Gå til innhold
Arkivverket

Otte Mattson Rømers barn


Terje Sund
 Del

Recommended Posts

Jeg vet at  det har vært kjent at Otte Mattson Rømer (ca. 1437 - 1512) hadde to barn med sin hustru Ingeborg Lydersdatter, de var Olav (d. ca.1513) og Ingerd (til Austråt) (ca 1475-1555). Jeg ser at enkelte hevder det var flere barn. Ett av dem skal ha vært Anna (ca. 1470-1528) gift med  Amund Gjestson Holck som var født i Salthammar, Skogn (ca. 1460-1521).  Er det noen som vet om det fins dokumentasjon for dette. Jeg mistenker at det kan være grepet ut av luften, eller at det kan være snakk om en forveksling. Det vil uansett være interessant å få mer klarhet i saken.

 

Mvh

Terje Sund

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info om barn ifølge denne websiden, skrevet av en Terje Sørensen. Hans viktigste kilder skal være:

Aschehougs Norgeshistorie: Halvard Bjørkvik: Folketap og sammenbrudd 1350 - 1520 (1996).

Hjalmar Ythaug: Austråts saga (1975)

 

http://www.yrjarheimbygdslag.no/bebyggelse/82_austratt/slekt/s_001_otte_ingeborg.htm

 

1.Olav, d. ca. 1513. Med ham døde den mannlige linjen av den yngre Rømer-ætt ut.

2.Ingerd, d. 1555. Hun er identisk med den navngjetne Fru Ingerd til Austrått.

I noen (usikre?) slekttavler blir Otte Matsson Rømer og Ingeborg Lydersdatter oppført med en datter til:

3.Dorthe Ottesdatter, f. ca.1465, g.m. Erik Jensson til Vikstrup på Fyn, Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han bare registrert som Otte Matsson og ikke med farmorens navn Rømer.
Han og kona Ingeborg Lydersdatter Struts, skal ha hatt 5 barn, hvorav Ingerd Ottesdatter (Fru Inger til Austrått) var et av barna.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Vigerust, i egenskap av moderator for DIS' Etterlysninger/Slekter, refererte i 2006  til samme kilde som den første nevnt av Kurt ovenfor:

'Konsensus idag vedr den eldre slekten Rømer og dens etterkommere på gården Austrått kan vel sies å være en slektstavle publisert i Halvard Bjørkvik: Folketap og sammenbrudd 1350-1520 (Aschehougs Norges historie, bind 4, Oslo 1996, ISBN 82-03-22032-0), s. 78. Slektstavlen føres fra Otte Rømer, kjent fra 1361, til folket på Austått omkring midten av 1500-tallet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info om barn ifølge denne websiden, skrevet av en Terje Sørensen. Hans viktigste kilder skal være:

Aschehougs Norgeshistorie: Halvard Bjørkvik: Folketap og sammenbrudd 1350 - 1520 (1996).

Hjalmar Ythaug: Austråts saga (1975)

 

http://www.yrjarheimbygdslag.no/bebyggelse/82_austratt/slekt/s_001_otte_ingeborg.htm

 

1.Olav, d. ca. 1513. Med ham døde den mannlige linjen av den yngre Rømer-ætt ut.

2.Ingerd, d. 1555. Hun er identisk med den navngjetne Fru Ingerd til Austrått.

I noen (usikre?) slekttavler blir Otte Matsson Rømer og Ingeborg Lydersdatter oppført med en datter til:

3.Dorthe Ottesdatter, f. ca.1465, g.m. Erik Jensson til Vikstrup på Fyn, Danmark.

 

Takk for presiseringen. Jeg har også sett Terje Sørensns webside, men var ikke helt klar over kildene.

 

Terje

Har han bare registrert som Otte Matsson og ikke med farmorens navn Rømer.

Han og kona Ingeborg Lydersdatter Struts, skal ha hatt 5 barn, hvorav Ingerd Ottesdatter (Fru Inger til Austrått) var et av barna.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Jeg har også sett at noen opererer med inntil fem barn. Spørsmålet er hvilke kilder dette bygger på.

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for presiseringen. Jeg har også sett Terje Sørensns webside, men var ikke helt klar over kildene.

 

Terje

 

Jeg har også sett at noen opererer med inntil fem barn. Spørsmålet er hvilke kilder dette bygger på.

 

Terje

 

Jeg vet ikke hvilke kilder de har som sier at han skulle ha 5 barn og har heller ikke undersøkt det nærmere. Jeg har han bare oppført med datteren; fru Inger til Austrått.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Vigerust, i egenskap av moderator for DIS' Etterlysninger/Slekter, refererte i 2006  til samme kilde som den første nevnt av Kurt ovenfor:

'Konsensus idag vedr den eldre slekten Rømer og dens etterkommere på gården Austrått kan vel sies å være en slektstavle publisert i Halvard Bjørkvik: Folketap og sammenbrudd 1350-1520 (Aschehougs Norges historie, bind 4, Oslo 1996, ISBN 82-03-22032-0), s. 78. Slektstavlen føres fra Otte Rømer, kjent fra 1361, til folket på Austått omkring midten av 1500-tallet.'

 

Takk, godt å vite at Tore Vigereust referer til samme kilde som først nevnt av Kurt ovenfor.  Riktignok er det en stund siden 2006 nå, men det har vel kanskje ikke blitt funnet  noen  flere kilder i mellomtiden.

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se NST 6 side 264.

 

Takk, jeg ser det virker interessant:

"Kildekritiske undersøkelser vedrørende nogen middelalderslekter. I. Rømer – Gyldenløve."

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg ser det virker interessant:

"Kildekritiske undersøkelser vedrørende nogen middelalderslekter. I. Rømer – Gyldenløve."

 

Terje

 

Dette ser ut til å bekrefte det jeg trodde.

I fotnoten til side 264 skriver forfatteren av nevnte artikkel, Henning Sollied, følgende:

 

"Som allerede tidligere fra flere hold påvist har søstrene Anne og Ottilie Ottesdøtre, som av G. Munthe og DAA oppføres som døtre av hr. Otte Matsson, intet med ham å gjøre; de tilhørte slekten Kane."

 

H. Sollied sier også at bare to barn av Otte Matsson Rømer som nådde voksen alder, er kjent, nemlig (I) Olav Ottesen, d. – 1513, og   (II) Ingerd Ottesdatter (kjent som fru Ingerd til Austråt), d. 1555.

 

Med mindre andre kilder er kommet til i mellomtiden, må man vel fremdeles regne dette som konsnsus.

 

Terje S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskningsstatus ble presentert i Per-Øivind Sandbergs hovedfagsoppgave i historie (om fru Gjørvels gods). Han rekonstruerte her Hans Sigurdssons jordebok og viser at av den tredelen av arven som falt på Gro Alvsdotters etterkommere går en mindre del til slekten Posse via Ottes søster Gjertrud. Alt det øvrig gjenfinnes hos Ingjerd Ottesdotters etterkommere. Hun kan altså ikke ha hatt søsken med etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskningsstatus ble presentert i Per-Øivind Sandbergs hovedfagsoppgave i historie (om fru Gjørvels gods). Han rekonstruerte her Hans Sigurdssons jordebok og viser at av den tredelen av arven som falt på Gro Alvsdotters etterkommere går en mindre del til slekten Posse via Ottes søster Gjertrud. Alt det øvrig gjenfinnes hos Ingjerd Ottesdotters etterkommere. Hun kan altså ikke ha hatt søsken med etterslekt.

 

Mange takk.

 

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

I Roy Söftings slektsider finns uppgiften att Anna Ottarsdotter Römer skulle vara fött ca 1470 i Ringköping, Danmark. Kan det vara et spår för att få klarhet i hennes ursprung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else-Marie Fänge,

 

Dette blir trolig å snu problemstillingen på hodet en smule. Etter hva som er fremkommet i denne tråden hittil, så eksisterer det jo ingen "Anna Ottarsdotter Römer". Trådstarter fikk allerede i april 2015 avklart at man i litteraturen (før Sollieds artikkel om Rømer kom på trykk) hadde blandet forskjellige Ottesdøtre inn blant barna til Otte Mattsson, men ved Sollieds artikkel er dette ryddet opp.

 

Det er nå snart 80 år siden Sollieds artikkel stod på trykk i NST, så jeg vil igrunn hevde at det skulle være lang nok tid til å oppdatere seg på forskningsstatus. 

 

I tillegg er det vanskelig å forholde seg til de opplysningene du nyss har bidratt med, da du jo har utelatt å lenke til den nevnte nettside, og vi vet derfor ikke hva den nevnte Roy Söfting baserer sine opplysninger på.

 

Så i sum: Før det skal være interessant å finne ut av en "Anna Ottarsdotter Römer", så må det først dokumenteres at hun i det hele tatt har eksistert. Har du opplysninger som kan avklare dette?

 

Vennlig hilsen

 

Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy Söftings slektsside bygger altså på informasjon som ble forkastet for nærmere 80 år siden. Intet nytt eller troverdig å hente der.

Endret av Lars Løberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rot her også i de neste leddene  i Söftings oversikt.

Kanniken Sjur Amundsson (kildebelagt fra 1532) kalles f. eks for  både Holck og Smør. Totalt uholdbart !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.