Gå til innhold
Arkivverket

Holsund i Fusa, Hordaland


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet hvilken bygdebok jeg må se i for å finne Holsund, vistnok i Fusa, omtalt? 

Jeg finner den ikke hverken i Samnanger. 1 : "Soga um bygdi, gardarne og ætterne" eller i noen av bindene i "soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik".

Jeg leter etter foreldrene til Britha Paulsdatter Holsund som i 1748 giftet seg med Christopher Olsen Nordstrønen og flyttet til Moberg. Hun giftet seg andre gang i 1769 med Torgil Hansen Gaupholm og flyttet til Gaupholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her er bok og forfatter. Ikke scannet enda, tror jeg. Holsund er bruk 4 under Gaukstad Gr.nr. 9

 

Fusa, Hålandsdalen og Strandvik 2

Utgitt: 1967

Om boka: Fusa Sokn.

I salg?: Se bind 1.

Forfatter: O.B. Skaathun

Gårder: Gaukstad

 

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fusa bygdebok "Soga om Fusa, Hålandsdal og Strandvik" bind 2 side 167 under Holsund er ført opp følgende:

Paul Olson Øvre Gjerdevik - Holsund 1675-1742.

Var brukar i Holsund 1710-1742 gift første gang 1707 med Brita Baardsdotter 1682-1716.

Born:

1 John f. og d. 1710

2. Ole d 1736 g 1733 med Anna Nilsdotter Solaas. Anna vart gift andre gangen 1753 med enkemannen Arne Johannesson Stentvedt

3. Brita f 1721 gift første gang 1748 med Kristoffer Olson Norstrønen 1726-1765. bosatt Ytre Moberg 2.

Ho vart gift andre gongen 1769 med enkemannen Torgils Hansson Gaupholm f i Lundarvik (Fusa) ikr 1701 og var kalla opp etter oldefaren på Aga i Hardanger. Dei sette bu på Gaupholm 1725. Han døde 1778. Siste ekteskap var barnlaust. Sonen Hans f 1730 i første ekteskap g 1752 Ingeborg Johannesdotter Sandvik. Dei budde på Årland, der Hans d 1789. Sonen Nils Torgilson Gaupholm f 1727 g II 1761 Marita Vinsjansdotter Gjerdevik og deira son Vinsjans f 1764 g 1795 Marita Jonsdotter Holmefjord. , 3. Agate f 1719.

Paul (Olson) gift for andre gong 1717 med Agate Brynildsdotter.

 

Meir om Paul Olson finnes i samme bind 2, side 457 Øvre Gjerdevik

Paul var son til Ole Paulson Gjerdevik.

 

Mbh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, nå slapp jeg å vente på å få lånt boken fra biblioteket.

 

Da skal jeg få ført all ingormasjonen inn i oversikten min.

 

Cecilie

 

Cecilie

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å få bygdebøkene på biblioteket om kort tid, men jeg har dem jo i begrenset tid, og det dukker ofte opp nye spørsmål. I så fall takker jeg så mye om tilbudet om et oppslag eller to.

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Gangstø !
 
Veit du kvifor denne bokji  "Fusa bygdebok "Soga om Fusa, Hålandsdal og Strandvik" bind 2, utg 1967" ikkje er å få sjå på nb.no ??

 

Den ER digitalisert, men ikkje for "almuen", diverre.

 

På side 343 skjønar du trulig kvifor eg har inntr ......

 

Endret av Jon Sværen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon !

Jeg har også undret meg over hvorfor denne ikke er tilgjengelig på nb.no

Jeg har en del informasjon om Sværen familien i Fusa.

Sender deg en PM.

Mbh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at den ligger klar for publisering, og skal indekseres eller noe slikt. Jeg fikk dem en gang til å publisere en avis som var digitalisert, men ikke publisert. Kanskje det hjelper å sende dem en mail?

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.