Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kan hjelpe ang. Asheim - Fram Brekke, Gulen, Sogn og Fjordane?


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Hei :rolleyes:
 
Jeg sitter med en Ole Iversen Asheim, som inngår ekteskap 20.juni 1863 med Aase Iversdatter Asheim i Ladvik, Brekke i Gulen, Sogn og Fjordane.
Ungkar og Landvern Ole Iversen Asheim 27 aar og Aase Iversdatter Asheim 29 aar.

Hans far: Iver Lassesen
Hennes far: Iver Nielsen
Kilde: Brekke i Gulen, Ministerialbok nr. C 1 (1859-1881), Ekteviede 1863, side 138, nr.2.

Aase tror jeg må være hun som blir døpt 25.august 1833 av foreldre Gaardmand Iver Nielsen og Anne Clausdatter Asheim (Yndesdal)
Kilde: Gulen, Ministerialbok nr. A 19 (1826-1836), Fødte og døpte kvinner 1833, side 86, 42.

Er det noen som vet noe mer om foreldrene til Ole Iversen Asheim?

Jeg finner at antatt far Iver Lassesen Asheim ble gravlagt 14.mars 1862, Brekke i Gulen, Sogn og Fjordane: Gaardbruker og forhenv. Medhjelper Iver Lassesen 65 5/6 Aar, Asheim. (født omkr. 1797)
Kilde: Brekke i Gulen, Klokkerbok nr. C 1 (1853-1880), Døde og begravede menn 1862, side 179, nr.3.

Jeg finner en Iver som blir døpt 24.november 1797 med foreldre: Lasse Hermundssøn og Agatha Iversdatter Fram Brekke. Kan dette være rett person?
Kilde: Gulen, Klokkerbok nr. A 2 (1791-1814), Fødte og døpte 1797, uten sidenr.

Lasse og Agathe bor ved tellingen 1801 på Brekke Frem, men det er ingen sønn Iver oppført: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18011411&gardpostnr=269&personpostnr=3903&merk=3903#ovre

Er det noen som har kjennskap til disse, bygdebok etc. som kan kaste lys over det?

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå observert at det faktisk er flere barn som ikke står oppført sammen med sine foreldre ved tellingen 1801, men som jeg vet er deres barn og vokste opp.
 
Jeg fant vielse 16.november 1828: Ungkar og landvern Iver Lassesen Frembreche 32 aar og pige Ingeborg Olsdatter Asheim 23 aar.

Hans far: Lasse Hermundson Frembreche
Hennes far: Ole Johanneson Asheim

Forlovere: Ole Halvorson Breche og Mons Johanneson Asheim

Kilde: Gulen, Ministerialbok nr. A 19 (1826-1836), Ekteviede kvinner 1828, side 189, nr.32.

 

Så da finner jeg vel ut av det til slutt :rolleyes:

 

Ønsker en riktig god dag til alle, med et *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.