Gå til innhold
Arkivverket

Karl Bernhard Strande m.m!


Morten Strande
 Del

Recommended Posts

Hei igjen

 

Jeg er på leit etter dødsdatoen for Karl Bernhard Strande, sadelmaker.

 

Han er født 17.januar 1884 i Søndre Land, og ble gift med Margit Enersen i 1909.

Margit døde i 9.april 1961, og ble gravlagt 15.april på Gamlebyen Kirkegård.

 

Karl Bernhard (Karl/Carl) og Margit bodde i Ruseløkveien 42 i 1941. I 1944 er det kun oppgitt enkefru Margit Strande på den adressen.

 

Jeg har funnet en Karl Strande, tapetserer i dødsfallsprotokollregisteret for Oslo 30.desember 1942, men er ikke sikker på om det er den samme Karl Bernhard Strande.

 

 

 

Karl Bernhard hadde også ei søster, Inga Olivia som ble gift Johannessen. Hun ble senere skilt fra sin mann Alf Johannessen, og han døde 23.februar 1955.

 

 

Inga er født 3.mars 1887 i Søndre Land. (I folketellingen for 1910 er det oppgitt 27.mars, og etternavnet Johansen).

 

Inga ble ikke gift etter skilsmissen med Alf. Ubekreftede opplysninger jeg har fått sier at hun døde rundt 1967/68 på Bjølsen.

Men dette er helt usikre opplysninger.

 

Om det fins opplysninger om hennes dødsdato, så er jeg takknemlig for det.

 

 

Mvh

Morten Strande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra arkivet etter Oslo skifterett, dødsfallsprotokoll dødsfall 1649/1942-II: attachicon.gifa.jpg

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

 

Takk igjen Odd!

 

Da var det han jeg fant. Kan du si meg hvor han evt ble gravlagt? Er det på samme sted som hans kone Margit?

 

 

Men Inga Olivia, klarer du å finne noe ut om henne?

 

 

Tusen takk igjen!

 

 

Mvh

Morten Strande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingas dødsfall er for upresist beskrevet. Vi viser i første omgang til adressebøker, elektronisk avisarkiv og gravstedsregistre på nett. Vi finner henne i farten ikke registrert som død i Oslo skifterett 1967-1968. . Er du sikker på hennes etternavn etter skilsmissen? 

 

Det opplyses ikke om Karls gravsted i skifterettens protokoller eller i kirkeboka, men han er innført blant døde i Piperviken menighet. 

 

 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingas dødsfall er for upresist beskrevet. Vi viser i første omgang til adressebøker, elektronisk avisarkiv og gravstedsregistre på nett. Vi finner henne i farten ikke registrert som død i Oslo skifterett 1967-1968. . Er du sikker på hennes etternavn etter skilsmissen? 

 

Det opplyses ikke om Karls gravsted i skifterettens protokoller eller i kirkeboka, men han er innført blant døde i Piperviken menighet. 

 

 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

 

Hei igjen!

 

Tusen takk nok en gang. Jeg har jo ikke tilgang på kirkebøker fra 1930 og fremover, så jeg får jo ikke sett det. Men har du en begravelses dato på Karl fra Piperviken?

 

 

Det jeg har om Inga Olivia Johannessen og Alf Johannessen.

 

I 1910 bodde de i Munkedamsveien 31. De fikk 6 barn, den eldste Alf Gustav (f.1907) døde i 1927 er jeg blitt opplyst om. Den neste Karl Bernhard (f.1909) døde 22.oktober 1981. Han var gift med Annie Helene.

 

Margit Johannessen, gift Halvorsen er født 2.juni 1918. Så er det Erling Johannessen (ukjent f.dato), Ingrid Johannessen (også ukjent f.dato) og Mary, gift Findal (ukjent f.dato)

 

 

Hennes fraskilte mann Alf Johannessen er gravlagt på Vestre Gravlund, og døde 23.februar 1955.

 

 

Det er de bekreftede opplysningene jeg har om henne. I følge den nærmeste familien, så skal hun ha beholdt Johannessen navnet. Men hun skulle visst nok ha pratet om at hun gjerne ville ta tilbake pikenavnet "Strande". Men om hun gjorde det vet jeg ikke.

 

Hennes nærmeste hadde liten kontakt med henne, og de som er der i dag er for unge til å huske noe. Men de mente at hun ble 80 år, men det er selvfølgelig ikke sikkert. Så søket er i grunn et ganske stort område.

 

 

 

Mvh

Morten Strande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tilgang til kirkeboka her jeg er nå, men i dødsannonsen i Aftenposten 3.1.1943 står det at han skulle bisettes i gamle krematorium 6. januar 1943 kl. 10.30. 

 

Når det gjelder Inga har vi ikke stort bedre hjelpemidler enn dere. Vi må søke på nett. Kanskje er det andre her som kan hjelpe?  

 

En Inga Ovidia Johannessen f. 27.3.1887 døde i Oslo 21.2.1971, begravet på Høybråten kirkegård. Dødsannonse står i Aftenposten 24.2.1971. 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tilgang til kirkeboka her jeg er nå, men i dødsannonsen i Aftenposten 3.1.1943 står det at han skulle bisettes i gamle krematorium 6. januar 1943 kl. 10.30. 

 

Når det gjelder Inga har vi ikke stort bedre hjelpemidler enn dere. Vi må søke på nett. Kanskje er det andre her som kan hjelpe?  

 

En Inga Ovidia Johannessen f. 27.3.1887 døde i Oslo 21.2.1971, begravet på Høybråten kirkegård. Dødsannonse står i Aftenposten 24.2.1971. 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

 

 

Tusen takk igjen Odd. Da har jeg et spor til som jeg kan sjekke ut litt mer. Mye som stemmer med denne her, men hvor Ovidia navnet dukker opp hen vet jeg ikke, og fødselsdatoen stemmer ikke helt med kirkeboka fra Søndre Land. Men det er ikke første gangen jeg opplever at ting ikke stemmer helt og allikevel så er det riktig person.

 

Takk igjen!

 

Mvh

Morten

Inga Ovidia Johannessen har gravnr 06.003 på Høybråten kirkegård.

 

http://www.begravdeioslo.no/resultat/name/Inga%20ovidia%20johannessen/year_of_death_uncertainty/1/sort_by_column/last_name/sort_order/1

 

 

Fant henne ikke på Dis,gravminner.

 

Tusen takk Ann-Mary

 

Da skal jeg få sjekket opp denne med gravferdsetaten i Oslo.

 

Mvh

Morten Strande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.