Gå til innhold
Arkivverket

Skifte spørsmål


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Håper dere kan hjelpe meg med et par ting.

 

Jeg leter etter skifte/+dødsmeldinger etter;

 

Gustav Marius Guttormsen født 25.12.1881 og tror han var død rundt 1955? Muligens i Horten?

 

Evt også Abraham H. Abrahamsen (evt kan han stå oppført som Abraham Hansen? Født 1858 Tror han også kan ha være død i Horten?

 

Hans kone Jacobine Abrahamsen (Horten)

 

Om dere har flere opplysninger om disse personene hadde jeg vært meget taknemmelig for hjelp!

 

Mvh Adèle Marie Moe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Adele Marie Moe

 

1. Vi har funnet dødsfallet til Jakobine Abrahamsen (f. 1849) i dødsfallsprotokoll i arkivet til Mellom Jarlsberg sorenskriveri (rekke I - Horten, nr. 2). Her er det opplyst at hun døde 17.6.1925. I kolonnen for arvinger og gjenlevende ektefelle er mannen snekker Abraham Abrahamsen oppført, sammen med adressen Geelmuydens gt. 11.

2. Vi har funnet dødsfallet til Gustav Marius Guttormsen (f. 25.12.1881) i dødsfallsprotokoll for Horten sorenskriveri (rekke I – Horten, nr. 3). Dødsdato er opplyst å være 13.3.1955, og adresse Geelmuydens gt. 11. Som arvinger er ektefelle Elisabeth Guttormsen (f. 12.6.1885) og barna Alf Guttormsen (f. 26.4.1911, bosted Vollen, Asker) og Magda Elisabeth Dahlseide (f. 24.4.1916, bosted Thorbjørnsensvei 9, Lørenskog) innført.

3. Abraham H. Abrahamsen har vi lett etter tidligere uten resultater, se lenke: http://forum.arkivverket.no/topic/189231-abraham-h-abrahamsen-f-26-apr-1858-droebak/

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei igjen og tusen takk for svar :) Er det mulig å få en kopi/bilde av disse dødsfall protokollene og skiftene?

Mvh Adèle Marie Moe

 

 

Til Adele Marie Moe

 

1. Vi har funnet dødsfallet til Jakobine Abrahamsen (f. 1849) i dødsfallsprotokoll i arkivet til Mellom Jarlsberg sorenskriveri (rekke I - Horten, nr. 2). Her er det opplyst at hun døde 17.6.1925. I kolonnen for arvinger og gjenlevende ektefelle er mannen snekker Abraham Abrahamsen oppført, sammen med adressen Geelmuydens gt. 11.

2. Vi har funnet dødsfallet til Gustav Marius Guttormsen (f. 25.12.1881) i dødsfallsprotokoll for Horten sorenskriveri (rekke I – Horten, nr. 3). Dødsdato er opplyst å være 13.3.1955, og adresse Geelmuydens gt. 11. Som arvinger er ektefelle Elisabeth Guttormsen (f. 12.6.1885) og barna Alf Guttormsen (f. 26.4.1911, bosted Vollen, Asker) og Magda Elisabeth Dahlseide (f. 24.4.1916, bosted Thorbjørnsensvei 9, Lørenskog) innført.

3. Abraham H. Abrahamsen har vi lett etter tidligere uten resultater, se lenke: http://forum.arkivverket.no/topic/189231-abraham-h-abrahamsen-f-26-apr-1858-droebak/

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt kopi av de etterspurte dokumentene (dødsfallsprotokoller fra Horten sorenskriveri og Mellom Jarlsberg sorenskriveri), se vedlegg. Det var privat skifte etter Gustav Guttormsen, se overtakelseserklæringen (Horten sorenskriveri, Hg - gjeldsovertakelse, eske 2), og vi har derfor ikke videre dokumentasjon etter dette skiftet. Ektepakten som det vises til er tinglyst:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: V XIII, Sted: Mellom Jarlsberg sorenskriveri, Horten tinglag, Oppbevaringssted: SAKO
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080401330409.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=15179&uid=ny&idx_side=-95

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

post-2111-0-98171000-1443522880_thumb.jpg

post-2111-0-53867200-1443522893_thumb.jpg

post-2111-0-22108300-1443522908_thumb.jpg

post-2111-0-64910400-1443522932_thumb.jpg

Overtakelseserklæring.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, jeg tillater meg å ta opp igjen denne tråden da jeg nå har funnet dødsdato på Abraham (Hansen) Abrahamsen

Han døde i Horten 28.11.1935 og da lurer jeg på om det er "enklere" å finne noe skifte på han?

Eventuelt om det er skifte på hans kone Jakobine som står over her?

 

Mvh Adéle Marie Moe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har funnet dødsfallet til Abraham Hansen Abrahamsen i Borre i 1935, og vedlagt ligger kopi av dødsfallsmelding (Mellom Jarlsberg sorenskriveri, Hab, nr. 15). Det kan se ut til at det var privat skifte, og vi har derfor ikke videre dokumentasjon etter dette skiftet. For kona Jakobine står det i dødsfallsprotokollen ovenfor at hun ikke etterlot seg noe. 

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Mellom Jarlsberg 1935.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.