Gå til innhold
Arkivverket

Anders Olsen Stavlund


Harald Rundhaugen
 Del

Recommended Posts

Kan noen klare og finne Fødsel til Anders Olsen Stavlund .Skal hvere født i 1716 og død i 1767 Anntaglig  Norderhov (Ådal )

Har nå opplysninger om at hans far skal hvere Asle Olsen Skollerud Løkke . Jeg finner på flere steder Asle med 9 barn ,men ingen av dem er Anders  .Da jeg ikke er i stand til og lese så gamle Kirkebøker håper jeg at noen har sikre opplysninger om dette eller er i stand til og finne det

M:V:H:  Harald

Endret av Harald Rundhaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen klare og finne Fødsel til Anders Olsen Stavlund .Skal hvere født i 1716 og død i 1767 Anntaglig  Norderhov (Ådal )

Har nå opplysninger om at hans far skal hvere Asle Olsen Skollerud Løkke . Jeg finner på flere steder Asle med 9 barn ,men ingen av dem er Anders  .Da jeg ikke er i stand til og lese så gamle Kirkebøker håper jeg at noen har sikre opplysninger om dette eller er i stand til og finne det

M:V:H:  Harald

Hei Harald

 

Det virker ikke helt sannsynlig at Asle Olsen skal være far til Anders Olsen.  Anders Olsen sin far bør hete Ole/Ola til fornavn hvis Anders heter Olsen til etternavn.

 

Asle Olsen sine barn bør hete Aslesen/Aslesdatter til etternavn.

 

I følge Familysearch er det to Anders Olsen som ble døpt 1716 i Norderhov

 

1)Anders døpt 26. januar, sønn av Ole Beandal og Anne Olsdatter

2) Anders døpt 1. april, sønn av Ole Anderson og Karen Andersdatter

 

Anders nummer 1:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 1 (1704-1716), Kronologisk liste 1716, side 128. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8519&idx_id=8519&uid=ny&idx_side=-132

 

Anders nummer 2:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 1 (1704-1716), Kronologisk liste 1716, side 130. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8519&idx_id=8519&uid=ny&idx_side=-134

 

Mvh

Lene Benedicte

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan legge inn navn og fødselsår på barna til Anders Olsen som du kjenner til, så blir det litt lettere å finne hvilken Anders som er rett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse barna til Asle Olsen Skollerud ,Løkke 1666-1741  og Else Pedersdatter Holst Semmen Ca1690-1741

Christoper Aslesen Løkke 1708-1775

Mari Aslesdatter Løkke 1714-1766

Inger Aslesdatter Løkke 1718-1778

Barbra Aslesdatter Løkke 1720-1762

Berit Aslesdatter Løkke 1724-?

Ole Aslesen Sørum 1725?-?

Berit Aslesdatter 1726-1728

Berit ASlesdatter 1729-?

Anne Aslesdatter Løkke 1736-1762

 

Der jeg Fant at Anders Olsen Stavlund Er Satt opp som sønn til Asle er disse barna til Anders og Anne Olsen Stavlund Født Johnsdatter

Ole Andersen Stavlundstøa Ca 1750

Hans Andersen Stavlundstøa 1751-1827

Torger Andersen Stavlundstøa 1751-1816

Anne Andersdatter   1754

 

 

 

Endret av Harald Rundhaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Harald

 

Ringerike Slektshistorielag har nettopp gjort ferdig avskrift av Norderhov kirkebok 1 (1704-1716)

der kan jeg lese at Asle Olsen og Else Peder/Persdatter Løkke:  trolovet 10/7-1712, gift 13/10-1712, Barn: Else 12/5-1713,  Christoffer og Marit 27/4-1714.

dette er de barna som står som døpt i Norderhov prestegjeld 1704-1716, men kirkeboka ser ut til ikke å ha vært ført i visse perioder (sept.1710-mai 1711)  og er mangelfull ført, ved barns død er ikke alle innført som døpt.

 

Tom

 

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4

 

Med barna du lister opp her på Anders Olsen, så ville jeg holdt en knapp på at Ole Beandal og Anne Olsdatter var foreldre.  

 

MEN: jeg syntes det er alt for mange usikre momenter her, så jeg foreslår at du legger inn linja fra så nærme deg i tid at du er bombesikker på at det er riktig, og bakover til Anders Olsen.  Jeg mener selvfølgelig ikke nålevende personer :)

 

Jeg fant forøvrig ikke Anders Olsen død i Norderhov i 1767, dog jeg kan jo ha oversett han.  

 

Mvh

Lene B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke noe sikre opplysninger om linja til Anders Olsen .  Bare kom over dette i MY Heritage . Der fant jeg også at han skal hver begravd den 7/6-1767

Det er linja til Asle Olsen Skollerud Løkke jeg har . Heller ikke her har jeg kontrollert alt med Kirkebøker ,Men der tror jeg det jeg har er nesten riktig men kan sikkert mangle noe . For eksempel Anders.

Harald

Endret av Harald Rundhaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening skal du ikke feste lit til at Anders Olsen Stavlund er sønn av Asle Olsen og Else Pedersdatter. 

Hvis han var det skulle han hett Anders Aslesen.  Videre sier du selv at du ikke har funnet ham som barn av dem.

 

 

Jeg kaster inn håndkleet her.  Det blir for tidkrevende å finne ut av hvem Anders Olsen er når det er et så vanlig navn, og informasjonen rundt ham er så usikker.

 

Men; om han er født i Norderhov i 1716, så er det en av de to i innlegg #2.  Når det gjelder dødsdato og - år, så finner jeg han fremdeles ikke som gravlagt i Norderhov på denne datoen.  Det var en vanskelig håndskrift i kirkeboka syntes jeg, så jeg kan selvfølgelig ha gått glipp av noe.  

 

Håper du eller noen andre finner ut av det :)

 

Mvh

Lene Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.