Gå til innhold
Arkivverket

Peder Larsen Strøm og Sophie von Cappelen


per anders holstad
 Del

Recommended Posts

Jeg fikk rettet to grove tastefeil fra min side, så nå så alt bedre ut (jeg får holde meg hjemme i Christiania) - takk for bryderiet.

 

Jeg har stadig problem med Mette Sophia Berntsdatter Kreutz, jeg har aldri vært i nærheten av en slik tidsdifferanse på 1730-tallet mellom hjemmedåp og stadfestelse av denne.

 

Om det skulle ha interesse; Anna Elisabeth Berntsdatter Kreutz gift 05.04.1768 med (Johan) Christian Schultz i Grue (Grue Mini 2 1749-1774 p.399), død (Anna Elisabeth Schultz) i Hof 07.05.1769, begr. 13.05.1769 (Hof Mini 3 1750-1789 p.406). Kan være at dette for lengst er nevnt, men for sikkerhets skyld.

 

"Bernt Mortensen Orning Grønvold" tok morens navn, altså kun "Bernt (Mortensen) Orning".

 

Ellers deler jeg oppfatningen om at det er plass til mangt i "Aker-perioden" - så trekker jeg meg tilbake til "mitt" område.

Jeg regner med at tidsdifferansen du snakker om er dette at barnet Mette Sophia døpes nesten et halvt år etter at moren er død.  Det kan være flere grunner til det, f.eks. at faren var beordret et annet sted i denne perioden.  Fadderne sier meg ikke noe, men kanskje andre kjenner til dem. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7677&idx_id=7677&uid=ny&idx_side=-33

 

Jeg kan ikke se at det dreier seg om et uekte barn og vi har ikke funnet et nytt ekteskap mellom 9. juli og 2. desember.  I så fall måtte en alternativ hustru vært på vei med Mette Sophia noen måneder før forrige hustru dør.  Ikke umulig, men .....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en hjemmedåp ble et navn fastsatt, den i kirkebok innførte dåp var i så fall bare en stadfestelse. Faren behøvde ikke være til stede ved dåpen (det behøvde ikke engang faddere)


Oppsettet til Wenche ser forøvrig oversiktlig og tilsynelatende OK ut ellers. Men vi skulle hatt noen skifter, spesielt Boel Marie Pouelsdatter Mørch og ikke minst Berendt Kreutz selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til i oversikten til Wenche.

Barn nr.5 Mette Sophia født i 1733. Gifter seg i Vinger 20 juni 1755 med Jens Munch von Cappelen,dør i 1830 i Skiptvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boel Marie Kreutz datter til Bernt Kreutz og Orning

Gift 24 juli 1776 på Brandval ved Grue med Mathias Aagaard

 

Hun delte skjebne med søstrene Mette Marie gift Gjerdrum og Anne Elisabeth gift Schultz

Alle 3 døde i barselseng. Boel Marie rakk å få 3 barn-døde etter det 3.

De andre to fikk kun 1 hver.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9151&idx_id=9151&uid=ny&idx_side=-25

Gift med Aagaard -se sist på kolonne 2 venstre side.

 

Johan Christian Schultz var for øvrig Sorenskriver og Johannes Hansen Gjerdrum Klokker.

Christian Schultz gift 2) gang med Maren Christine Olsdatter Colbjørnsen fikk med henne 10 barn. De bodde på Elverum.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9151&idx_id=9151&uid=ny&idx_side=-57

Her dør Boel Marie Kreutz 30 år gammel på Grue

Begravet 15 juni 1779

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Sophie Berntsdatter Kreutz dør 25. mar. 1830 og begr. 3. apr. i Skiptvedt http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=435&idx_id=435&uid=ny&idx_side=-102  I 1801 bor hun hos yngste sønnen gårdbruker i Aker, Jens Munch Cappelen f. 1759 som var gift med Mallene Jacobsdatter 1774-.  Hvorfor hun flyttet til Skiptvedt har jeg ikke funnet ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av interesse bør være skiftet etter Siri Andersdatter (Skiæret) gravlagt på Vor Frelsers Kirkegaard i Christiania 10.07.1750. Dette ble åpnet samme dag som hun døde (05.07.1750) og finnes i byens skifteprotokoller (Christiania Skifteprotokoll 10 1749-1757 f.84b). Siri Andersdatter var mor til Boel Marie Pouelsdatter Mørch og overlevde som vi vet henne. Derigjennom vet vi hvilke av Boel Maries barn som var i live på dette tidspunkt, og det var kun Mette Sophie med alder oppgitt som "15 a 16 Aar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan føye til at en søster av Boel Marie Pouelsdatter Mørch het Annichen Pouelsdatter, hun var gift med skomakeren Casper Jacobsen

som var vitne ved trolovelsen til Boel Marie Pouelsdatter Mørch og Berendt Kreutz i Pouel Iversens hus (vielsen som kjent i Slottskirken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Ingeborg Cathrine død 8 år gammel på Vinger

Datter til Kreutz og Tanche.
Begravet 17 april 1765.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9129&idx_id=9129&uid=ny&idx_side=-140
Se høyre side.

 

 

Flott Geir

Du vet ikke tilfeldigvis hvem som var far til Boel Marie Paulsdatter Mørch

 

Han het vel Paul Mørch -men hadde vel et patronym -vet du noe mere om han.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av interesse bør være skiftet etter Siri Andersdatter (Skiæret) gravlagt på Vor Frelsers Kirkegaard i Christiania 10.07.1750. Dette ble åpnet samme dag som hun døde (05.07.1750) og finnes i byens skifteprotokoller (Christiania Skifteprotokoll 10 1749-1757 f.84b). Siri Andersdatter var mor til Boel Marie Pouelsdatter Mørch og overlevde som vi vet henne. Derigjennom vet vi hvilke av Boel Maries barn som var i live på dette tidspunkt, og det var kun Mette Sophie med alder oppgitt som "15 a 16 Aar".

Suverent av deg, Geir.

 

Men du mener Siri Larsdatter eller står det feil i skiftet? http://arkivverket.no/URN:sk_read/25402/89/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står Poul Iversens enke.

Har litt problemer med å lese skifter, da det står så smått.

 

Her må man ta sin tid for å få med seg det viktigste. Så vidt jeg kunne se stod det ikke

noe spesielt om faren Poul Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg gjøre om tittelen på den tråden her? Sånn i tilfelle noen er interessert i Kreutz-familien.

Så kan jeg starte en ny tråd med Peder Larsen Strøm.

 

Sånn forøvrig er jeg imponert over dere. Har fått mye uvurderlige opplysninger som jeg selv hadde brukt en evighet på.

 

 

PerA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  skal bare være 2 stk Berend/Bernt Kreutz som er militære (Ovenstad og Hirsch&Hirsch) og den ene er sønnen født i 1748 som ble major.  Hvis den militære tittel nevnes ved første ekteskap og barna der så tror jeg ikke det er noen tvil om at dette er Bernt d.e.

 

Sønnen Bernt Peder Kreutz 1748-1808 gift mai 1788 i Vinger med Catharina Elisabeth Todsleff 1764-1846. 6 barn: Maria Jacobæa døpt 17. jan.1790,  Anne Elisabeth døpt 22 mar. 1792, Bolette Christine døpt 3.des. 1793, Fredrik Orning døpt 2. jan. 1799, Andreas Samuel døpt 2. feb. 1800 og Christopher Fredrik døpt 10. jul. 1803, alle i Vinger kirke.

 

Når det gjelder spørsmålet om hvor navnet Bernt kommer fra så er min teori at Peder Knudsen Krudtz har hentet det fra oberstløytnant Bernt Mortensen Orning (Grønvold) som muligens har vært hans sjef og som senere blir hans sønns svigerfar.  Feil, da han er for ung i 1692, men jeg har en bedre kandidat, nemlig Bernt Eriksen Orning "kalt Norges admiral" morfar til oberstløytnanten.  Han døde i Marstrand og der var Knud Pedersen Krudtz samtidig. Kreutz var stykkløytnant i Marstrand 29. jul 1677 iflg. Ovenstad. Knud var i  Vinger og det var også hans sønn i 1692.

 

http://slektsforskning.com/login/person/anetre2/tekst2/Bernt%20Eriksen%20Orning.asp

 

Sønnen Bernt Peder Kreutz ble gift i Stange 1 september 1788 og ikke i Vinger.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9118&idx_id=9118&uid=ny&idx_side=-98

Se venstre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har funnet ut hvor Major Bernt Peder Kreutz blir begravet hvilken KB.

 

Var inne på Gløersens dødsbok  der står det at han dør 10 oktober 1808 på Feltleiren Aamodt i Setskog.

Når jeg slår opp dette så finnes det et sted i Høland som heter det. Jeg fant han ikke der.

 

Men det er mange Aamodt i Norges land.

 

Lars Niemann som var gift med Karen Henriche Kreutz han dør i 1815 på Grue.

Henne finner jeg ikke død- regner med at hun døde før 1801, for da er de 2 gjenlevende barnen  av 3.

satt bort som pleiebarn.

Datteren Petronelle Sophie havner hos Undertollinspektør Jens Kreutz.(1801-telling)

Datteren Christina Dorothea havner hos den ugifte Else Sophie Kreutz som dør 1824 på Vinger.(1801-telling)

 

Hvorfor Lars Niemann ikke tok vare på sine barn vet jeg ikke.

Hvem Lars Niemann er sønn av er en gåte. Jeg har i hvertfall ikke funnet ut av det. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I militær skifteprotokoll finnes følgende som jeg tror kan passe inn i denne debatten:

”Skifte” datert Finnestad i Tune 26 mars 1727 etter oberstløyntnant ved det oplandske hr. oberst Brochenhuus nationale dragon regiment Bernt Ornings frue Anna Lange som døde 2 mars 1725.

 På barnas vegne og "vitner" hans svoger Captein ved det første smaalenske regimet hr oberst Hvitfelds, Peder Schade som har til ekte Thala Chatrina Lange og hans bror (oberstløyntnantens) Lieutnant ved generalmajor von øtkens dragonregiment Friderich Christian Grønvold.

Barn:

Marqvart Otto Orning 16 år, Petter Martinius Orning 15 år, Berendt Orning 8 år, Hans Christian Orning 4 år, Mette Heidewig Orning 14 år, Else Elisabet Orning 13 år, Karen Torm Orning 11 år, Charlotta Amalia Orning 11 år, Mette Maria Orning 5 år, Idde Soffia Orning 3 år.

Den avdødes kostet over 200 rd. Av fastgods var det gården Teisen i Nes sogn på Romeriket. Det ser også ut til at det ventes noe arv etter avdødes farsøster i Danmark, Elen Maria Lange sl. Generalmajor Furmand.

Bernt hadde fått bevilling til å sitte i uskiftet bo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Vedr. Kreutz

 

Jeg kan se, der er nogle der leder efter familiemedlemmer til Marie Kreutz.

 

Jeg ved ikke, om man er klar over, at Thomles bog om von Cappelen i Norge og Danmark er digitaliseret og kan findes på http://old.genealogi.no/litteratur/thomle/thomle_1896_cappelen.

 

Jeg er lige som Anders meget interesseret i at vide mere om Peder Larsen Strøm og Sophia von Cappelen, da de er mine 3 x tipoldeforældre.

 

Jeg har været så heldig ved tidligere efterlysninger at finde flere grene - nulevende - familiemedlemmer - men åbenbart er Peder og Sophia en meget svær nød at knække.

 

Jeg undrer mig over, om det ikke er muligt gennem lægdsruller at finde Peder. Jeg har fundet en Peder Strøm på en oversigt overmilitæret.

 

Er der nogle der ved, om man - som i Danmark - blev noteret på en rulle straks ved fødsel?

Jeg har forespurgt både i det norske og danske rigsarkiv. Danskerne siger, det er sendt til Norge.

 

Der er en ting, der undrer mig. Jeg synes det normalt, at der ved vielser står "ungkarl" - det står der ikke ved Peders vielse - skulle han måske have været gift før eller er det bare præsen der ikke har været omhyggelig nok.

 

På det kongelige bibliotek i København findes både Thomles bog og et meget smukt og stort slægtstræ. Jeg håber at få min søn med derind for at affotografere det. Her ender Peder også blindt.

 

Jeg syntes, det var morsomt med Peders efterlysning af tørklæder :rolleyes:.

 

Håber, det lykkes os at knække nøden en dag - jeg har snart brugt flere år.

 

Med venlig hilsen

 

Lis Strøm

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I militær skifteprotokoll finnes følgende som jeg tror kan passe inn i denne debatten:

”Skifte” datert Finnestad i Tune 26 mars 1727 etter oberstløyntnant ved det oplandske hr. oberst Brochenhuus nationale dragon regiment Bernt Ornings frue Anna Lange som døde 2 mars 1725.

 På barnas vegne og "vitner" hans svoger Captein ved det første smaalenske regimet hr oberst Hvitfelds, Peder Schade som har til ekte Thala Chatrina Lange og hans bror (oberstløyntnantens) Lieutnant ved generalmajor von øtkens dragonregiment Friderich Christian Grønvold.

Barn:

Marqvart Otto Orning 16 år, Petter Martinius Orning 15 år, Berendt Orning 8 år, Hans Christian Orning 4 år, Mette Heidewig Orning 14 år, Else Elisabet Orning 13 år, Karen Torm Orning 11 år, Charlotta Amalia Orning 11 år, Mette Maria Orning 5 år, Idde Soffia Orning 3 år.

Den avdødes kostet over 200 rd. Av fastgods var det gården Teisen i Nes sogn på Romeriket. Det ser også ut til at det ventes noe arv etter avdødes farsøster i Danmark, Elen Maria Lange sl. Generalmajor Furmand.

Bernt hadde fått bevilling til å sitte i uskiftet bo. 

Jeg forsøker å plassere Thala Chatrina Lange som i denne settingen kan være søster av Anne Pedersdatter Lange.  Hun skal altså ha vært gift med Peder Schade (senere major) og navnet på hans hustru står "åpent" hos Hirsch&Hirsch, men det nevnes at når han dør i Fredrikshald 12.2.1762 at han var 78 år og hans hustru 65 år.  Dvs. at hun må være født c1697.

 

Anne Pedersdatter Lange skal være født 25.feb.-1687 i Karlebo, Lynge-Kronborg.

 

Jeg har forsøkt å finne rett Peder Lange i Hirsch&Hirsch, men det er flere med uklare data, muligens passer best en adjutant Peder Lange som faller i slaget ved Høchstedt 13.8.1704.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er foreldrene til Anne Pedersdatter Lange
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:FKDB-ZM2A

Kan dette være hennes far som dør.
Peder Lange var Stiftsprost i Christiania
Død 1718 i Oslo og begravet 22 juni 1718 i Vår frelsers kirke.

Her blir Thale Cathrine Lange født
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XYTX-6YD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er foreldrene til Anne Pedersdatter Lange

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:FKDB-ZM2A

 

Kan dette være hennes far som dør.

Peder Lange var Stiftsprost i Christiania

Død 1718 i Oslo og begravet 22 juni 1718 i Vår frelsers kirke.

 

Her blir Thale Cathrine Lange født

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XYTX-6YD

 

Tusen takk, Wenche.

 

Jeg får imidlertid ikke opp den første lenken.  Hvem var foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.