Gå til innhold
Arkivverket

Baronessen som kom fra Danmark til Oslo for å føde i 1924 og giftet seg i Danmark bare 18 dager senere.


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Min yngste datter utdanner seg til arkivar og i går kom hun over en fødselsmelding, som var vedheftet en forseglet konvolutt da hun arbeidet på Byarkivet i Oslo.

Det er jo ikke dagligdags kost, så det var med stor spenning de åpnet konvolutten og fant at det var en Baronesse fra Danmark som fødte barn (en pike) i Oslo 8.september.1924 utenom ekteskap på Josefinegatens Kvinneklinikk. Hun var da 22 år. Far var (utelater navnet, da jeg ikke vet om det kan gjøres) fra København 26 år. Dette ble opplyst i den uåpnete konvolutten, som var stiftet til fødelsmeldingen.

Bare 18 dager senere inngikk hun ekteskap i Danmark

Det eneste som stod om barnets far var hans navn; (utelatt) og adressen norvold? gt 25 i København, og at han var 26 år når barnet ble født.

For oss som holder på med dette var jo dette en liten ”godbit”, at baronessen dro til Oslo for å føde denne datteren og giftet seg så kort tid etter.

Uansett syns jeg det er rart at baronessen/barnemoren unnlot å ha dette med i fødselsmeldingen, men heller la det ned i en forseglet konvolutt slik at kanskje barnet kunne finne det senere?

Så blir en jo sittende å lure på hvorfor baronessen gjorde som hun gjorde og hva som senere skjedde med piken hun fødte. – Kom hun tilbake til Danmark (evnt. Sin far?)

Det hører med til historien at jeg selvfølgelig måtte begynne å undersøke litt og vet at Baronessen fikk barn også i ekteskapet med sin ektemann


Det skjer i de beste familie og ville bare dele med dere.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor 

 

Endret av Rigmor Waler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne hendelsen du nevner.  I Fødselsregisteret står farens navn... helt åpent.  Kan det se ut som damen har 3 barn fra før?

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Uranienborg, Fødselsregister nr. 1 (1916-1930), Fødte og døpte 1924, side 125. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=704&idx_id=704&uid=ny&idx_side=-131
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213031027.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel barnemoren - Else baronesse Schaffalitzky de Muckadell.

 

Jeg er temmelig sikker på at jeg på en eller annen måte har vært borti denne historien tidligere, men jeg klarer ikke å huske om jeg selv engang har lett frem opplysninger om denne barnefødselen eller om jeg bare har lest om den. Jeg påtok meg mange slektsgranskningsoppdrag på åttitallet, og det kan godt tenkes at det var i forbindelse med ett av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne hendelsen du nevner.  I Fødselsregisteret står farens navn... helt åpent.  Kan det se ut som damen har 3 barn fra før?

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Uranienborg, Fødselsregister nr. 1 (1916-1930), Fødte og døpte 1924, side 125. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=704&idx_id=704&uid=ny&idx_side=-131

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213031027.jpg

 

Det stemmer! Hvorfor da denne forseglede konvolutten og ingen ting opplyst på fødselsmeldingen? Pussig.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Dette er vel barnemoren - Else baronesse Schaffalitzky de Muckadell.

 

Jeg er temmelig sikker på at jeg på en eller annen måte har vært borti denne historien tidligere, men jeg klarer ikke å huske om jeg selv engang har lett frem opplysninger om denne barnefødselen eller om jeg bare har lest om den. Jeg påtok meg mange slektsgranskningsoppdrag på åttitallet, og det kan godt tenkes at det var i forbindelse med ett av dem.

Ja, jeg synes den var spesiell, og ikke kan jeg forstå at det kan holdes skjult at det har skjedd en barnefødsel bare 18 dager senere.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen uekte fødsler før henne har fått tall som   (1)  og  (2),  kan det bety nr. uekte barn fra før, eller nr. i rekken av uekte barn?  Eller betyr det noe helt annet?  Hun kan jo ha rukket å ha fått et par barn før, innen hun fylte 21 år?  Jeg ser at det ikke er nevnt barn født før 1925 på nettsider med hennes slekt.

 

 

som her, med tallene 3 og 1 på samme side

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Uranienborg, Fødselsregister nr. 1 (1916-1930), Fødte og døpte 1928, side 153. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=704&idx_id=704&uid=ny&idx_side=-161
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213031057.jpg

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen uekte fødsler før henne har fått tall som   (1)  og  (2),  kan det bety nr. uekte barn fra før, eller nr. i rekken av uekte barn?  Eller betyr det noe helt annet?  Hun kan jo ha rukket å ha fått et par barn før, innen hun fylte 21 år?  Jeg ser at det ikke er nevnt barn født før 1925 på nettsider med hennes slekt.

 

Ja, denne ble jeg sittende å lure på. Høres jo litt underlig ut at baronessen skal ha fått 3 barn utenom ekteskap :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, hun har vel hatt samme hormonene som vanlige dødelige unge kvinner (og menn)   ;-)

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, hun har vel hatrt samme hormonene som vanlige dødelige unge kvinner (og menn)   ;-)

 

Helt sikkert, baronesse eller ei, men hun var jo bare 22 år når den aktuelle jenta ble født i Oslo i 1924 og et svangerskap varer jo tross alt i 9 måneder :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett blir dette bare antagelser eller spekulasjoner, men jeg kjenner til søsken som er født i januar og november samme år, baronessen kan ha født tvillinger.... det er ikke godt å si.  Uten fakta blir det bare løst tankespinn.

 

Håper jenta fikk et navn og et godt liv, hvor hun enn vokste opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett blir dette bare antagelser eller spekulasjoner, men jeg kjenner til søsken som er født i januar og november samme år, baronessen kan ha født tvillinger.... det er ikke godt å si.  Uten fakta blir det bare løst tankespinn.

 

Håper jenta fikk et navn og et godt liv, hvor hun enn vokste opp.

 

Det er sant det. Visse ting er som de er. Ikkw alt en får svar på uansett hvor nysgjerrig en er :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når baronessen kom opp til Kristiania for å føde sitt barn, kan det ha vært fordi hun kanskje hadde slekt i Norge.

 

En Sophie Levetzou Schaffalitzky de Muckadell Klem ble født på Kongsberg den 6.september 1824 som datter av Hr Geschworner Hendrich Georg Scløsser Klem og Pouline Fries - se nr. 48 på pag.124 her: Kongsberg, Ministerialbok nr. 8 (1816-1839), Fødte og døpte 1825, side 123-124.  

 

Hun døde i Porsgrunn den 17.november 1895 og ble begravet fra Uranienborg kirke i Kristiania - se innførselen mellom nr. 33 og 34 blant Kvindekjøn her: Porsgrunn, Ministerialbok nr. 8 (1878-1895), Døde og begravede 1895, side 449 og nr.88 blant Kvindekjøn her: Uranienborg, Ministerialbok nr. 4 (1880-1901), Døde og begravede 1896, side 99.

 

Av denne siden (lenke) fremgår det at denne Sophie Klem hadde sitt lange mellomnavn etter sin mormors mor, så slektskapet med barrnemoren i 1924 har vært temmelig fjernt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vel vært en grunn til at baronessen valgte Oslo som fødested for datteren, og hun har jo tydeligvis hatt noen fjerne slektninger her i landet, etter det som kommer fram. Det rare er jo at alle opplysninger om barnefaren lå i den forseglede konvolutten og den ble åpnet først for 2 dager siden, men likevel sto opplysningene i kirkeboka. Snodig :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sannsynligvis barnefaren?

 

Fra RootsWeb:

  • Name: Walter Arnold Christian Reimann
  • Sex: M
  • Occupation: Forpagter
  • Birth: 28 feb 1897 in Newcastle
  • Death: 21 may 1932
  • Residence: Vintersbølle Bleg ved Vordingborg

Father: Arnold Eduard Niels Reimann b: 15 feb 1851
Mother: Helene Stadtlander

Marriage 1 Sylvia Alice Suhr b: 20 nov 1894 in Skovsgård

  • Married: 22 Mar 1925

Children

  1. child_blank.gifOluf Edward Walter Reimann b: 22 jan 1926
  2. child_blank.gifArnold Edgar Johann Reimann b: 28 may 1928
  3. child_blank.gifKnud Eugen Valdemar Reimann b: 12 jun 1930
  4. child_blank.gifLiving Reimann

 

Som det fremgår, giftet også han seg ganske snart etter datterens fødsel i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sannsynligvis barnefaren?

 

Fra RootsWeb:

  • Name: Walter Arnold Christian Reimann
  • Sex: M
  • Occupation: Forpagter
  • Birth: 28 feb 1897 in Newcastle
  • Death: 21 may 1932
  • Residence: Vintersbølle Bleg ved Vordingborg

Father: Arnold Eduard Niels Reimann b: 15 feb 1851

Mother: Helene Stadtlander

 

Marriage 1 Sylvia Alice Suhr b: 20 nov 1894 in Skovsgård

  • Married: 22 Mar 1925

Children

  1. child_blank.gifOluf Edward Walter Reimann b: 22 jan 1926
  2. child_blank.gifArnold Edgar Johann Reimann b: 28 may 1928
  3. child_blank.gifKnud Eugen Valdemar Reimann b: 12 jun 1930
  4. child_blank.gifLiving Reimann

 

Som det fremgår, giftet også han seg ganske snart etter datterens fødsel i Kristiania.

Ja, det er det vel stor sannsynlighet for. Jeg er alltid like imponert over hva som kan "trylles" fram av opplysninger i denne herlige gjengen med "detektiver" :)

Syns vel at denne saken var litt spesiell i og med at baronessen inngikk ekteskap så raskt etter nedkomsten. Hun kan jo ha oppholdt seg i Norge en god stund før vielsen for å holde omstendighetene skjult.

Verre blir det vel å finne ut av hva som senere hendte med baronessens datter.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er vel heller ikkje noko som bør brukast ressursar på i ope forum - vedkomande kan godt vere i live ein stad i landet, om enn over 90 år gammal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kuriositet:

Barnemoren Elses eldste bror Johan Ludvig baron Schaffalitzky de Muckadell (1894-1963) var gift med Else Undset Gyth (1897-1984), kusine av Sigrid Undset. De var blitt gift i 1918, så kanskje er det her vi finner en norsk tilknytning som kan forklare at hun reiste til Kristiania for å føde barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kuriositet:

Barnemoren Elses eldste bror Johan Ludvig baron Schaffalitzky de Muckadell (1894-1963) var gift med Else Undset Gyth (1897-1984), kusine av Sigrid Undset. De var blitt gift i 1918, så kanskje er det her vi finner en norsk tilknytning som kan forklare at hun reiste til Kristiania for å føde barnet.

 

Det var spennende Tore :rolleyes: Sigrid Undset har for øvrig felles forfedre med mine barn av 1.ekteskap. Dette må jeg få ført inn. Nei, Åse, jeg har ikke hatt i tankene at baronessens datter på noen som helst måte skal fram i lyset, men en lurer selvfølgelig litt på hva som skjedde med henne og hvorfor moren valgte å legge opplysningene i en forseglet konvolutt. For at barnet senere skulle få vite hvem som var hennes foreldre? Ikke vet jeg. En annen side av saken kan jo like godt være at det sitter en dame på 94 år og eventuelt etterkommere, som hele livet har lurt på hvem forfedrene var.

Jeg hadde akkurat en sånn sak for 5-6 uker tilbake og du kan tro de ble glad for å få vite hvem deres forfar var, for det hadde vært et mysterium fra 1914.

Men, en skal selvfølgelig alltid utvise varsomhet.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, varsomhet er viktig, og eg veit at du er flink der, men for oss "notoriske" slektsgranskarar er det fort gjort å trakke feil, sidan det ikkje er alle som vil tykkje det er like festleg å finne gamle, gøymde sanningar som det vi gjer! Derfor tykte eg det var greit å minne på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

 

Et uægte barn på den tid (og særligt i adelsfamilierne) var en stor synd, og tanken om at hun skulle have lavet hele 2(!) uægte børn i forvejen inden denne datter er ganske enkelt umulig. Så tallet (3) må enten henvise til noget andet, - eller måske nærmere være tilføjet senere.

 

Interessant at Riemann var englænder, måske er der efterslægt i England.

 

Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få bekreftet eller avkreftet om moren har født barn tidligere så vil det

stå i fødselsmeldingen som er i Oslo byarkiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en liten korrigering, Rigmor:  Opplysningene lå i Fødselsregisteret, ikke i kirkeboken.  Barnets dåp er vel ikke funnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få bekreftet eller avkreftet om moren har født barn tidligere så vil det

stå i fødselsmeldingen som er i Oslo byarkiv

 

Jeg tror ikke det gjorde det og vet ikke om min datter har mulighet til å sjekke det opp, for nå er det vel saker fra overformynderiet hun holder på med. Men jeg skal høre med henne :)

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Og en liten korrigering, Rigmor:  Opplysningene lå i Fødselsregisteret, ikke i kirkeboken.  Barnets dåp er vel ikke funnet? 

 

Det er meg i et lite "nøtteskall" det der når ting går litt fort. Det skal selvfølgelig være Fødselsregisteret :D

Neida, barnets dåp er ikke funnet, så det er slått fast! :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Interessant at Riemann var englænder, måske er der efterslægt i England.

 

 

 

Hvis du ser nærmere på slektsoversikten på RootsWeb-siden som jeg lenket til i mitt innlegg nr.15, vil du se at denne Walter Reimann riktignok var født i Newcastle, England, men han må regnes som dansk - han hadde danske foreldre og bl.a. en farfar som var etatsråd og bankdirektør i København. Det står også at Walter Reimann var forpakter og bodde på Vintersbølle Bleg ved Vordingborg.

 

Nå må vi ta et lite forbehold: Vi vet jo ikke helt sikkert om dette faktisk er den samme Walter Reimann som var barnefaren i 1924, men fødselsår (1897/1898) og yrke (forpakter/agronom) passer jo godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.