Gå til innhold
Arkivverket

Archie J Wildenrath/Archie Vilnrad født ca. 1664 Gift med Christian Madsen Tønder


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at Archie Johansdatter Wildenrath/Archie Vilnrad står oppgitt med 2 forskjellige navn i diverse kilder.

 

Hun skal være født ca. 1664 og gift 1) gang med Fredrik Olsen Messel. Kilde: ifølge Hornemann så betalte hun

for Fredrik Olsen Messel begravelse i koret i 1706 på Veøy- Ingen KB som kan bekrefte dette. Kun Svein Tore Dahls: Kilde Geistlighet i Nord-Norge og Midt Norge

 

Gift 2) gang med Christian Madsen Tønder født 1682 på Strinda. Når gift??

Hun må ha vært ca. 42 år når hun giftet seg med Christian Madsen Tønder- gift etter 1706-da Fredrik Messel døde. Hun var med andre ord 18 år eldre enn han. 

 

Spørsmål: Er det noen som vet hvem hun er- hennes foreldre?

Noen kilder sier at Christian Madsen Tønder dør 1716- Andre kilder sier han deltok i strider i Dynekilen i 1716. Døde han i disse strider.??

 

Hun skal hvisnok hatt et barn Ole med Messel født ca. 1694 som døde i strider ved Strømstad.  En sønn Jacob til Fredrik Messel som ifølge Hornemann født ca. 1688 og gift 3 ganger. Død 1763 på Lyngstad.

Er det Lyngstad i Møre som ligger i Eid- så finnes ikke KB for den perioden.

 

Jeg vet dette er vanskelig nøtt- men er det noen som kan bidra med noe på disse personene.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Archie var datter av Res kap i Nykirken i Bergen Johan Carstensen Wildenrath død 1687 i Bergen, (Geistlig skifte13/6-1688 Bergen s 64), og Anne Richardsdatter død 1702 i Molde,(geistlig skifte i Molde 29/5-1702 ).

 

Johan og Anne hadde 8 barn.

 

Anne var datter av Richard Cornelisen og Archie Hendrichsdatter i Bergen.

 

Richard var sønn av "PetAne" i Bergen og det er skrevet litt om hennes slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Terje

 

Da vet jeg litt mere om hennes opprinnelse.

 

Da er det Wildenrath som er det riktige og ikke Vilnrad. 

Det stod kun Archie Tønder når hun selv døde i Kirkeboken.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe om Christen Madsen Tønder, men en Mads Andersen Tønder, Rådmann i Trondhjem, kan være hans far. Mads er da sønn av Anders Christophersen Tønder, foged i 1646, og Karen Madsdatter Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreldrene til Christian Madsen Tønder- Det er som du nevner Mads Mathias Andreassen og Margarethe Jochumsdatter Grabow.

 

Men å finne Christian Madsen Tønder død er vel heller håpløst- spesielt hvis han døde i Krigen.

 

Det måtte være at man finner et skifte etter enken Archie at det mulig, hvis han døde før henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wenche,

 

Det blir ikke så mye aktiv slektsforskning for meg nå, men jeg forsøker å følge debatter og se om det er noe jeg kan bidra med.

 

Wildenrath er en av "mine familier". Jeg fant mye informasjon om dem i Sollieds skifteavskrifter. Av interesse her er "Register 20 juni 1704 over Sophie Carstendtr Wildenraths midler" http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1947&storleik=. På neste side står hennes arvinger og vi finner "hendes sal broder Johan "s børn - - - sampt hans søster Archie Friedrich Masfels - - -".

 

Debatten på gamle brukerarkivet http://forum.arkivverket.no/topic/138821-53398-henriethe-margrethe-wildenrath/ diskuterer også Wildenrathene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Niels
 
Da jeg prøver å nøste opp Tønder familien så var jeg mest intressert i om Archie Vilnrad var identisk med Archie Wildenrath.
Som jeg nå har fått bekreftelse på. Hvor navnet Vilnrad kommer ifra vet jeg ikke-men det står så i den Tønderske Slektstavlen.
 
Har funnet henne død- prøver å se om jeg finner hennes skifte for å se om hun var enke når hun døde.  Jeg legger ved
Archie Wildenraths død her. Enke etter Fredrik Messel og Christian Madsen Tønder.
Død i Molde 65 år gammel i 1729. Begravet 9 august.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16042&idx_id=16042&uid=ny&idx_side=-55
Aller sist på venstre side Archie Tønder- 65 år.

 

Det står ikke at hun er enke -kun Fru Archie Tønder- så mulig Christian Tønder fremdeles lever på det tidspunktet.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad Tønder familie. Hvor mange familier har du funnet ?

 

Jeg mener det må være i alle fall et par familier.

 

Den du nevner her er vel etterkommere av  Christopher Nielsen Tønder f 20/1-1587 i Tønder i Holsten.

 

Men jeg har ikke funnet hvor fogden i Senja, Andreas Tønder  f ca 1670 g m Hedvig Elisabeth Peters, hører inn i "denne " slekten.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av den bedre oversikten over Wildenradt finner man i "Personalhistoriske Samlinger av Th Hauch Fausbøll: Slægtshandbogen utgitt på Thieles Bogtrykkeri i København 1900. På side 1197-1200 er Wildenradt slekten beskrevet. Der starter det med slektens eldste kjente mann, Vinhandler i Bergen Carsten Johansen Wildenradt, som en antar er identisk med den Carsten Johansen fra Deventer, som ble borger i Bergen i 1620. Wenche: Se om du kan få fatt på denne boken, så finnes nok svar på noen av dine spm, det står ingen årstall for Archies giftermål, der, men det bekreftes at hun var gift 1. g med Frederik Messel fra Romsdalen, og 2. g med Christian Tønder. I denne art så bekreftes det at Carsten W og Marie S b l a hadde to sønner, som fortsatte slekten i Norge. Residerende Kappelan til Nykirken i Bergen, Johan W d 1687, og Carsten W d f 1704. I alt hadde Carsten W og Marie S 6 barn.

Jeg klarer ikke å legge disse sidene inn, her, men hvis du Wenche sender meg en mail på: jeh-manor(krøllalfa) haugland.st så skal jeg sende deg en scannet utgave !

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk Jan Erling

 

Det skal jeg gjøre, sender deg en PM

 

Til Terje

Det er Christopher Nielsen Tønder og hans etterkommere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje !

Jeg holder meg til Hauch Fausbøll hvor han oppgir 6 barn, og de som er gift også med ektefeller, men han kan jo ta feil selv om han pleier å være nøyaktig og korrekt !

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den danske grenen av familien Wildenradt og Hauch Fausbøll navngir følgende barn:

 

- - Arianke Kierner

- - Sophie Simonsen

- - Zent (Zeut) Wildenradt

- - Carsten Wildenradt

- - Atchie Wildenradt

ca. 1625 - Jan (Johan) Carstensen Wildenrath

 

Jeg skulle gjerne fått vite hvem det 7. barnet var i tilfelle, da dette også er helt ukjent for den danske grenen ?

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje,

 

I skifte 1704 står det (litt modernisert):

"Hendes salige broder Hr Johan Wildenraths børn nemlig hans søn Richert Wildenrath på egne og hand brødre Zent og Christian Wildenrath samt hans søster Archie Friedrich Masfels boende i Romsdalen, deres vegne."

Christian tolker jeg som Johans sønn.

Det som står senere, om Alchies døttre har jeg litt problem med å forstå. Jeg finner Wollert Schierenbech i Bergen, men ingen av de andre har jeg identifisert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger nå inn dokumentet så kan alle som vil tyde det og se hva de kommer frem til :)

 

Trekker tilbake det jeg skrev at Christian  -  og -  var en bror.

 

Han er sønn av broren Johan og derfor IKKE en bror.

 

Mvh

 

Terje

post-113-0-53202500-1430134805_thumb.jpg

post-113-0-77407900-1430134821_thumb.jpg

Endret av Terje E Skrolsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Terje

 

Regner med at disse barnen til Archie er de hun fikk med Fredrik Messel, hun skal ha hatt en sønn Ole også, men han døde vel før, slik

at han ikke er med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert at Archie Carstensdatter Wildenrath var gift med Detlef Detlefsen Møller 26/7-1668 i Nykirken.

 

Archie Johan-/Jansdatter Wildenrath var gift med Fredrich Olsen Messel Sorenskriver i Romsdal.

Der har jeg ikke noe barn notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.