Gå til innhold
Arkivverket

Haagen Nilsen, klokker i Løten - født Ringsaker


Liv Eftestøl
 Del

Recommended Posts

Det foregikk en debatt om Haagen Nielsen f. 5. mars 1797 og g. 11. april 1844 m. Berthe Olsdatter Stafseng.  Det var en Agnethe Schjønsby som åpnet denne diskusjonen.i 2004 og den ble avsluttet i 2006. Her om dagen kom jeg over en gammel bibel som har tilhørt ham. Han er min manns tippoldefar hvis jeg ikke har regnet feil. Jeg er interessert i å høre om det er noen som kan bidra med informasjon om denne familien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Anne-Lise. Jeg var oppmerksom på denne lenken til temaet, men er så ny at jeg ikke visste hva jeg måtte gjøre for å finne lenken. Jeg trenger nok litt tid for å finne ut av ting. 

 

Vennlig hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heftet "Løten Kirke" fra 1950.

 

Der står det litt om Haagen, og også portretter av både Haagen og hans sønn Ole, hvis du er interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heftet "Løten Kirke" fra 1950.

 

Der står det litt om Haagen, og også portretter av både Haagen og hans sønn Ole, hvis du er interessert

Dette høres spennende ut. Jeg kunne godt tenkt meg dette heftet. Hvis det virkelig finnes et portrett av Haagen og hans sønn Ole, kunne det absolutt ha interesse. Det er jo spesielt at det finnes portretter av familiemedlemmer tatt så tidlig. Haagen var skolelærer noe som ser ut til å være vanlig nedover i slektsleddene. Både på Torp- og Eftestøl-siden var det mange lærere.  

 

Vennlig hilsen

 

Liv Mørdre Eftestøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er han i 1865, han var ikke klokker ifølge tellinga men bruker og  Kirkesanger.på Klokkergaarden.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038033000305

Hei. Ja, her står det oppført at han var kirkesanger, i tillegg var han skolelærer i Løten. Han skriver foran i bibelen sin som min familien har at han ble "beskikket.til kirkesanger og skolelærer i Løten den 19. maj 18 ? (resten av tallet er revet bort på siden) og flyttede derhen i Juni samme Aar), antagelig før 1844, for han fortsetter med å skrive at han giftet seg den 11. April 1844. 

 

 

Vennlig hilsen

 

Liv M. Eftestøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haagen Nilsen var skolærer på Løtens første faste skole, Lund skole fra 1827. Du finner noe skrevet om han i lokalhistorisk årbok for Løten; "Lautin 2002" og i boka "I lys og skygge, skolene i Løten gjennom tidene" av Odd Magnar Syversen. Her er også bildet av han trykt.

Haagen Nilsen var lærer i Løten i mange år, og godt likt i bygda.

Da Lund skole feiret 175 år i 2002, skrev Tor Karseth et syngespill om skolen; "Presten, klokkeren og skola på Lund", som henviser til presten Peder Vogelius Deinboll og klokker Haagen Nilsen. Her er Haagen Nilsen en av hovedpersonene. Sangene er også utgitt på CD.

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt deg en personlig melding med lenker for nedlasting av heftet pluss bilder

Tusen takk. Jeg regner med at du har hørt fra meg om dette i går. Bildene er på plass på slektstreet og historien skrevet i heftet. Det er utrolig hva man kan finne, men dyktige medhjelpere er en nødvendighet. Ditt bidrag var meget kjærkomment. 

 

Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haagen Nilsen var skolærer på Løtens første faste skole, Lund skole fra 1827. Du finner noe skrevet om han i lokalhistorisk årbok for Løten; "Lautin 2002" og i boka "I lys og skygge, skolene i Løten gjennom tidene" av Odd Magnar Syversen. Her er også bildet av han trykt.

Haagen Nilsen var lærer i Løten i mange år, og godt likt i bygda.

Da Lund skole feiret 175 år i 2002, skrev Tor Karseth et syngespill om skolen; "Presten, klokkeren og skola på Lund", som henviser til presten Peder Vogelius Deinboll og klokker Haagen Nilsen. Her er Haagen Nilsen en av hovedpersonene. Sangene er også utgitt på CD.

 

Thomas

Tusen takk for ditt innlegg. Det er spennende å oppdage hvor mange der ute som har noe å fortelle. Det er lenge siden jeg har vært opptatt av denne grenen av slektshistorien, som er en del av min manns slekt. Under rydding her hjemme kom jeg plutselig over en gammel bibel som har tilhørt Haagen Nilsen. Foran har han skrevet litt om seg selv og sin familie og oppgitt årstall. Da jeg så etter i slektsprogrammet, hadde jeg registrert ham og hans foreldre samt navnet på en datter. Jeg ble imponert over hans flotte håndskrift, og den er også blitt spesielt nevnt i et hefte om Løten kirke som jeg har fått tilsendt. Nå har jeg fått noen flere fakta på plass, og det som gjør inntrykk er alle skolefolkene som finnes nedover i slektsleddene. Min mann var en av tre brødre - alle tre har et barn som i dag har en universitetsstilling - og som underviser.  

 

Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.