Gå til innhold
Arkivverket

Yrkestitler på bergverk: "Grubekipper" og "Kohrholder"?


Håvard Moe
 Del

Recommended Posts

I lista over betjenter og arbeidarar ved Løkkens Verk i 1705 (link/avskrift her) er det ført opp to personar med yrke/titlar eg ikkje er kjent med, og ikkje har klart å finne noko forklaring på:


Olle Torchildsen grubekippert
Olle Thoresen Kohrholder og Bergesell ved gruben

 

Den fyrste, Ole Torkildsson er òg ført i 1701-manntalet som "Olle Torchilds. Kiper" men her har eg trudd det var eit etternamn/oppnamn, men no lurer eg på om det ikkje er ein yrkestittel. Søker eg i digitalarkivet på "kiper" får eg fleire treff på folk med kiper som yrke, dvs. sin som lager kiper (bilde her). Dette er nok rett og slett bæreredskap for å få brutt malm ut av gruva. "Kipper" på tysk, ofte opprinnelsesspråk for mange uttrykk i bergverka, er i dag dumper/lastebil, så noko med transport er det nok...

 

Den andre slit eg derimot med. Vi finn nok Ole Toresson i 1701 òg, men utan noko yrke. Er det nokon som har ei formening om kva ein kohrholder var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i dette tilfellet at gesell = medhjelper. Bergverksarbeider = berggesell. (K=Kryssordbok)

 

Kiepe = vidjekurv (tysk ordbok)

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Så det har noko med sangkor å gjere... takk! :)


Tror i dette tilfellet at gesell = medhjelper. Bergverksarbeider = berggesell. (K=Kryssordbok)

 

Gesell har eg kontroll på. I gruva var berggesellen den høgaste "rangen" av arbeider, og var forbeholt faglærte arbeidere med fleire års erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiepe = vidjekurv (tysk ordbok)

 

Takker. Eg har òg, etter kvart, funne kipe brukt som ord på norsk. I ulendt terreng var ofte slike vidjekurver einaste måten å få frakte ting på. Eg har jo sett slike kurver, men har ikkje visst noko om namnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.