ifrå Olden, og i denne samanhangen er det særleg interessant å sjå på nokre av dei personnamni som vart nytta.

 

Gjeslaug er berre eitt av namni, men ein av dei tidlege brukarane på garden Bjørk i Jostedalen heitte Bodvar Colbenson.  Denne mannen var fødd kring 1604, og han ser ikkje ut til å vera barnefødd i Jostedalen.  Derimot tyder både førenamn og farsnamn på opphav i Nordfjord.  Om han var av same ætt som Gjeslaug, er uvisst, men ikkje utruleg.  Denne Bodvar har ei stor etterslekt gjennom sonen Mons Bodvarson (1636-1683).  Mons budde på garden Bergset i Jostedalen, og det ser ut til at dei fleste borni hans alt før 1700 var utflytte og budde i Nes i Hallingdal, mellom anna Bodvar Monsson (1678-1734), gardbrukar på Hovde nedre i Nes.  Når me har greidd å spora denne ætti, er det først og framst det sjeldne namnet Bodvar å takka!

 

Kanskje hadde det vore spennande med inngåande DNA-analysar i Jostedalen og i Nordfjord for å undersøkja nærare ættesamanhangane mellom dei to bygdene?  Men DNA-teknologien er vel kanskje ikkje enno langt nok komen for eit slikt prosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Kolbein er eit namn som gjerne har vore knytt til Oppstryn og gjerne først og framst til Flo. Men ein finn vel det og bla i Bødalen i Loen.

 

Bodvarar er det vel heller ikkje så mange av. Ein tråd herfra om det har eg spart som tangerar ein del av det som har vore skrive om her og, bla Bodvar namnet ;

http://forum.arkivverket.no/topic/98612-12739-lensmann-peder-hellesylt-moere-og-romsdal/?hl=bodvar#entry809925

Er ein 5-6 av dei i skattemantalet for Nordfj, 1563 meiner eg.

 

Angåande utvandring til Jostedalen ;Synest rimeleg for meg at mange kan ha gått breen over Erdalen i Oppstryn, såleis blir vegen igrunn ikkje så lang til Sunnylven på Sunnmøre heller ang. å leite etter forfedre mm for Jostedøler. Så at mange særleg fra dalane i Oppstryn slo seg i Jostedalen vel rimeleg, og sikkert også frå Olde og Lodalen.

 

Dette veit eg er det gjerne andre som veit mykje meir om, også namne bruk, breruter, mm i Oppstryn og Stryn/Olden/Vikane ellers. Men mange veit kanskje ikkje om dette forumet, bruker ikkje nett el. Så eg vil ikkje sitje her noko vidare å agere ekspert på dette i bygdene her omkring- Har berre dette forumet på leselista mi, og syntes eg kune skyte inn det eg har funne leiligheitsvis ved grave litt i gamle greiner av egne anar. (Gisl. Eriksdtr Rygg).

 

Desse middeladrekildene er veldig springande, er 3 stk frå Flo, trur eg, frå 1302- 1466. Det som er notert er vel meir det ein ikkje veit, en det ein veit. hehe. Litt skummelt å synse for mykje offentleg om sånne greier, der hypoteser sakte blir omgjort til sannheiter el tankevirus, memes, eller ka ein skal kalle det.Fordelen med originalkilder,kan då være at en får sjå at denne"gamle" Gislaug frå 1466 heiter nettop det og ikkje Solveig. Og at ho ikkje var Kolbein Eilifsens kone, men "frenke", altså ein slektning. Om ikkje anna. Men om ikkje kjeldene er transkriberte så slit eg.

 

Aner ikkje kva ein kan finne ut ved hjelp av DNA, Y-Dna går vel på agnatiske linjer, om desse var samanfallande i mange tilfelle, så skulle det vel kunne være interessant og en kunne vel finne både eitt og mangt om ein holdt det opp mot "papirlinjer". Men, det fins jo og andre DNA analyser, mtDNA mm, eg veit ikkje.

Fins vel en del som veit mykje om det her også.

 

 

 

 

 

Endret av stian sunde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale en Y-DNA-test, og gjerne en mtDNA-test også. Det er bare ved å teste flest mulige linjer at man kan se evt. sammenhenger mellom dem. I Norgesprosjektet hos FTDNA er det etter hvert kommet en del resultater fra Sogn og Fjordane, men det er på ingen måte det fylket som har flest resultater, så her er det fortsatt mye spennende å avdekke. https://www.familytreedna.com/groups/norway/about/background

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Stian og Svein Arnolf for nye interessante innlegg!

 

Eg var ikkje merksam på at Bodvar-namnet var SO sjeldant, men ættetilknyttingi til Stryn ser jo openberr ut!

 

Når det gjeld dette med DNA analyser, er eg like grøn på området som julegrani i stova.  Eg har nemnt dette me DNA for fleire eg kjenner gjennom nokre år, men får inntrykk av at:

 

"Dei er ikkje enno langt nok komne med vitskapen til at det lønar seg å foreta ein slik kostbar analyse"

 

Men so er det jo òg dette med å "lata graset gro til kua døyr..."

 

Det kunne vore kjekt med eit heilt objektivt syn på fordelar og ulempar med dei ulike analysemetodane, men då kjem me vel langt utanfor dette emnet...

 

Det finst forresten svært mange agnatiske etterkomarar etter denne stamfaren min frå 1600-talet, etterkomarar etter brør av bestefar, oldefar, tippoldefar etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem du har nevnt DNA-testing for, men mitt inntrykk er at de som er mest skeptiske, er folk som kanskje ikke har satt seg så altfor godt inn i emnet. Dette området er i en rivende utvikling, og veldig mye har skjedd bare i løpet av de siste par årene.

 

Det er hyggelig at det fortsatt finnes mange agnatiske etterkommere etter stamfaren din, men hvis ingen av dem tester seg, kan faktisk linjen være borte i løpet av en generasjon eller to, siden barnekullene i dag jevnt over er små, og noen får jo ikke barn i det hele tatt. Det er nok at en mann bare får døtre, så er linjen død der. Når det gjelder mtDNA, så arver selvfølgelig både sønner og døtre dette, men hvis en kvinne bare får sønner, vil mtDNA-linjen dø ut med disse, siden mtDNA bare overleveres fra mor til avkom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Svein Arnolf for siste innlegg.  Eg trur nok det vil ta tid før den agnatiske etterslekti etter stamfaren min døyr ut.  Sjølv har eg ein soneson på 1 1/2 år, og det er mange liknande...

 

Sovidt eg kan forstå, er det på same vis mogeleg å følgja arvestoffet gjennom berre kvinneledd attende til ei kognatisk stammor?  I so fall ættar eg ned frå ei Gudbjørg Haaversdotter (1655-1725) (ane #1023) som i si tid vart gardkone på Tøndrum i Land!  Ja, kan henda kan denne ætti i dag sporast endå lenger attende; opplysningane mine vart framgrevne på 1970-talet!

 

Tja, kanskje eg burde freista ein grundig DNA-analyse...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ved å ta en mtDNA-test følger du kvinnelinjen bakover (mormors mormors mor etc.) Du er hjertelig velkommen i "klubben" :-)

 

FTDNA har tilbudsperioder ved jevne mellomrom, den neste kommer nok til sommeren. Jeg pleier å varsle på forumet her når de kommer (i temaet "DNA-testing i slektsforskningsøyemed"), så følg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Svein Arnolf for siste bidrag!

 

Jau, då byrjar jo dette høyrest spennande ut.  Då kan altso min DNA granskast på BÅE sider, både agnatisk og kognatisk.  Eg ser heilt klart kor spennande det då må vera å samanlikna med andre testarar.  På tilsvarande måte vil det vel då vera av interesse å spora opp agnatiske etterkomarar etter andre stamfedrar, og kognatiske etterkomarar etter andre stammødrer...

 

Eg får freista få med meg når desse testene igjen kjem på "tilbod"...

 

I mellomtidi får me vel venda attende til utgongspunktet for denne debatten, namnet Gjeslaug frå Stryn, der eg gjerne ser nye innlegg om mogelege opphav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kort reknka litt på denne handelen i 1466 der Gisl. Erlendsdtr kjøper for 5 mark i Flo, men veit ikkje kor rett det kan være. Trur det må være 5 mark sølv/sølvmynt, som på denne tida må ha vore rundt 1 kg sølv. Ut frå nokre liknande transaksjonar kring 1300, i Stryn, og om ho så fekk til halve prisen for då, trur eg neppe det kan dreie seg om meir enn en 4, 5 el 6 m.m.b el månedsmatbol, el. kva dei kalla det. Det skulle kanskje være noko kring 1/2 laupar. Dette ser ein kan tilsvare det som Erlend legg skatt for i 1520 på Øvre Flo, 1 lodd sølv. Kolbein legg 3 lodd sølv. kanskje ikring 1 1/2 laupar

Ser ingen andre som skulle vore opkalla.Men det er jo ca 200 år imellom. Så eg veit ikkje meir å spekulere ikring denne tråden, for min del. Er vel potensiell ane til tusenvis av menneske?

Endret av stian sunde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

I samband med at eg no har teke DNA-test, vil eg gjerne få henta fram att dette emnet frå 2015.  I samband med denne testen er det dukka opp ein svært nær slektning av meg på Kjerpeset i Bremanger, og skyldskapen oss imellom MÅ gå gjennom far til Gjeslaug Larsdotter fødd i Jostedalen kring 1689.  Eg syner til dette emnet:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/223808-y-dna-treff-med-ole-sørenson-kjerpeset-i-bremanger-1787-1844-korleis-kan-eg-vera-i-slekt-med-denne-karen/

 

Men opphavet til min agnatiske stamfar Lars Andersson frå Nordfjord er vel framleis ikkje mogeleg å finna...

 

Eg takkar so mykje for alle nye tips og tankar som nokon måtte ha i samband med dette og ei eventuell tilknytting til namnet Gjeslaug!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skreiv vel ein del i dene tråden for en tre år sidan. Har ikkje lese igjennom den no. Men, om du ikkje har gjort det bør du kanskje ta FF, family finder autosomal test hos FTDNA. Utifrå det du skriv på dei andre trådane om y test virkar du ha ei tilknytning til Nordfjord sunnfjord på 16-1700- så du burde få autosomale treff som kansjkje kan kaset noko lys over y linja di også. Gislaug navnet førekjem i Bremanger i 1801 tellinga på Frøen-Øvre og på Torvanger, ikkje langt frå Kjerpeset som du nevner,- ellers på Askvoll og I Oppstryn. Om det er noko samanheng mellom dei er vel uråd å seie. Ellers førkjem navnet nesten kun i Rogaland, helst sør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet har mange (lokale?) varianter. Se Eivind Vågslids Norderlendske fyrenamn, s. 126. Tilgjengelig på nb.no: https://www.nb.no/items/da9b561b051c15cd4c73c11226d5b798?page=129&searchText=fyrenamn 

 

Jeg har for øvrig en Gislaug/Gitlaug Helgesdatter i min morslinje. Se innlegg 211 og 212 her: https://forum.arkivverket.no/topic/171431-mormors-morsmors-mor/?page=9&tab=comments#comment-1806377 hun er endog benevnt som Gislov, hvis jeg husker rett.

Endret av Ivar Kristensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Ivar Kristensen said:

Navnet har flere ulike (lokale?) varianter. Se Eivind Vågslids Norderlendske fyrenamn, s. 126. Tilgjengelig på nb.no: https://www.nb.no/items/da9b561b051c15cd4c73c11226d5b798?page=129&searchText=fyrenamn 

 

 

Dette blir vel litt på sida av det Lars er ute etter, men eg finn 72 Gitlaug o.l. i Nordre Bergenhus i 1801, med desse stavemåtane:

 

1 giethlou 4 gietlau 6 gietlaug 9 gietlou 20 gietloug 1 gislou 2 gisloug 4 gislov 10 gisløv 1 gitlaug 8 gitløv 2 gjetloug 1 jesloe 1 jeslog 2 jeslou
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Stian, Ivar og Torodd for nye interessante binnlegg!

 

Det faktum at Gjeslaug-namnet òg førekjem i Bremanger, er so absolutt svært spennande.  Eg veit ikkje sikkert kvar min ættefar kom ifrå i Nordfjord.  Eg har gått utifrå Stryn som den mest sannsynlege staden, sidan kontakten mellom Stryn og Jostedalen var svært sterk på den tidi, men kvifor ikkje Bremanger??

 

Elles, når det gjeld namnevariantane av Gjeslaug, er eg vel kjend med at formi Gjetlaug førekjem i Sogn, særleg i midtre Sogn med hovudtyngd på Leikanger og vel ogso i ytre Sogn, men formi Gjeslaug finn eg berre nemnd den eine gongen i indre Sogn i samband med Gjeslaug Larsdotter frå Bakken i Jostedalen, so eg er ganske sikker på at ho har namnet sitt frå Nordfjord, eventuelt frå Bremanger, som vel strengt teke òg kan reknast som ein del av Nordfjord...(?).

 

Eg takkar på ny for alle tankar og innspel kring namnet Gjeslaug!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og mulig at det y treffet ditt med genetisk dis. på 3, på 67 eller 111 markør ? kan vise til ein felles stamfar langt langt bak i tid. Hundrevis eller over tusen år for den del. Nokre av mine 67-5 treff feks er ialle fall 2000 år til nærmeste felles stamfar ut frå snp test.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har nær match på 67 eller 111 markører, kan felles stamfar likevel ligge før genealogisk tid, dvs. på tidlig 1500-tall eller tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.