Gå til innhold
Arkivverket

Hans Pettersen født 1843 i Fåberg, Oppland


Arne Hove Ødegård
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om Hans Pettersen, født 23.03.1843 på gården midtre Lunde, Fåberg, Oppland og døbt 01.04.1843 i Fåberg kirke, Oppland. Hans finnes på midtre Lunde, Fåberg Oppland ved folketellingen 1865 (hjelper sin far ved gårdsbruket).

Han utvandret til Amerika et ukjent årstall. Ved folketellingen 1891 var han på besøk på midtre Lunde, Fåberg. Det er da nevnt at han er gift og har bostedadresse Amerika.

 

Jeg finner ham ikke i folketellingen for 1875, trolig har han utvandret til Amerika mellom 1865 og 1875. 

 

Jeg har ikke klart å finne ham som utvandret i skannede kirkebøker for Fåberg eller Fåberg/Lillehammer (men ofte vanskelig å lese navnene der), ei heller i andre oversikter vedr. ut- eller innvandring. Hans Pettersen/Petersen/Pedersen/Peterson er også ganske vanlige norske navn i amerikanske folketellinger, dermed vanskelig å finne rette Hans uten eksakt fødselsdato/-sted.

 

Noen som har/kan finne opplysninger som kan sette meg på riktig spor ?

 

Mvh

Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Jeg finner en Hans Petersen f. 14/8/1843 døpt 27/8/1843. Foreldre er Peter Halvorsen og Berthe Halvorsdatter under midtre Lunde(? tror jeg det står)

nr. 84 her: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 5 (1836-1854), Fødte og døpte 1843, side 79-80. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8934&idx_id=8934&uid=ny&idx_side=-45
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070131650404.jpg

 

Fra familysearch. https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NC1N-2LQ

 

Hans Pedersen
Norway, Baptisms

Name: Hans Pedersen Gender: Male Birth Date: 14 Aug 1843 Christening Date: 27 Aug 1843 Christening Place: LILLEHAMMER,OPLAND,NORWAY Father's Name: Peter Halvorsen Mother's Name: Berte Halvorsdr

System Origin: Norway-ODM , GS Film Number: 307284 , Indexing Project (Batch) Number: C42046-1
 
 
 
Hans Lunde
mentioned in the record of Hans Lunde and Klara Karoline Pederson
Name: Hans Lunde Birthplace: Norway Spouse's Name: Klara Karoline Pederson Event Date: 31 May 1879 Event Place: Sumner, Barron Co., Wisconsin Father's Name: Peter Lunde Mother's Name: Bertha Lunde Spouse's Father's Name: Christian Pederson Spouse's Mother's Name: Maril Pederson Race: White Spouse's Race: White
Indexing Project (Batch) Number: M00335-9 , System Origin: Wisconsin-EASy , GS Film number: 1275769 ,Reference ID: item 2 p 02401
 
og her?
 
Hans Lunde
United States Census, 1880
Name: Hans Lunde Event Type: Census Event Year: 1880 Event Place: Sumner, Barron, Wisconsin, United States Gender: Male Age: 37 Marital Status: Married Race: White Race (Original): W Occupation: Farmer Relationship to Head of Household: Self Relationship to Head of Household (Original): Self Birth Year (Estimated): 1843 Birthplace: Norway Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) Affiliate Publication Number: T9 Affiliate Film Number: 1417 Household Role Gender Age Birthplace Hans Lunde Self M 37 Norway Ida B Lunde Daughter F 47 Wisconsin, United States Clara C Lunde Wife F 24 Norway
District: 197 , Sheet Number and Letter: 186D , GS Film Number: 1255417 , Digital Folder Number: 004244702 ,Image Number: 00380
 
 
 
 
 
Endret av Ole Jon Moastuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Jon

 

Tusen takk for tilbakemelding :-). Jeg tror du har funnet riktig Hans i Amerika og dermed også hans kone Klara, som hittil har vært ukjent for meg.

Hans foreldre het nemlig Peter Halvorsen Lunde og Berte Halvorsdatter så det er ganske sikkert et riktig spor å arbeide videre på.

 

Igjen ...tuuuusen takk :-)

 

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme mann som Ola fant dåpen til i innlegg 2?

 

Hans P Lunde

 

 

Birth:  Aug. 14, 1843 Death:  Nov. 13, 1914 trans.gif
 
Family links: 
 Children:
  Bertha Ida Lunde Severson (1880 - 1970)*
 
*Calculated relationship   Burial:
Nora Cemetery
Rice Lake
Barron County
Wisconsin, USA  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: Sandi K
Record added: Jan 09, 2013
Find A Grave Memorial# 103339643

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=lunde&GSfn=hans&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSst=51&GScntry=4&GSob=n&GRid=103339643&df=all&


Ser nå at Ola alt har funnet ham på Find a grave.


Ida Bertha Lunde

Wisconsin, Births and Christenings, 1826-1926

birth:
21 February 1880
Sumner, Barron, Wisconsin
residence:
1880
Barron, Wisconsin, United States
father:
Hans Lunde
mother:
Clara C. Pederson

 

 

Hjolnear Conrad Lunde

Wisconsin, Births and Christenings, 1826-1926

birth:
11 October 1886
Sumner, Barron, Wisconsin
residence:
1886
Barron, Wisconsin, United States
father:
Hans Lunde
mother:
Clara Pederson

 

 

Bertha Lunde

Wisconsin, Marriages, 1836-1930

birth:
Sumner, Barron, Wis.
marriage:
23 December 1902
Rice Lake, Barron, Wisconsin
father:
Hans Lunde
mother:
Clara Pedersen
spouse:
Robert Siverson
other:
Reinhardt Siverson, Johanne Moe, Clara Pedersen

 


Eleanor Ethel Severson

Wisconsin, Births and Christenings, 1826-1926

birth:
24 April 1906
Rice Lake, Barron Co., Wisconsin
residence:
1906
Barron, Wisconsin, United States
father:
Robert Severson
mother:
Bertha Lunde

 


Eleanor Severson
United States Census, 1920

Name: Eleanor Severson Event Type: Census Event Year: 1920 Event Place: Rice Lake Ward 4, Barron, Wisconsin, United States Gender: Female Age: 13 Marital Status: Single Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Daughter Relationship to Head of Household (Original): Daughter Birth Year (Estimated): 1907 Birthplace: Wisconsin Father's Birthplace: Wisconsin Mother's Birthplace: Wisconsin Household Role Gender Age Birthplace

 

Robert Severson

Head M 43 Wisconsin

 

 

Bertha Severson

Wife F 39 Wisconsin

 

Clarence Severson

Son M 16 Wisconsin

 

Eleanor Severson

Daughter F 13 Wisconsin

 

Frances Severson

Daughter F 1 Wisconsin

 
District: 25 , Sheet Number and Letter: 12A , Household ID: 294 , Line Number: 42 , Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) , Affiliate Publication Number: T625 , GS Film number: 1821976 , Digital Folder Number: 004390830 , Image Number: 00672
 
 
 
Ida Bertha Lunde sin mor ,Clara ,bor hos dem i 1930.
Clarence L Severson
United States Census, 1930
Name: Clarence L Severson Event Type: Census Event Year: 1930 Event Place: Rice Lake, Barron, Wisconsin, United States Gender: Male Age: 26 Marital Status: Single Race: White Race (Original): White Relationship to Head of Household: Son Relationship to Head of Household (Original): Son Birth Year (Estimated): 1904 Birthplace: Wisconsin Father's Birthplace: Wisconsin Mother's Birthplace: Wisconsin Household Role Gender Age Birthplace

 

Robert Severson

Head M 53 Wisconsin

 

Bertha F Severson

Wife F 50 Wisconsin

 

Clarence L Severson

Son M 26 Wisconsin

 

Frances L Severson

Daughter F 11 Wisconsin

 

Clara C Lunds

Mother-in-law F 74 Norway
 
District: 0030 , Sheet Number and Letter: 8A , Household ID: 205 , Line Number: 37 , Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) , Affiliate Publication Number: T626 , Affiliate Film Number: 2561 , GS Film number: 2342295 , Digital Folder Number: 004547869 , Image Number: 00487
 

Bertha Ida Lunde Severson

 

Birth:  Feb. 21, 1880
Sumner
Barron County
Wisconsin, USA Death:  Oct. 15, 1970
Rice Lake
Barron County
Wisconsin, USA trans.gif
Dad was Hans and mother, Clara C Peterson from Norway. She was married to Robert Dec 23, 1902 in Barron CO. They lived with her parents and Grandma Mary Peterson for the first few years. Bertha's brother, Hjalmer, also lived there.Her two children, Clarence and Eleanor were born by then. Daughter, Frances, was born 1919.

Husband, Robert. passed away Nov, 20, 1951.
 
 
Family links: 
 Parents:
  Hans P Lunde (1843 - 1914)
 
 Spouse:
  Robert Severson (1877 - 1951)*
 
*Calculated relationship   Burial:
Nora Cemetery
Rice Lake
Barron County
Wisconsin, USA  

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=85744777

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary

 

Tusen takk til deg også for flott bidrag :-). Du og Ole Jon har funnet de riktige personer, så nå skal jeg sortere og legge inn i slektsprogrammet. Også flott grunnlag å arbeide videre på.

 

Tuuusen takk :-)

 

Mvh

Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Clara Caroline være fra Fåberg/Lillehammer også?

 

Fant dette på familysearch.org. https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NCP7-Y8G

 

Clara Caroline Christensen
Norway, Baptisms

Name: Clara Caroline Christensen Gender: Female Birth Date: 22 Apr 1856 Christening Date: 22 Jun 1856 Christening Place: FAABERG,OPLAND,NORWAY Father's Name: Christian Pedersen Mother's Name: Inger Maria Christofersdr

System Origin: Norway-ODM , GS Film Number: 307281 , Indexing Project (Batch) Number: C42020-4
 
og dette, nr. 116 her:
 
 
 
 
 

 

Endret av Ole Jon Moastuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Jon

 

Stemmer nok at Klara også var fra Lillehammer-området. Jeg har akkurat funnet henne sammen med foreldrene i Lillehammer ved folketellingen 1865. Christian var skomakermester. Klara hadde flere søsken som også står oppført.

Jeg har enda ikke klart å finne tidspunkt for emigrasjon. det står nevnt et sted at dette skjedde 1868, men det gjenstår å få det bekreftet. Jeg har ellers brukt litt tid i dag for å finne etterkommere av Bertha og Hjalmar (Klara og Hans sine barn)..... de finnes som mine fir- og fememenninger :-).

 

Igjen..tusen takk for opplysninger du kommer med.

 

Mvh

Arne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Jon

 

Stemmer nok at Klara også var fra Lillehammer-området. Jeg har akkurat funnet henne sammen med foreldrene i Lillehammer ved folketellingen 1865. Christian var skomakermester. Klara hadde flere søsken som også står oppført.

Jeg har enda ikke klart å finne tidspunkt for emigrasjon. det står nevnt et sted at dette skjedde 1868, men det gjenstår å få det bekreftet. Jeg har ellers brukt litt tid i dag for å finne etterkommere av Bertha og Hjalmar (Klara og Hans sine barn)..... de finnes som mine fir- og fememenninger :-).

 

Igjen..tusen takk for opplysninger du kommer med.

 

Mvh

Arne 

 

Fra norwayheritage.com

Inga Marie Christoffersdatter og 4 barn, bl.a. Clara Caroline, utvandrer fra Oslo den 5 mai 1867 med barken Rhea. Ankomst Quebec den 24 juni 1867

Linjene 127-131 her; http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=1574&ps=49938

 

og linjene 127-131 her: http://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/immigration/immigration-records/passenger-lists/passenger-lists-1865-1922/Pages/image.aspx?Image=e003528829&URLjpg=http%3a%2f%2fcentral.bac-lac.gc.ca%2f.item%2f%3fid%3de003528829%26op%3dimg&Ecopy=e003528829

Endret av Ole Jon Moastuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette Christian og  Inga Marie i US Census 1900 tro?

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MMVY-PW3

 

Christian Peterson
United States Census, 1900
Name: Christian Peterson Event Type: Census Event Year: 1900 Event Place: Stanley & Sumner towns Cameron village, Barron, Wisconsin, United States Gender: Male Age: 75 Marital Status: Married Race: White Race (Original): W Relationship to Head of Household: Head Relationship to Head of Household (Original): Head Years Married: 50 Birth Date: Apr 1825 Birthplace: Norway Marriage Year (Estimated): 1850 Immigration Year: 1866 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Household Role Gender Age Birthplace Christian Peterson Head M 75 Norway Mary Peterson Wife F 74 Norway William Peterson Son M 37 Norway H Jalmer Lunde Grandson M 15 Wisconsin
District: 15 , Sheet Number and Letter: 10A , Household ID: 161 , Line Number: 42 , Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA) , Affiliate Publication Number: T623 , GS Film Number:1241777 , Digital Folder Number: 004120616 , Image Number: 01112
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i passasjerlisten at en Christian er oppført under Marie som barn (1-14). Kan det være en feilføring..og at dette er den voksne Christian ?

 

Mht US Census 1900 er det helt sikkert riktige personer. De fikk en sønn til som de ga navnet William..og Hjalmar er sønn til Klara og Hans...i tillegg til Bertha Ida. De tok forresten navnet Lundy senere har jeg funnet i løpet av dagen.

 

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være sønnen Julius som er feilført som Christian?

I følge US Census 1900 kan Christian ha reist året før.

 

 

 

 

Endret av Ole Jon Moastuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne!

Nå ser jeg hvor i slektsbildet Hans Pettersen kommer inn: Han må være bror til Matias som bor på Midt-Lunde 1900 og 1910, f.1847, ugift. (bare kikket i notatene -ikke kontrollert nå). Sina Kristiansdatter og Kristian Jørgensen bodde der i 1908 da Borghild ble født. 

Takk til deg og dere andre! Dette er veldig nyttig for meg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigrun

 

Stemmer det du sier :-). Har fått opplysninger om Mathias i dag også vedr. hans død/gravsted.

 

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke utvandringen til Christian,

 

Her er familien i 1870  https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MN98-FPB

og i 1880  https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MN4Q-6S5

 

Jeg har ikke sjekket fødselen til Christian, men kan dette være han ; Christian Peterson 5 april 1824 - 23 april 1903 ? https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XLXZ-5BG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på fødselstidspunktet du har på Christian. jeg synes mange opplysninger peker i retning av at han er født i 1925...og ikke tidlig i 1924. Men, dette er bare et synspunkt :-)...informasjonen ellers peker jo i retning av at et er ham :-). Hans og klara giftet seg i Sumner, Barron County, Sumner og Stanley blir av og til nevnt i samme "åndedrag"..og ligger sikkert nær hverandre (har ikke sjekket det).

 

Slik sett så heller jeg nok til at du har funnet riktig Christian i Stanley :-)

 

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på fødselstidspunktet du har på Christian. jeg synes mange opplysninger peker i retning av at han er født i 1925...og ikke tidlig i 1924. Men, dette er bare et synspunkt :-)...informasjonen ellers peker jo i retning av at et er ham :-). Hans og klara giftet seg i Sumner, Barron County, Sumner og Stanley blir av og til nevnt i samme "åndedrag"..og ligger sikkert nær hverandre (har ikke sjekket det).

 

Slik sett så heller jeg nok til at du har funnet riktig Christian i Stanley :-)

 

Mvh

Arne

 

Jeg ser også at Sumner og Stanley av og til er nevnt i "samme åndedrag"

Jeg er ikke sikker på at den Christian som er født 5 april 1824 er riktig.

 

Jeg fant denne, men er ikke sikker på om denne er riktig heller; https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VWPN-VFH 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en rask gjennomgang i kirkeboka for Fåberg 1924-25 finner jeg ingen Christian med far Peder som er født i april 1924. Derimot er det en aktuell Christian med far Peder som er født april 1925, det kan også være flere (har ikke sjekket hele 1925 enda)

 

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å finne sted/tidspunkt når Inga Marie Christoffersdatter og Christian Pedersen giftet seg. Dette for å finne de "riktige" personer.

 

De har sannsynligvis giftet seg ca 1850. Sted er foreløpig usikkert, da Inga Marie står oppført i folketellingen 1865 å være fra Drammen, Christian er oppført å være fra Fåberg. De kan således ha giftet seg på et av disse stedene, i Drammens-området kan det være flere sogn :-).

 

Arne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Sjekk ut dette: 3 nov 1850 i Strømsø, Buskerud

 

 https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW3Y-FGJ

Name: Christian Pedersen Birth Date: 1825 Age: 25 Spouse's Name: Inger Marie Christophersdr Spouse's Birth Date: 1827 Spouse's Age: 23 Event Date: 03 Nov 1850 Event Place: Stromso, Buskerud, Norway Father's Name: Peder Pedersen Spouse's Father's Name: Christopher Andersen
Indexing Project (Batch) Number: M42844-6 , System Origin: Norway-VR , GS Film number: 278220 , Reference ID: 2:1GJZDHS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Jon

 

Du har funnet riktige personer i/på Strømsø. Sjekket kirkeboka for Strømsø og der står Christian oppført som født i Fåberg :-). Blink !!!!! :-)

 

Ting faller på plass etterhvert :-)...tusen takk for at du bruker tid på dette, Ole Jon :-).

 

Nå mangler 2 ting for å få utvandringsbrikkene på plass :

 

- Christian Pedersens utvandring

- Hans Pedersen/Petersen/Pettersens utvandring.

 

Begge finnes som nevnt i folketellingene 1865 for Fåberg og Lillehammer , men ikke i folketellingene for 1875. 

 

Foreløpig har jeg ikke klart å stadfeste utvandringstidspunkt for dem.

 

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker å lese utflytteroversikter i kirkebok for Fåberg i 1865-1867, men for en legmann er det nesten umulig å tyde en utydelig klokker-/presteskrift :-). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Jon

 

Du har funnet riktige personer i/på Strømsø. Sjekket kirkeboka for Strømsø og der står Christian oppført som født i Fåberg :-). Blink !!!!! :-)

 

Ting faller på plass etterhvert :-)...tusen takk for at du bruker tid på dette, Ole Jon :-).

 

 

 

Bare hyggelig å være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.