Gå til innhold
Arkivverket

Gullik Knudsen og Ambor Nilsdatter som kom fra Rollag til Siljan i 1722


Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

I forbindelse med mitt arbeid med en ny "Gård og slektshistorie for Siljan før 1814) har jeg kommet til denne undernevnte familien som kom fra Rollag.

Jeg har alt fra Siljan, men er ute etter data fra Rollag/Flesberg. Foreldre, giftemål, dåp av barn osv.
 
Prøvde å lime inn her med det ble ikke så pent. Det er vel til å forstå.
 



mvh Jørn Olsen
http://www.eidangerslekt.org/




Gullik Knudsen f. ca 1677 og Ambor Nilsdatter f. ca 1676 sin familie


Gullik Knudsen, født ca 1677 i Rollag i Buskerud, , død 1749 på Engelstad i Siljan,1 gravlagt 15.06.1749 på Siljan kirkegård.


Han ble eier og bruker av Engelstad i Siljan, men var innflytter fra Numedal. Ifølge Bakken kjøpte han hele Engelstad (4 huder og 6 skinn) av byborger Nils Jørgensen Lollich i 1722 for 190 rdl.

Familien hadde tidligere bodd på Risteigen i Rollag. En finner mer om deres aner i bygdebøkene for Rollag og Flesberg.

Hans mor, Helje Olsdatter f. ca 1636, døde bosatt hos han på Engelstad i 1725 og ble gravlagt 02.09.1725 som " "Gullich Knudsøn Engelstads moder Hellie Olsdatter 89 aar".

Matrikkelen 1723:
Engelstad - Oppsittere: Gullich - Skyld 4 huder 6 skind

Sønnen Nils overtok Engelstad i 1740 for 200 rd.

Gullik døde på Engelstad i 1749.

Gravlegges som "Gulich Knutsøn Engelstad 72 aar".


Han giftet seg med1 Ambor Nilsdatter, født ca 1676 i Rollag i Buskerud,1 død 1741 på Engelstad i Siljan,1 gravlagt 20.10.1741 på Siljan kirkegård.3

Ambor:
Gunild Nilsdatter Friborg u/Skilbred brukte Gunleik Engelstad til laugverge ved skifte etter sin mann Knud Bjørnsen. Dette var da Gullik Knudsen som var gift med Amborg Nilsdatter. Kan dette være hennes søster?

Ambor døde på Engelstad i 1741.

Gravlegges som "Gulich Engelstads kone Ambiør Nielsdatter 65 aar".



I. Helje Gulliksdatter, født ca 1705,2 død 1785 på Søndre Gonsholt i Siljan, gravlagt 27.02.1785 på Siljan kirkegård.5

Hun kom fra Engelstad og brukte søsteren Ingeborg Gullichsdatter Engelstad som fadder i 1735.


(1) Gift 05.10.1727 i Siljan kirke, med Knud Halvorsen, født ca 1698 i Numedal,7,2 (sønn av Halvor Nirisen), død 1742 på Gonsholt i Siljan,3 gravlagt 19.08.1742 på Siljan kirkegård.3


(2) Gift 09.06.1745 i Siljan kirke,6 med Arne Nilsen, født 1720 på Sortedal i Siljan, , (sønn av Nils Svendsen og Maren Jonsdatter), døpt 02.11.1720 i Siljan kirke,9 død 1799 på Gonsholt i Siljan, gravlagt 05.02.1799 på Siljan kirkegård.10
 


II. Knud Gulliksen, født ca 1709 i Rollag i Buskerud,4,2 død 1739 på Engelstad i Siljan,4,3 gravlagt 08.02.1739 på Siljan kirkegård.3

Gravlegges som "Knud Gulichsøn Engelstad 30 aar".



III. Ingeborg Gulichsdatter, født 1710 på Risteigen i Rollag,2 døpt 20.07.1710 i Rollag, død 1777 på Høgset i Siljan, gravlagt 16.03.1777 på Siljan kirkegård.12

Gullik Risteigens datter Ingeborg


(1) Gift 25.09.1735 i Siljan kirke,6 med Lars Pedersen, født ca 1679 på Høgset i Siljan,13 (sønn av Peder Ingebretsen og Ingeborg Toresdatter), død 1742 på Høgset i Siljan, ,3 gravlagt 20.09.1742 på Siljan kirkegård.3


(2) Gift 24.06.1745 i Siljan kirke,6 med13 Solve Mikkelsen, født 1719 på Øverbø i Siljan, , (sønn av Mikkel Solvesen og Anne Eriksdatter), døpt 27.12.1719 i Siljan kirke,16 død 1765 på Høgset i Siljan, gravlagt 27.10.1765 på Siljan kirkegård.17



IV. Arve Gulliksen, født ca 1713 i Rollag i Buskerud,4 død 1798 på Austad i Siljan, gravlagt 15.04.1798 på Siljan kirkegård.18


(1) Gift 11.06.1737 i Siljan kirke,6 med Anne Kjeldsdatter, født 1721 på Austad i Siljan,9 (datter av Kjeld Svendsen og Kirsten Evensdatter), døpt 28.09.1721 i Siljan kirke,9 død 1743 på Austad i Siljan,3 gravlagt 15.12.1743 på Siljan kirkegård.3


(2) Gift 07.02.1745 i Siljan kirke,6 med Berthe Larsdatter, født 1723 på Buer i Eidanger, (datter av Lars Amundsen og Marthe Gundersdatter), døpt 14.02.1723 i Eidanger kirke, død 1803 på Austad i Siljan, gravlagt 01.07.1803 på Siljan kirkegård.22



V. Nils Gulliksen, født ca 1716 i Rollag i Buskerud,4,2 død 1763 på Engelstad i Siljan, gravlagt 23.10.1763 på Siljan kirkegård.23


Gift 24.08.1738 i Siljan kirke,4,6 med4 Åste Olsdatter, født ca 1702 på Øverbø i Siljan, ,2 (datter av Ole Solvesen og Kari Jacobsdatter), død 1765 på Engelstad i Siljan, gravlagt 27.10.1765 på Siljan kirkegård.17



VI. Ole Gulliksen, født ca 1720,2 død 1742 på Engelstad i Siljan,3 gravlagt 15.04.1742 på Siljan kirkegård.3

Han gravlegges i 1742 som "Ole Gulichsøn Engelstad 22 aar".

Han var derfor trolig sønn av Gullik Knudsen Engelstad.

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å løfte den frem en gang til med håp om at noen som har bygdebøkene for Rollag/Flesberg kan ta en sjekk for meg.

 

Ps. Jeg kan jo bestille dem, med da sparer jeg meg det arbeidet.

 

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å løfte den frem en gang til med håp om at noen som har bygdebøkene for Rollag/Flesberg kan ta en sjekk for meg.

 

Ps. Jeg kan jo bestille dem, med da sparer jeg meg det arbeidet.

 

mvh Jørn

 

Gullik Knutsen og Ambjør Nilsdatter finner du under Søre Risteigen i Rollag Bygdebok Bind I side 231.

Bare 2 av barna er nevnt, Nils f.1716 og Ola f.1719.

 

Fra Rollag Kirkebok:

Nils Gulliksen døpt: 23 sep 1716

Ola Gulliksen døpt: 18 okt 1719

 

Foreldrene til Gullik Knutsen var Knut Knutsen og Helga Olsdatter.

Knut Knutsen og Helga Olsdatter finner du under Strand i Flesbergboka Bind III side 438.

3 barn er nevnt Angjerd (c.1664-1696), Knut (c.1665-1723) og Gullik f.c.1675.

 

Foreldrene til Ambjør Nilsdatter var Nils Narvesen og Gonne Helliksdatter.

Nils Narvesen og Gonne Helliksdatter finner du under Øvre Høyset i Rollag Bygdebok Bind I side 314.

8 barn. 

Hellik, Gunnulf, Halvor, Ambjør, Sigrid, Gjertrud, Ingebor og Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange, mange takk Odd!
 
Som du kanskje ser så skrev jeg:
Gunild Nilsdatter Friborg u/Skilbred brukte Gunleik Engelstad til laugverge ved skifte etter sin mann Knud Bjørnsen. Dette var da Gullik Knudsen som var gift med Amborg Nilsdatter. Kan dette være hennes søster?

 

Her ser jeg at Ambor hadde en søster med dette navnet. Står det noe mer om denne søsteren?

 

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står ikke noe mer om søsteren Gunhild i bygdeboka for Rollag.

 

Men, Gunhild Nilsdatter er nevn i i skifte etter faren Nils Narvesen 26 feb 1718 og i skifte etter søsteren Sigrid Nilsdatter 14 jun 1752.

Så, hvis Gunhild Nilsdatter Friborg u/Skilbred døde før 1752 kan hun ikke være identisk med Ambjør Nilsdatter Engelstads søster.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen mange takk Odd.

 

Hun døde ikke før 1777. Det at det ikke stod noe kan jo bety at hun giftet seg eller satte andre spor etter seg i Rollag.

 

Har du linken til disse skiftene eller har du det fra bygdebøkene?

 

Dersom jeg skal lete etter dem hvilke sorenskriveri skal jeg se i da?

 

mvh Jørn


Jeg fant en oversikt og tror det blir "Numedal og Sandsvær sorenskriveri".

 

mvh Jørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen mange takk Odd.

 

Hun døde ikke før 1777. Det at det ikke stod noe kan jo bety at hun giftet seg eller satte andre spor etter seg i Rollag.

 

Har du linken til disse skiftene eller har du det fra bygdebøkene?

 

Dersom jeg skal lete etter dem hvilke sorenskriveri skal jeg se i da?

 

mvh Jørn

Jeg fant en oversikt og tror det blir "Numedal og Sandsvær sorenskriveri".

 

mvh Jørn

 

Ja, Numedal og Sandsvær sorenskriveri.

Skifteprotokoll 2 fol. 73a for Nils Narvesen

Skifteprotokoll 6 fol. 251b for Sigrid Nilsdatter

 

Skriften er litt i minste laget, men ser nå at det står at Gunhild Nilsdatter bor i Slemdals annex .

Endret av Odd K. Stuvstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom deg i forkjøpet. Da kan jeg sjekke videre. Ser flere av disse i Siljan nevnt i 1752. Dette er nok den mest spennende på grunn av tiden, men skal naturligvis sjekke i begge. Det tar nok noe tid å få oversikten.

 

Supert!

 

Ps. Er disse skiftene transkribert av noen før?

 

 

mvh Jørn


 


Ser det er skiftekort der. Der kan det viktigste stå. Jeg begynner med dem.

Jeg får ta det i morgen.


mvh Jørn


Ser at skiftekortene er ordnet på gårder. Hvilke gårder er disse to skiftene på?

 

mvh Jørn


Hvorfor kommer alt i en rute?

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Odd
 
Da fant jeg ut det jeg var ute etter og regner jeg denne saken som løst. Du må ha mange takk Odd for hjelpen. Det var til stor nytte.
 
Tenkte jeg skulle merke denne saken med løst, men fant ikke ut av det. Det burde vært en enkel knapp og trykke på. 
 
mvh Jørn

http://www.eidangerslekt.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.