Gå til innhold
Arkivverket

Teknisk: Dataprogram for å tegne "slektskretser"?


Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Jeg er lykkelig bruker av Disgen, og det finnes gilde slektsprogram "der ute" som kan gjøre mye bra.

 

Men når jeg f.eks. skal illustrere hvordan to slektskretser er forbundet, tenker jeg at det ikke handler så mye om store databaser og automatisk generering. Da må jeg - med informasjon jeg har lagret i databasen - "designe" en tavle på et blankt ark. Er det noen som har tips om greie progam? Jeg kan tegne via microsofts PP eller publisher, men finnes det noe som enklere - ved enkle klikk - etablerer bokser i ulike retninger?

 

Kanskje vi har diskutert dette før her?

 

Legger inn et eksempel fra Wikipedia for å illustrere de ulike retningene og koblingene vi jakter på...

 

("Roman families 4 Nov 08" by Foxhunt king - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roman_families_4_Nov_08.png#/media/File:Roman_families_4_Nov_08.png)

 

 

 

 

 

post-246-0-91539100-1429810474_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar Lucidchart, som er ei nettbasert løysing, til akkurat denne typen ting. Den kjem i ein gratis versjon du kan teste på, men som har noko begrensing i antal objekt når ting blir omfattande. Eg har funne dette såpass nyttig at eg har gått for betalversjonen som ikkje har slike begrensingar. No er det vel i tillegg ein "offline"-versjon som ikkje krev nett heile tida, trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg forstår Jarl rett er vel hensikten å kunne sette opp på meir fri basis ulike samanhengar. Eg bruker det for å sette opp oversikta over sikre/usikre samanhengar og hypoteser i litt uoversiktlege slektskrinsar... Eit døme har eg t.d. her, der eg prøver å få oversikt over samanhengane ut frå skifteinformasjon.

 

Eg bruker dette såleis i hovudsak til å klarlegge samanhengar før eg legge dette inn i slektsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha!

 

Slik jeg forstår mitt spørsmål.... og deres svar, tror jeg Håvard peker på en løsning som virker mest interessant for meg nå.

Men jeg er generelt skeptisk til slike påloggingsgreier...., vil gjerne ha det på egen harddisk. Og kanskje kunne jeg utnytte en gammel versjon av SmartDraw?

 

Selv om dette kan løses via standard programvare hadde det vært artig om en bitfikler kunne lage en enkel løsning tilpasset slekt/relasjoner....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucidchart har som eg nemnte over ein versjon du kan ha på eigen harddisk: https://www.lucidchart.com/blog/2013/09/05/lucidchart-introduces-desktop-application-with-offline-mode/ For meg passer det fint å bruke online-versjonen, da eg bruker fleire PCer.

 

Eg leita lenge etter noko meir slekts-tilpassa, men ga opp til slutt. Om du skulle finne noko bra får du gi eit tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.