Gå til innhold
Arkivverket

Gusta Marie Johannessen med barn!


Morten Strande
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg søker litt hjelp med å spore opp søsteren til min oldefar og to av hennes sønner.

 

Gusta Marie (Angus) (Gusta) Johannessen var gift med Hans Sigvard Johannessen. Han døde i 1912! 

 

 

Gusta er født 3.oktober 1871 i Søndre Land, og flyttet senere ned til Oslo hvor hun traff Hans Sigvard fra Spydeberg. De giftet seg 1892 i Spydeberg og bosatte seg i Oslo. De fikk flere sønner, men alle skulle ikke leve opp.

 

I folketellingen for 1910 bor de i Vibesgate 18, Fagerborg menighet. Etter Hans Sigvards død er alle spor borte. Hvor ble de av, og når døde de?

 

Den ene sønnen het Ole Johannes (Johannes), og han er født 1.oktober 1894, døpt 26.november 1894 i Gamle Aker kirke.

 

Den andre sønnen het Martin, og han er født 1.januar 1897 på Rikshospitalet.

 

De er alle å finne i tellingen for 1910. 

 

Johan Mathis og Markus skulle ikke leve opp, og døde 1903 og 1901.

 

Hans Ulrik som er den yngste har jeg funnet etterkommere av.

 

 

 

Men hvor ble Gusta av, og hvor ble Johannes og Martin av?

 

 

Det må jo finnes spor etter dem i form av folkeregister og skatteligninger etc.?

 

 

 

Håper det er noen her som kan hjelpe meg videre.

 

 

Mvh

Morten Strande

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra arkivet etter Oslo folkeregister, registerkort med avgang ut av byen 1915-1930: attachicon.gifa.jpg

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Tusen takk Odd..:-)

 

Da ser det ut for at hun dro tilbake til Søndre Land i 1919, men kan du se noe om Ole Johannes og Martin også fulgte med?

Han yngste regner jeg nesten for sikkert at han dro med sin mor siden han da bare var 10 år.

 

Da blir det å leite litt videre i Søndre Land.

 

Tusen takk så langt!

 

Mvh

Morten Strande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra arkivet etter Oslo folkeregister, registerkort med avgang ut av byen 1915-1930: attachicon.gifa.jpg

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

 

Hei igjen Odd

 

Jeg har sendt en henvendelse til Statsarkivet på Hamar. Tar vel en stund før jeg får svar.

 

Men utifra det bildet du har lagt ut, kan du lese av det at alle sammen dro til Søndre Land i 1919?

 

Jeg forstår ikke helt skjemaet fra 1919.

 

Jeg er jo spesielt interessert i å finne ut av Ole Johannes og Martin Johannessen, og hvor de ble av.

 

 

Har du noen gode ord, så er jeg veldig takknemlig for det.

 

 

Mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å være Augusta Maries registerkort, og det er hun som er registrert utflyttet til Søndre Land i april 1919. Hennes avdøde ektefelle og alle barn er det satt strek over i kortet, noe som kan tyde på at barna fikk egne kort, eller - som du nevnte - døde.

 

Dersom du sender oss en e-post, vil vi bl.a. undersøke om noen av dem er registrert flyttet fra byen før 1930. Vi kan ellers råde deg til å ta kontakt med Oslo kommunes arkiv - Byarkivet, for eventuelle spørsmål om oppslag i de kommunale folketellinger, manntall, ligningsmateriale mv.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.