Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Pernille Einersdatter ? Hof området i Hedmark


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hvor ble det av min stammmor Pernille Einersdatter , og når og hvor døde hun ?

 

Pernille Einersdatter  var “ uektefødt i lejermaal “  på Jonsætre i Åsnes , og døpt 11 januar 1784 i Åsnes , Hedemark .

 

Men Pernille’s fødsel var tvilling fødsel for samme dag døpes også uektefødte Ragnhild Einersdatter . Ragnhild dør kort tid etter fødselen .

 

 

Foreldrene var Einer Eriksen Jonsætre og Anne Pedersdatter Biørneset , innføringa i kirkeboken sier at det var foreldrenes “ bægges 1 te lejermaal “

 

Pernille ’s første ”  lejermaal ” er med Knut Michelsen , tjenestekar på garden Stræte , Våler  i Hof

Antageligvis er Pernille tjenestepige på samme gard , 14 juni 1807 døpes sønnen Embret Knutsen .

Dette var Knut sitt andre lejermaal , hans første var med Maria Pedersdatter Hammeren under garden Stræte . Knut Michelsen var også benevnt som “ Jæger i Laurvig “

 

Pernille ’ s andre ” lejermaal ” er med Ole Torsteinsen , tjenestekar ved garden Sundby i Hof .

Den 10 november 1811  døpes sønnen Ole Olsen . Ole Torsteinsen’s første lejermål var med Marte Olsdatter Bjørnebymoen .

 

Pernilles tredje ” lejermaal ” er nå med Amund Christiansen  . Amund bruker her benevelsen Kokkerud  , dette  indikerer at han da på dette tidspunktet  er bosatt under garden Kokkerud i Åsnes og den 12 august 1816 føder Pernille Einersdatter  Jonsætre  et lite jentebarn , hun døpes den 1 september 1816 og får navnet Anne Amundsdatter , dette er da min tipp oldemor .

 

 

 

Pernilles fjerde “ lejermaal “ Ved en konfirmasjonen i 1836 er ei Pernille innført som Pernille Nilsdatter Lystigbakken og alder er 15 år . Hun var født 6 mars 1821, og at faren er en Nils Pedersen Encerud i Åsnes ( gardsnavnet litt usikkert )  og moders navn er pige Pernille Einersdatter Lundebye i Hof. Alle fadderne var fra Øverby i Våler .

 

Av Pernille sine fire “ lejermaal “  ser man tydelig at hun levde et litt omflakkende liv på forskjellig garder rundt omkring i Hof .

 

Den 5 november 1827 gifter hun seg med 24 år gamle Halvor Knudsen . Pernille har oppgitt sin alder ved brylluppet til 40 år , men hennes virkelige alder var 43 år altså nesten dobbelt så gammel som sin unge ektemann . Oppgitt oppholdsted er garden Slaarvig . 

 

 

Hvor garden Slarvig i Hedmark er hen det vet ikke jeg .

 

Primært er jeg da interesrt i opplysninger om evt . barn og andre ting i Pernilles ekteskap med denne Halvor Knutsen og hvor og når døde Pernille Einersdatter .

 

På forhånd tusen takk .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har du hyperlinker...det er så mye enklere å lete når man vet hvor man skal lete?!


Pernille ’s første ”  lejermaal ” er med Knut Michelsen , tjenestekar på garden Stræte , Våler  i Hof

Antageligvis er Pernille tjenestepige på samme gard , 14 juni 1807 døpes sønnen Embret Knutsen .

 

Her er dåpen...det er ikke lett å finne når man ser hvordan navnene skrives!

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000009111432

 

Pernille ’ s andre ” lejermaal ” er med Ole Torsteinsen , tjenestekar ved garden Sundby i Hof .

Den 10 november 1811  døpes sønnen Ole Olsen 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000009113426

Endret av Bendichte Oladotter Nymoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at Halvor blir oppgift 3/4 1846 Hof med Karen Gulbrandsdt.  Nr. 33 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9163&idx_id=9163&uid=ny&idx_side=-173

 

Jeg tror ikke det er så mange Halvor Knudsen med far Knud Hermansen.

 

Hei Berit , Da er det jo stor sannsynlighet at Pernille Einersdatter var død en ikke så altfor lenge før han Halvor gifter seg oppatt i 1846 . Jeg ser at det står Bjertnes som tilholdsstd på han Halvor , men jeg klarer ikke å tyde det som står skrevet etter Bjertnes .

 

Skulle vel være en mulighet at Pernille da døde i dette området hvor garden Bjertnes lå , hvis hun da ikke ble sparket ut av ekteskapet med han Halvor . Pernille var jo rimelig lett på tråden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Side 216 - 217 i Hof Bygdebok II

 

Bnr. 15 (lnr. 769a) Dånåsberget (Slotsvik)

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/2da2b30b6a3b46f66c9b6d0d523c374e?index=8#219

 

 

Bnr. 6 (lnr. 707a)  Nordre Bjertnes (Jakobstua)

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/e0d7c8f4e4ebee91a220721d62473e76?index=9#501

Endret av Bendichte Oladotter Nymoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett raskt igjennom alle kirkebøker fra Hof fra de giftet seg til han ble oppgift uten å finne Pernille Einersdt. død. Men, det er ikke utenkelig at jeg kan ha oversett henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da takker jeg så mye for god hjelp , og håper at før eller senere vil man kunne finne Pernilles død .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter denne igjen jeg , med håp om at noen kan finne løsning på hvor detble av Pernille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn, har du klart å tyde hva som står helt ytterst på høyre side da Halvor ble gift for andre gang i 1846.  Skiftet...   ?   ....fallitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit , nei det har jeg ikke .

 

Er det noen som tar utfordringen og prøver å tyde det som står ytterst til høyre i kirkeboken ad .vielsen til Nr. 33 Halvor Knutsen og Karen Gjermundsdatter

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 7 (1841-1848), Ekteviede 1846, side 173.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9163&idx_id=9163&uid=ny&idx_side=-173
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603290530.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøke kan man jo alltids - jeg leser det slik :

Skiftet for Enkem. er ikke foretaget: Boet fallit.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari , tusen hjertelig takk .

 

Hvordan skal en nå tolke dette : Skiftet for Enkem. er ikke foretaget: Boet fallit.         

 

Skal jeg kunne tolke det dithen at Pernille Einersdatter var død ved Halvor Knutsen sin vielse med Karen Gjermundsdatter , og at boet etter Pernilles død og før Halvor gifter seg oppatt var fallitt les konkurs ?

 

Kunne dette da være boet i en plass under   '' Lotteriet "  som er en gård i Åsnes og som var Halvor sitt oppholdssted vedvielsen med denne Karen Gjermundsdatter .        

 

Da kan en jo kanskje synse og spekulere litt i Pernilles dødstidspunkt . Dem giftet seg fort oppatt på denne tiden så at Pernille døde 1 til 2 år ( 1844 / 45 ) før Halvor giftet seg på nytt er vel kanskje ikke å galt tippet .

 

Synspunkter mottas med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.