Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av pantebokinnførsel Nordfjord 1736.


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei!.

 

I forbindelse med debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/189815-jacob-hansson-schonvig-på-løken-og-johanne-sofie-johansdatter-diche-dieche-i-nordfjord/ og artikkelen: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Schonevig_(slekt)

 

Forsøker jeg å tyde en pantebokinnførsel:

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12496&uid=ny&idx_side=-190

 

Ifølge bygdebok for Nordfjord: Eid og Hornindal, side 234.

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012032024023

 

Skal det i en innførsel, som jeg tror kan være denne, stå at Jakob Hansson bror til sorenskriver i Nordfjord Poul Schonvig bygsla 3 1/2 pund smør i skrivergården Løken i 1736.

 

Har forsøkt å lese, ser navnet til Jacob Hansen der og at det er nevnt 3 1/2 pund landskyld, men klarer ikke å tyde alt..

Men kanskje noen klarer å tyde om det står noe om at disse var brødre?

 

Poul Schonvig hadde i sin begravelse patronymet Johansen og var sønn av Johannes Eliassen Schonevig.

 

 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting om at dei er brør...

Takker! Da er det vel fortsatt et åpent spørsmål hvor bygdebokforfatteren har det fra, at de var brødre?

Er det Stæder som står der; som kan feiltolkes som Broder?

 Det kan det være.. Mulig en feiltolking da.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får håpe at bygdebokforfatteren ikke har bommet totalt, men at han har sett på andre kilder også, der det står noe om slektskap mellom disse to.

 

Den som har skrevet navnet nede på dokumentet er P. Schonvig (bilde 191).

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvem er det som har skrevet under på dokumentet (bilde 191). Den siste er jo P. Schonvig, men hvem var den andre over; O(?)P.Schonvig. Var det en sønn av Paul?

 

 

Det er bare én underskriver av dokumentet: P. Schonvig. Foran navnet hans står LS inne i en sirkel, hvilket bare betyr at det var der seglet hans sto.

Om Poul Schonvig skulle være bror til Jacob Hansen, burde patronymet til Poul være Hansen, og ikke Johansen, slik David nevner? I beste fall kunne de vært halvbrødre.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får håpe at bygdebokforfatteren ikke har bommet totalt, men at han har sett på andre kilder også, der det står noe om slektskap mellom disse to.

 

Den som har skrevet navnet nede på dokumentet er P. Schonvig (bilde 191).

Ja, nå vet jeg ikke hvor gode bygdebøkene for Nordfjord er.

Forfatteren antyder jo heller ikke noe forbehold eller at det er en antakelse, 

så enten må han jo ha tydet noe i teksten som at at de var brødre eller en annen kilde.

Men får håpe at forfatteren ikke har basert det kun på denne pantebokinnførselen da 

det jo ikke står nevnt noe om det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare én underskriver av dokumentet: P. Schonvig. Foran navnet hans står LS inne i en sirkel, hvilket bare betyr at det var der seglet hans sto.

Om Poul Schonvig skulle være bror til Jacob Hansen, burde patronymet til Poul være Hansen, og ikke Johansen, slik David nevner? I beste fall kunne de vært halvbrødre.

 

 

 

Ja, det er jo avskrift av en original.. Men har ikke helt forstått rekkefølgen i disse pantebøkene, ser ikke ut som alt er kronologisk ført. Men fant den aktuelle innførselen etterhvert da ;) (Bygdeboka nevner jo heller ikke hvilken kilde..)

 

Enig i at patronymet er en indikasjon, men har sett at Hans, Johan og Johannes har vært brukt om samme person, spesielt hvis de har tatt seg en embetsutdannelse.. Så helt avgjørende er det vel kanskje ikke? Pouls patronym har jeg kun sett i begravelsen og ifølge enkelte er det usikkerhet om han egentig var sønn av Johannes Eliassen, men av hans far (men synes nå patronymet taler sitt..)

 

Vanskelig å konkludere helt, men hvis forfatteren har rett i at de var brødre og den Hans Jacobsen som dør i 1742 kunne vært Jacobs far, må de ha vært halvbrødre:

Så siden panteboka ikke gir svaret, så må jeg lete etter noen andre kilder og kanskje finne noe mer ut om denne Hans..

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor har du det frå at Aaland skriv at Jacob Hansen og sorenskrivar P. Schonvig er brør? Eid Hornindal?

Hei Gunnar. Forfatteren av bygdeboka heter Edvard Os, tittelen er Nordfjord fraa gamle dagar til no, [Del] 2, Dei einskilde bygder (Eid og Hornindal), opplysningen står under Bnr 1. Skrivargården Løkja (Løken). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012032024023 Men ser at det står "Etter Jacob Aaland" Band II/I Eid-Hornindalen.. (Lurer da litt på om hvordan Jakob er omtalt i den eldre versjonen..)

 

Ellers var Hans Jacobsen som dør 86 år gammel i 1742 på Løken, født ca. 1656. Klarer ikke å finne han i manntall for 1701, men i prestemanntallet for 1663-1666 finner jeg en Hans Jacobsen 8 år på Myrall i Eid  (=Myrold i Stårheim) som kan være kandidat?

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=bd22MT60&gardpostnr=657&personpostnr=2934&merk=2934#ovre

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Eg fann det på s. 234. Men Aaland hadde vel ikkje andre kjelder enn dei vi har idag, og hadde Jacob Hansen vore broren til sorenskrivaren, ville eg tru at det hadde vore nemnt i avtala, som "min kjære broder", som var vanleg i slike formuleringar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Eg fann det på s. 234. Men Aaland hadde vel ikkje andre kjelder enn dei vi har idag, og hadde Jacob Hansen vore broren til sorenskrivaren, ville eg tru at det hadde vore nemnt i avtala, som "min kjære broder", som var vanleg i slike formuleringar. :)

Enig i den Gunnar.

Jeg leter nå etter hvem denne Hans Jacobsen på Løken kan være og om han var far til "min" Jacob..

Foreløpig finner jeg ingen andre som kan passe en den som nevnes på Myrold i 1663-66.

Men så var det å finne ut når Jacob var født og når han døde..

 

Jeg har ikke den store oversikten over hvilke kilder som eksisterer for området, så vanskelig for meg å være helt sikker.

Men foreløpig ser det ut som at bygdebokforfatteren må ha tolket feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.