Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp med å finne skiftebrev.


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg fant informasjonen nedenfor i tingbøkene fra Øyer i Gudbrandsdal.  Jeg tror at det jeg har markert med røde bokstaver antyder kilden der jeg kan finne skiftebrevet.  Finnes det et eller annet sted i digitalarkivet?

 

Indstefnte Berger Kramperud mødte selv for Retten og tilstod lovlig Stefnemaal og Svarede at det nu till (1736-15)  (s. 241) Sommeren bliver 4 aar siden hand kom J ægte-skab med Sal. Halvor Bergums Encke, formeener derfor at Formynderne til forn burde givet en fordring om denne arf, da det dermed før kunde naaed sin Rigtighed. Ellers Sagde Berger Kramperud at hand denne gang icke haver Skifte Breved med sig, men lover samme til neste Ting at Jretttelegge, og da møde uden videre varsel, og hvormed Citanterne denne sinde er fornøyet, og altsaa beroer da Sagen til neste Ting.

 

åøæ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt fant jeg skifte etter Halvor Bergums enke Ragnhild Larsdatter....som i nogle aar har vært gift med Berger Jonsen Kramperud...som det står. Det er fra 30 mars 1737. Vet ikke om det hjelper noe? :)

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Gudbrandsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 2 , 1736-1739, oppb: Statsarkivet i Hamar.

Merknader: Aut. 02.01.1736

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25171/80/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081210680080.jpg

 

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk!

 

Står det om Ragnhild Larsdatter var fremdeles i livet da dette skiftet ble gjort?  Inntrykket jeg får fra tingbøkene er at hun var fremdeles i livet i 1737.  Her er tingbok innføring fra 17. juni, 1737.

 

Anno 1737 den 17 Junij -- Skifte Brev af 1737 dj. 30 Marty efter qvinden Ragnhild Larsdaatter Bergums forlangende som opgav sit boe for sine Børn og var ejende udj Gaarden Bergum 4 skind 2 6/7 fetl. som er anseed for 55 Rdr. hvoraf enhver af Børnene er udlagt i arf som følger: Sønnerne Ole, Lars, Amund og Christen Halvorsønner hver 3 27/35 fetl. for 11 Rdr. og Døtrene Kirsti og Giertrud Halvorsdøttre enhver 1 31/35 fetl. for 5 Rdr 2 ort som giør til sammen for bem.te 4 skind 2 6/7 fetl.hvilke Eldste Søn som Odels og aasædesmand er berettiget at Indløse saavelsom den øfrige Gaardens Skyld som Børnene forhen har arfvet efter deris Sal. Fader Halvor Olsen Bergum. –

 

Endret av Peder Stenslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke død, for hun begjærer skifte sammen med sin mann, slik at barna hun har fra første ekteskap får sitt. Det er ikke barn i ekteskap nr 2.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Linda.

 

Takk for lenken.  Hvor finner jeg skifteprotokollene i digitalarkivet?  Jeg hadde tenkt å lete etter skifte etter Halvor Bergum, men jeg kan ikke finne hvor listene over skifteprotokollene er.  Finnes det et register med personnavn eller gårdsnavn, eller må man søke langtsomt gjennom dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.