Gå til innhold
Arkivverket

Bergithe (Birgitte, Beret) Knudsdatter f.1748, Raumadalsfolket


Ingrid Rødahl
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg finner ikke ut hvem som er foreldrene til Knud Nielsen f.ca 1773, Grytten, gift med Ingeborg Knudsdatter. De giftet seg i Aal, Hallingdal 13.april 1806. Halling-Knud som han ble kalt var den første som kom til Fræna, Rødal.

 

Bergithe(Beret) Knudsdatter Alnæs (Fiva) f.1748 var gift med Nils Pedersen Fiva 1740. De fikk 3 barn Peder Nielsen f.1770, Knud Nielsen f.1772 og Magnhild Nielsdatter f.1775. Nils Pedersen døde i 1776 og enka giftet med Ole Nielsen Halse f.1745 - de fikk ihvertfall 5 barn sammen.

 

Knud Nielsen er f.ca.1773,Grytten, far til Nils Knudsen Rødal f.1807, Aal, Hallingdal, Bestefar til Nikolai Nilsen Rødal f.1840.

 

Er foreldrene til Knud Nielsen, Bergithe(Beret) Knudsdatter Alnæs og Nils Pedersen Fiva??

 

Hva tror dere??

 

Ingrid :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Nilsen Fiva kan noenlunde greit plasseres i Grytten. Om det er samme mann som havner i Hallingdal har jeg ingen mening om.

 

- Knut Knutsen Alnes døper Birgithe 4 apr. 1748, faddere er Elling Hole, Elling Skiri, Birgitte Unhjem, Guri Alnes og Olava Margrete Kempe, den siste er kapellanens datter.

 

- Nils Pedersen Fiva og Birgithe Knutsdatter blir trolovet og gift i 1769, forlovere er Nils Halsa og Jacob Hole (den siste er en av mine aner.) Presten tar ikke med noe gårdsnavn for Birgithe ved trolovelse/vielse.

 

- 15 august 1770 døpes Peder. Faddere: Halvor Jørgensen Sogge (nok en ane), Knut Nilsen Halsa, Sivert Sivertsen Devold, Elen Andersdatter Alnes, Marit Pedersdatter Fiva og Guri Olsdatter Hole.

 

- 22 august 1772 døpes Peder. Faddere Anders Roesen Nora, Knut Nilsen Fiva, Sten Pedersen Fiva, Elen Andersdatter Alnes og Birgitte Pedersdatter Fiva.

 

- 1 mai 1775 døpes Magnhild. Faddere Nils Nilsen Halsa, Knut Nilsen Tomberg, Elen Andersdatter Alnes, Marit Pedersdatter Tomberg og Malene Halvorsdatter Sogge.

 

Her har presten skrevet feil i kirkeboka, noe som dokumenteres i skiftet etter Nils Pedersen 3 februar 1777.

 

-Skiftet er mellom enke Brit Knutsdatter med Jørgen Halvorsen Sogge som lagverge på den ene side og barna Peder, 6 år, med Ole Megård som verge, Knut, 4 år, med Sten Pedersen Wenge som verge og Magnhild, 1 år, med Anders Roesen Nora som verge på den andre side.

 

Det virker sannsynlig at "din" Knut Nilsen kommer fra Fiva. Jeg har ikke funnet andre Knut Nilsen født i årene mellom 1770 og 1776 som samsvarer med denne Knut og hans søsken i Grytten.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du har sett på dette Olav.

 

Jeg har lest i en bygdebok at denne Knut Nilsen Fiva flyttet til Trondheim, da er det dessverre ikke "min" Knut Nilsen. Jeg har også funnet at "Min" Knut Nilsen kom fra Grøvo, Skurdalen - men fra andre kilder har jeg lest at han også har vært innom Grytten.

 

Det er jammen ikke lett å finne foreldrene til Knut Nilsen Grøvo fra Skurdalen født ca.1772 eller ca.1774.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Knud Nielsen Fiva er vel han vi finner i 1801 på Fiva med en stor søskenflokk?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058421000346

 

Eneste Knut Nilsen født 1770-1775 i Grytten hos FS en Nils Sogge Bakke sin Knut døpt i februar 1771, men mormonerne kan jo ha oversett noen?

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Grytten, Ministerialbok nr. 544A02 (1764-1806), Kronologisk liste 1771, side 123-124.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2266&idx_id=2266&uid=ny&idx_side=-62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.