Gå til innhold
Arkivverket

Meløy/Rødøy bygdebok


Hans Andersen
 Del

Recommended Posts

Meløy bygdebok I  og II er scannet og finnes på Nasjonalbiblioteket. I bok I finner jeg ikke noe om garden Werang.

I bok II er det ikke noen oversikt over hvilke garden den inneholder.. tungvint å bla gjennom hele boka. Noen da som vet hvor jeg kan finne den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er hele innholdsfortegnelsen tatt inn i Bind 1. Bind 1 inneholder kapitlene 1 til 11, mens bind 2 inneholder kapitlene 12 til 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men de som er på Werang i 1801 finner jeg ikke noe sted. Er ikke lokalkjent, men jeg trodde Meløyboka ville inneholde også Rødøy siden kirkebøkene går hånd i hånd ....

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensene for prestegjeld, kommune og sorenskriveri fulgte ikke hverandre. Ser man på Gildeskål så var prestegjeldet delt i to ved at en del tilhørte Salten sorenskriveri, den andre delen Helgeland, mens Beiarn som egen kommune tilhørte Gildeskål prestegjeld.

Det er egne bygdebøker for Rødøy,men de er utgitt etter 2000 så de er ikke digitalisert av Nasjonalbiblioteket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. takk. Har noen de bygdebøkenefra Rødøy?

Det gjelder personene Lars Erichsen 55 og Kiersten Sachariasdatter 52 begge i 2. ekteskap i 1801, de er på garden Werang da.. Det er sønnen Carl Andreas 7 år i 1801 jeg er ute etter, Finner han ikke som født 1794/95 i hverken Meløy eller Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er av interesse at det var skifte etter Lars Eriksens tidligere kone Karen Hansdatter i Verangen i 1791(Svein Edvardsens skifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1780-1810). De

hadde tydeligvis ikke barn sammen, og ellers arvet hennes far. Det var skifte etter Lars Eriksen i Verangen i 1811(Skifter for de samme steder og samme forfatter 1811-1845). Forsøker meg

også på lenke til dette skiftet fra Digitalarkivet:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24912/24/?size=full&mode=0

 

Skiftet starter ganske langt nede på venstre side(side 22), og sønnen Carl nevnes på 5.linje på side 23

 

Kan også nevne at det i 1788 er en Kiersten Zachariasdatter som var igjenlevende enke etter ektemannen Lars Tomasen Kilen i Rødøy, og de hadde disse barna: Zacharias 9 år.

Andreas 5 år, Peder Rask 2 og 1/2 år og alle med Larsen til etternavn. Det er ikke sikkert dette er din Kiersten

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner Lars Eriksen Verangen på en innrullering for Rødøy i 1809, og der opplyses det at han ble født i Tiong:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24912/24/?size=full&mode=0

 

Ellers har jeg også lånt bygdebøkene for Meløy noen ganger(først i Sandnessjøen da jeg bodde der, og senere på fjernlån etter at jeg flyttet hit til Stjørdal). Jeg syns også de er tungvint å finne frem i. 

Har ikke hørt om bygdebøker for Rødøy, men vet at Trond Aakvik har jobbet mye med historisk stoff fra Rødøy. Han har sendt meg mye tidligere på mail. Det må ha kommet ut bygdebøker for Rødøy

etter at jeg flyttet fra Sandnessjøen sent i 2010, for de var ikke på biblioteket der da iallefall. De hadde bøkene for Meløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charel Larsen født i Verang i Rødøy nevnes flere ganger ved innrulleringene 1809-1830, og er flere ganger beskrevet som høy og frisk. Tar med lenke fra 1822 da han var i Svinvær, og det er da 

opplyst at han hadde vært utkommandert:

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=MIL&gardpostnr=2574&merk=2574#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre Hans Andersen, det finnes inngen bygdebok/gårdshistorie for Rødøy.

Når det gjelder Carl så ble ekteskapet med Henrikke av meget kort varighet - og hun giftet seg på nytt i i Meløy i 1834.

Carl omkom på sjøen 8. november 1830 og "fantes ei igien".

"Omkom paa Søen imellem Sleipnæsodden og Svinvær i en pludselig paakommen Storm af Nordvest".  Sammen med ham omkom også en annen tjenestekar i Svinvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er nok en annen. Muligens sønn av Lars Simonsen, Sandå i Meløy. Jfr. for øvrig svar fra Terje. Jeg kan evt. se nærmere på det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det , Han er døpt bare Carl, 10.s.etter trin.1795  Lars Simeonsen Sandags søn.  . Mor. Berith Caspersdatter.

Jeg får det ikke til å rime når han var døpt Carl og ikke Carl Andreas. At de senere kutter ut navn nr. 2 ved konf. og ekteskap er vel vanlig men sjelden en ser at noe  navn er lagt til da.

se på denne: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17105&idx_id=17105&uid=ny&idx_side=-88

Lavina dpt, 21 s. e. trin 1818 Balstad Uekte. Lussi Peersdatter er mor og drengen Karl Larsen er far.

Hvem er han ?, de giftet seg 22.10.1820.

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innrulleringsmanntallene er fødested for Carl Larsen, Balset, oppgitt å være "Indre Bugt". Gården kan være kalt Øbugt, Eibukt eller lignende. Det er nabogården til Sandåg. I 1801 har familien til Lars Simonsen tilhold på gården Silvik. Denne gården ligger på samme øy, Mesøya, som Balset. Lars Simonsens kone dør på Sandåg i 1808, men jeg ser ikke noe skifte etter henne eller ektemannen.

 

Etter min oppfatning er det sannsynlig at Carl Larsen, Balset, er sønn av Lars Simonsen. Men full visshet er det kanskje ikke mulig å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl på Balset oppgir hvert eneste år i sjørullene at han er født på Indre Bugten hvor moren bodde, selv om faren oppgir å bo på Sandåg ved vielsen i 1794.

Hvis du mener, Hans Andersen, at man ikke har funnet riktig person, får du oppgi alt du vet om din Carl. Kanskje vi da kan finne en annen Carl til deg - det var nemlig flere barn, både i Rødøy og i Meløy, som fikk navnet Carl i årene før århundreskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min Carl . Carl og Lussi Peersdatter's datter, Lavina Carlsdatter gift 1843 med Erick Hermannsen Enge og deres sønn Peter Olai Ericksen  ble gift i USA med en av mine fjerne slektninger i USA, Prøver å hjelpe dem på rett vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er paret Carl Andreas Larsen og Lussi Peersdatter som volder meg litt bry.

De hadde ei uekte datter Lavina dpr. 11.10.1818 og gifter seg 22.10.1820. Da var han 24 og hun 41.

Han er da f. ca. 1794/95 og hun ca. 1779. så de hadde bare dette ene barnet som giftet seg 15.10.1843 i Meløy med Erick Hermannsen , Enge,

Som du mener er Carl kanskje sønnen til Lars Simenonsen og Berith Caspersdatter?

Denne Lucia er vel den rette, dpt. 11.søn.etter  Trin (15.08.1779

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17105&idx_id=17105&uid=ny&idx_side=-7

Carl (Kahl) er vel konfirmert her boende på Balseth

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17105&idx_id=17105&uid=ny&idx_side=-77

 

Lucia er vel konfirmer mert her nr. 11

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17105&idx_id=17105&uid=ny&idx_side=-50

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucie Pedersdatter dør i november 1849. Carl gifter seg på nytt 17. juli 1853. Navn er da oppgitt til Carl Andreas Larsen og far Lars Simonsen. Oppfatningen må ha vært at dette er hans rette navn selv om presten ikke har tatt med mellomnavnet ved dåpen. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=37859&idx_id=37859&uid=ny&idx_side=-63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takker , da gå vi får det at Kahl (Carl) er dpt. 10.s.e.trin 1795  med Lars Simeonsen og Berith Caspersdatter som foreldre.

Da hadde jeg vel den rette Lucia(Lussi) Persdatter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fikk oppgitt at Rødøy kiekrboka vra transkribert og søkbar 1739-1824. Javel men dan ka da vel ikke være korekturlest eller ferdig??

Søker etter  Lucia Peersdatter  som er her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17105&idx_id=17105&uid=ny&idx_side=-7

Jeg må vel ha nye briller ? men jeg kan ikke finne henne i det transkriberte materialet. NOen som greier det ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å lese litt prestegjelds- og soknehistorikk. Kortversjonen her er at Meløy lenge var et sokn i Rødøy prestegjeld. For den perioden du nå er inne på er det egen kirkebok for Meløy sokn. Den er ikke tilgjengelig transkribert så vidt jeg vet. (For perioden 1739 - 1750 er det felles kirkebok for prestegjeldet. Så mangler det kirkebok for perioden 1751 - 1757.)

 

Trolig har du funnet riktig Lucia døpt i 1779.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.