Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til søstrene Anna Petersdtr. (g.m. Orm på Tokheim i Odda), og Christina Petersdtr. (g.m. Torbjørn på Sandven i Kvam)


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Finnes det noen sikre opplysninger på hvem som var foreldrene til Anna Petersdtr. og Christina Petersdtr.?

Disse to søstrene skal være nevnt i ett brev fra Shetland, datert 3. mars 1576. Tidligere har slektsforskere gått ut fra at i hvertfall Christina var en datter til Peter Nielsen Torsnes, Jondal.

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arnfrid, for at du la inn lenke til den tidligere debatten.

 

Har to- tre linjer som går til Peter Nilsen Torsnes, og videre bakover til Viking på Torsnes (dersom det stemmer), hvis ikke så må jeg kutte disse linjene fra kona til Torbjørn på Sandvin, og bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg dette på Wikitree: Descendants of Peter Nielsson Torsnes.

 

Peter Nielsson Torsnes, dtr. Kristine Petersdtr. f. ca.1508, g.m. Olav Person Sandvin (1500-1589). Sønnen deres Torbjørn Olavsson Sandvin (1530- 1605), gift 1563 med Kristine T. Rustung (1520- 1594), deres datter Herborg Torbjørnsdtr. Sandvin (1540-1633), gift 1574 med Johannes Lauritsen (1540-1620), deres dtr. Anna Johannesdtr. Galtung (1575-1647), gift 1595 med Nils Christenson Gjersvik (1570-1614).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har lest det som står i lenken (innlegg 2), så er vel Kristine og Anna Petersdøtre, sikre barn av Peter Nilsen Torsnes. Stemmer dette, eller noen som har kommet til noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke lese ut av kilden som det hevises til i innlegg 2 at disse søstrene var døtre av Peter Nilsen på Torsnes, så hva er kilder og argumentasjon for å definere dem som sikre barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars! Det som andre har kommentert der tyder jo på det. Men jeg vet ikke om disse døtrene har fått arv etter Peder Nilsen, eller foreldrene (forfedrene) hans, eller om det er noen andre kilder som viser det ene eller det andre. Men prøver å få skikk på linjene mine, da kan jeg skrive opp det som er rett, og eventuelt ta bort det som ikke er det.

 

Jeg har to linjer fra Herborg Torbjørnsdtr. (g.m. Johannes Lauritzen på Valen/Torsnes) som går til hennes mor Kirstine (ell. Kristine)Petersdtr. Torsnes, og videre til Peter (Nilsen Torsnes?).

 

Så har jeg en linje som fra Kristine Torbjørnsdtr. (g.m. Johannes Ingvarsen Norheim i Vikøy, Kvam) bakover til hennes mor Kristine Petersdtr. Torsnes (g.m. Torbjørn Olavsen på Sandven), og vidare til Peter (Nilsen Torsnes?).

 

 

Så har jeg denne linja som jeg ikke stoler helt på: Den går fra Anna Hansdtr. Gjøn (1641-1688) (g.m. Jan Torkelson Mentz, Bolstad, f. ca.1646, d.1721), videre til hennes mor Kristi Knudsdtr. (Maage), f.1602, d.1684 (g.m. Hans Engelson Haavig (1592-1658), så til hennes far Knud Haldvorsøssøn Maage, død 1645 (han skal ha Galtung våpenet i sitt segl, har jeg notert). Var trolig fra Ryfylke/Randa, så videre til hans mor Gudrun Sæbjørnsdtr. på Randa (1550- ca.1617)(g.m. Haldvor Knutson Hage? Hesbø), så til hennes far Sebjørn Toressøn på Nord Talgø (1510-1580), så til hans mor : Torgilsdtr. Aga, Ullensvang (g.m. Tore Sebjørnsøn til Ryfylke (n.1519), så til hennes mor Gudrun Ormsdtr. Lydvo, f.1445 (g.m. Torgils Vikingson Aga (1430- 1496)så til deres foreldre Gyrid Bårdsdtr. Torsnes og Orm Ivarsen Lydvo på Voss. Er det noe som er å stole på i denne linja? Jeg har også sett en annen plass at foreldrene til mor til Sebjørn Toressøn er skrevet opp som Gudrun Ormsdtr. Lydvo og Hans Martinssøn på Aga n.1497, 1521, og 1533.

 

Ser nå at disse linjene skal være sikre, og har vært diskutert tidligere.

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert følgende barn for Gudrun, hva er kilden til opplysningen om sønnen Knud Halvorssøn ? Det skal for øvrig finnes to skifter etter Gudrun som gir ytterligere info.

 

Barn av Gudrun Sebjørnsdatter Randøy og Halvor NN.son Talgje:

Torbjørg Halvorsdatter Talgje

 

Barn av Gudrun Sebjørnsdatter Randøy og Olav Knutson Håland:

Alv Olson Talgje+ d. f 4 jul. 1635

Sissel Olavsdatter Håland+ f. 1597

Marita Olavsdatter Håland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kurt, takk for opplysningene!

 

kilder er kanskje etter Odd Handegård, og ellers andre plasser jeg har lest om slekten. Det skal visst ha vært skifte etter Gudrun Sæbjørnsdtr. 23.4.1617 der en del opplysninger visstnok skal være, men jeg har ikke sett skiftet, eller vet hvor det er.

Det er også en usikkerhet i, om Kristi Knudsdtr. Maage (1602-1684) virkelig var en datter til Knud Maage (død 1644) Kristi var gift med Hans Ingjaldsen (Engelson) Haavig/Gjøn (1592-1658).

 

Men jeg har en sikker linje som går via søsteren til Gudrun; Astrid Ormsdtr. Lydvo, Så er egentlig ikke så veldig nøye, men prøver likevel å få bekreftet/avkreftet en del andre mulige linjer. Slik at slektninger ikke senere leser mine notater som sikre, hvis det ikke stemmer.

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoen for det andre skiftet var 9. desember 1621, det er mulig de to skiftene er gjengitt i Stjernarøy bygdebok, bind 4. Hvis du leter opp disse, kunne du kansje legge dem ut her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke boka på Nasjonalbiblioteket sine sider. Hvis jeg finner noe senere så kan jeg vel kanskje skanne og legge ut, eller skrive av nett det som står om arvingene.

Men så usikre som linjene virker for øyeblikket, så vil jeg ikke skrive disse opp på oversikten som jeg har laga til, i lag med linjer som er sikre (der hvert ledd er grundig dokumenterte med kirkebøker, skifter, og andre dokumenter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til spørsmålet om Kristina Petersdotter var mor eller kone til Torbjørn Olavson på Sandven. Det skinnbrevet som ble funnet på 50-tallet og som det er referert til på det gamle debattforumet, hadde jo en tvetydig formulering om at Kristina var "godmor" både til Torbjørns sønn Olav og til Laurits Galtung. Men i og med at Laurits var gift med Torbørns eneste datter (og søster til Olav), så går ikke det. Forklaringen er trolig at det var Laurits som "undertegnet" brevet og at det derfor står "godmor" - som er rett for hans vedkommende. Riktig svar er altså at de to søstrene Kristina og Anna var døtrene til Peter Nilsson på Torsnes.

 

Det kom for noen uker siden ut et historisk trebindsverk om Hardanger, der Jo Rune Ugulen har skrevet noen kapitler, riktignok ikke så mye om slektshistorie, men han har likevel med ei omfattende tavle om Sandven-slekta. Der slår han definitift fast at Kristina og Anna er døtrene til Peter på Torsnes, og at de er gift med hhv Torbjørn på Sandven og Orm på Tokheim. Verket heter "Hardanger. Ei regionhistorie" og kom på Fagbokforlaget. Tavla bygger på de tidligere funn av bl.a. Lars Hamre og på Ugulens egen forskning. Jeg har puttet dette inn i VFS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene Odd! Det var bra, så kan jeg og andre som har disse linjene trygt skriva det opp i våre papirer, i lag med alle andre linjer :-)

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.